ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Droevig nieuws. De Bang & Olufsen dealer in Maastricht is failliet. Er vallen veel dealers af de laatste tijd. Jammer was een mooie winkel en vriendelijk personeel.
Gr. 8000
heel erg jammer
was er al 20 jaar vaste klant goede service goede prijzen en vriendelijk
de crisis doet veel dealers de das om en het geringere aanbod en beleid van het merk maakt het er niet makkelijker op
ik hoop dat b&o maastricht over genomen word
grt cvb
Ik denk dat ze maar snel met nieuwe producten moeten komen,want het is nu in mijn ogen allemaal een beetje achterhaald.
Helaas gaan er door de crisis verschillende bedrijven kapot. Gelukkig gaan de meeste landen om ons heen weer de goede kant op, helaas voor ons Nederlanders blijven we weer eens achter..... Hopelijk is er voor de dealer in Maastricht een doorstartmogelijkheid.
Ik hoor dat ook de winkel in Amsterdam Beethovenstraat gesloten is.
Hoeveel winkels gaan er nog weg vraag ik mij af.
Ik ben klant bij een goede dealer maar ik wil toch ook nog graag wat te kiezen hebben in winkels als ik mijn aankoop doe.
Ik zie het duister in, als er niet snel nieuwe producten komen. Ik hoorde dat ook de BeoVision 7 en de BeoVision 4 uit het productiegamma gehaald worden. Er blijft niet meer veel over. Hierdoor is het voor veel dealers ontzettend moeilijk om de deur open te houden.
Laten we eerlijk wezen,de 7 serie was aan vervanging toe.
De beolab 8000 6000 dito.Die zijn meer dan 20 jaar oud,dan word het weleens tijd om te vernieuwen.
Klopt, maar ze halen televisies en radio's uit het programma, maar er komt niets nieuws voor terug.
Er komen nieuwe luidsprekers aan.
nieuwe plasma.
en volgens mij ook een nieuw geluids systeem.
ze zullen wel moeten!
Double post.
Inmiddels is Wessels (Beethovenstraat, A'dam) failliet en heb ik begrepen dat de De Boer in Almere er ook mee stopt.
Wellicht kan Secondlife dat laatste ook bevestigen?
Wordt een kwestie van de langste adem, cq grootste reserve en/of beurs voor de overige dealers. Vindingrijk via onder meer sociale media en dergelijke en actief de klantenbestanden doorspitten.
Het is een schande dat B&O niet eens meer een fatsoenlijke CD-speler maakt.Niet iedereen leeft in het digitale tijdperk!
B&O maakt het zich zelf moeilijk door een nieuwe "image" te creëren met o.a. oog op kwantitatieve verkoop van "goedkopere" producten.
Het is toch triest dat de A3 voor de Ipad voor €50,- bij de Mediamarkt in Duitsland te koop is!
Dit gaat nog meer dealers de kop kosten.....
Beomaster8000: Het is een schande dat B&O niet eens meer een fatsoenlijke CD-speler maakt.Niet iedereen leeft in het digitale tijdperk! B&O maakt het zich zelf moeilijk door een nieuwe "image" te creëren met o.a. oog op kwantitatieve verkoop van "goedkopere" producten. Het is toch triest dat de A3 voor de Ipad voor €50,- bij de Mediamarkt in Duitsland te koop is! Dit gaat nog meer dealers de kop kosten.....
Met alle respect hoor, maar in uw signature zie ik dat de meeste producten 15 jaar en ouder zijn. Dat helpt nou ook niet echt in het kader van overleven. Wel een mooie collectie overigens!
Naar ik van verschillende B&O dealers heb vernomen is het ook voor een groot deel te danken aan de (toenemende) eisen die B&O vraagt van hun dealers zoals: afname verplichtingen, (verplicht) herinrichten zaak conform de eisen van B&O en meer van dit soort zaken......Wellicht dat dit er ook toe bij zal dragen dat er meer en meer B&O dealers dit merk vaarwel zeggen, hoe spijtig ook.
De B&O dealer in Heeze gaat er ook mee stoppen en gaat verder met andere merken......
Klopt, dit heb ik ook vernomen. Het is niet alleen de economie die ervoor zorgt dat steeds meer BeoStores hun deuren moeten sluiten. De eisen van B&O liggen zo hoog, dat veel dealers dit niet meer op kunnen brengen. Spijtig, maar waar.
En de eisen worden waarschijnlijk nog wel strenger. Je hebt dus als B&O dealer een eigen zaak waarover je vrijwel niets te zeggen hebt, B&O bepaalt wat jij moet doen en hoe. Je hebt wel zelf alle verantwoording en als het misgaat ben jij de bok. B&O maakt het voor de dealers dus wel erg "aantrekkelijk" om hun product aan de man te brengen.
Zo werkt het bij de auto dealers toch precies hetzelfde?
ze zetten bij wezen van spreken 100 auto' s voor je deur en zeggen nog net niet 'zet em op'
Zie jij ze maar te verkopen.
Eens, echter zal het ook gaan om klantgerichtheid, hulpvaardigheid ook al heb je je B&O-product via een ander kanaal gekocht.....volgens mij gaat het vooral ook om je onderscheidend vermogen en niet hoe snel je iemand €30.000 uit de zak kunt kloppen.....iets wat ik bij sommige dealers mis.
Dan kun je namelijk beter naar de MediaMarkt gaan.
Het is allemaal echt heel erg wat er nu gebeurt met de B&O shops. Mensen met verstand van zaken knikkeren één voor één onderuit.
Tevens ben ik van mening dat duizenden euro's voor een televisie, hoe mooi van design ook, niet meer van deze tijd is. Je kan al een redelijke tv kopen voor rond de duizend euro. Zeker met de tegenwoordige HD kwaliteit, wordt het verschil gewoon te klein om dit prijsverschil te rechtvaardigen.
De prijs van een led tv is de afgelopen jaren gezakt als een baksteen. Behalve bij B&O. Dat pikken de klanten niet meer.
Tja, als klanten geen geld meer overhebben voor B&O-TV's van duizenden Euri's en shops die het hoofd maar moeizaam boven water kunnen houden, dan is het m.i. Snel afgelopen met de TV-divisie van B&O. Laten we hopen dat de andere onderdelen wel goed verkopen.....(speakers etc). Anders is het snel afgelopen......
Maar dan wel met retailers die klantvriendelijk zijn.........
Blackrix: Helaas gaan er door de crisis verschillende bedrijven kapot. Gelukkig gaan de meeste landen om ons heen weer de goede kant op, helaas voor ons Nederlanders blijven we weer eens achter.....
Helaas gaan er door de crisis verschillende bedrijven kapot. Gelukkig gaan de meeste landen om ons heen weer de goede kant op, helaas voor ons Nederlanders blijven we weer eens achter.....
Al eens gepraat met een doorsnee Belg? Dan kun je meteen horen hoe ook wij door een dal gaan, maandelijks sluiten er panden in onze stad en dit zijn geen starters maar zaken die al decennia bestaan. Kunnen we het hebben hoe de kleine winkelier weggepest word door grote ketens... Politici die vermoedelijk op een welvarende planeet leven proberen ons hard te doen geloven dat de economie terug aanzwengelt Hoewel daar weinig van te merken valt in realiteit! Frankrijk, net zo bedroevend. Duitsland? Gaat nu proberen om in samenwerking met Frankrijk de kwakkelende Europese economie weer aan te zwengelen.
Laatst heb ik onze campingwinkel bezocht en groot was mijn verbazing dat ¾ van de winkel in beslag was genomen door kerstprullaria, nooit gezien! Een poging om toch wat verkoop in de wintermaanden te maken?
Ik hoop van harte dat mijn dealer geen Haloween prullaria tussen de Beovisions moet plaatsen.
"Believe nothing you read and only half of what you see, let your ears tell you the truth."
Dat is natuurlijk de grootste oorzaak van deze ellende.
Ook de Hobo speciaalzaken zijn dicht gegaan.
Is er in België nog een discussie om de EU nte verlaten?
Leko: Is er in België nog een discussie om de EU nte verlaten?
Ik wil niet echt een discussie aangaan over Europa op een Beoworld forum, dat lijkt mij niet de gepaste plek ervoor. Toch wil ik je kort van antwoord zijn en er niet verder op doorgaan.
Zelf ben ik in een relatief korte tijd ook van EU-neutraal naar EU-negatief gegaan. Vrij verkeer van personen tussen landen die een even hoog ontwikkelingsniveau hebben was prima geweest, maar hoe kan het bestaan dat er vrij verkeer is tussen landen met enorme verschillen in welvaart en sociale voorzieningen. Met werkvergunningen had ook arbeid verplaatst kunnen worden, maar was het systeem voor de lange termijn houdbaar gebleven.
De onverzadigbare uitbreidingsdrang van de EU is voor mij problematisch. Turkije, de Balkan, straks misschien Oekraïne of Wit-Rusland er nog bij. Landen die niet alleen economisch zwak zijn, maar ook etnisch, cultureel en religieus zo ver afstaan van West-Europa. Vergaand samenwerken met deze landen, prima! Maar daarbij moet het stoppen wil de EU op lange termijn houdbaar blijven en niet opnieuw Europa in een oorlog storten. Europa is een speeltuin geworden voor het grootkapitaal dat de macht feitelijk heeft overgenomen. De burger is tot een figurant in een toneelstukje gemaakt dat verkiezingen heet (een griekse tragedie die minstens één keer per 4 jaar wordt opgevoerd). Na de opvoering van dat toneelstukje mag de burger terug in zijn hol en wordt er niet meer naar hem/haar geluisterd. Wie zich toch roert wordt neergezet als een anti-democraat en een gevaar voor de samenleving.
Of Belgie nu af wil van de EU, moeilijk op te antwoorden. Alleen de EU opblazen zal met grote waarschijnlijkheid het kind inclusief badwater wegspoelen zijn en dan zijn we nog veel verder van huis. Ik denk dat de meeste mensen in principe geen problemen hebben met het idee Europa. Maar in de praktijk blijkt het financieel voornamelijk goed uit te pakken voor multinationals, bankiers, bestuurders en ander graaivolk en natuurlijk niet te vergeten de politici zelf. Het gewone Europese volk gaat er alleen maar zwaar op achteruit. Dus je snapt niet dat politici vinden dat we positiever over Europa moeten zijn. Het levert op de werkvloer een boel ellende op maar dat lijken de politici compleet over het hoofd te zien. De politiek en de lobbys zijn veel te veel verstrengeld geraakt. Het belang van de modale burger en daaronder wordt bijna niet meer behartigd. Ze mogen wel betalen voor de hobbys en het gegraai van de elites. En ze mogen opdraaien voor de kosten van het falende beleid en toezicht wat langzamerhand al vele tientallen miljarden kost.
Nu ga ik verder genieten van de muziek.
Beste B&O liefhebbers,
Ik heb bij 2 B&O winkels gewerkt. Niet geheel tot mijn genoegen, maar daar hebben we het straks over. Wat ik positief aan B&O vind, ik een mooi ontwerp wat onderscheidend was. Voor de rest was er ook veel poeha en wichtigmacherei in het spel, en ongezonde nieuwsgierigheid van de dealer waar ik werkte.
Veel B&O tv's die ik onder handen nam als reparateur waren een Philips tv of een Thomson, met een B&O buitenkant. Ik vind dat prima, maar een dealer waar ik werkte deed of B&O van God kwam, de rest was bagger. Ik vond die arrogantie misplaatst, zeker omdat een B&O tv steevast vergezeld ging van een Philips beeldbuis. "Ja, maar die beeldbuizen zijn speciaal geselecteerde buizen, niet zomaar Philips buizen." Ach, ik heb later in een avant een gewone Philips beeldbuis erin gezet, het chassis moest ook omgeruild worden maar daarna speelde de avant weer prima. Philips verkocht beeldbuizen, geen speciale of geselecteerde.
De klanten van de winkel waar ik werkte waren erg zuur. Vaak oudere dametjes die, nadat ze hun man hadden doodgepest, nu eens dachten aan de winkelbediende te kunnen beginnen. Ik wende er nooit aan. Bij de andere winkel waar ik werkte werd ook B&O verkocht, maar werkte ik op de technische dienst, en was ik minder met klanten bezig. Wat ook wel speelde bij de klant, was een houding van "het beste is nog niet goed genoeg voor mij." Dat zette voor een winkelier ook wel de deur op een kier om producten te verkopen die onzinnig waren, bijvoorbeeld pinkdikke luisprekerkabels van duizenden euro's, geen mens die het verschil hoort, maar als de klant het maar hoorde, was het goed.
Wat ik echt niet vond kunnen, was dat een dealer een"klantenbestand" aanlegde, ik kreeg uit een B&O opleiding ook zeker de indruk dat het idee van B&O zelf kwam. Dat ging zo: je kwam bij een klant thuis, en hield goed je oren en ogen open. In de auto sprak je je memory recorder in "mevrouw Bakema heeft B&O spullen, maar ook een oude Sony KVC2911, we moesten haar maar eens een tv folder sturen. Ze is idolaat van haar oude kater Poekie, maar die sproeit overal tegenaan, dus nooit een paar speakers uitlenen! Haar man is reumatisch dus een Beolink met aanraakbediening is een slimme verkoop."
Als mevrouw Bakema in de winkel kwam, dan werd er eerst naar haar naam geinformeerd, de verkoper excuseerde zich even, liep naar boven om in de PC naar de naam Bakema te zoeken, las zich even in de klant in, en stelde dan belangstellende vragen als "hoe is het met de gezondheid van uw man?" of "hoe is het met uw guitige katertje?" Ik vond dit te ver gaan en heb me nooit ingelaten met dit soort spionage gedrag.
Ik denk dat B&O op een gegeven moment ten grave wordt gedragen, als een icoon van de tijd dat je je ooit kon onderscheiden met elektronica. Ik ging naar hun site, maar zag geen aansprekende producten. Zoals Leko ook zegt, de gemiddelde klant wil een CD speler, en spotify zegt hem niets. Mij ook niet. Hoe goed is de geluidskwaliteit van spotify? Wil ik de hele dag naar Rock luisteren, omdat ik dat ooit ingesteld heb? Waarom zou ik naar de muziek op mijn iphone luisteren? En dan een speaker met de uitstraling van een satelliet schotel, ik erger me al genoeg aan wijken waar deze ondingen bij bosjes aan de gevels hangen, wie wil dat nou nog in de woonkamer?
De zaak met een hart voor de klant, of met een hart voor elektronica (daar reken ik mezelf ook toe), het is allemaal voorbij, en op het internet is het niets meer waard. De klanten hebben het deels zelf gedaan. Men ging in de winkels kijken, en kochten het op internet, voor de laagste prijs, maar men had wel eerst het advies bij de winkel ingewonnen. Winkelen zal steeds minder gezellig worden, want menig winkelcentrum heeft panden die niet meer verhuurd worden.De foto vakzaak is verdwenen, de wit/bruingoedmwinkels zullen weggaaan, en volgens een oom die juwelier is, zullen over 5 jaar er geen juweliers meer zijn.
Gisteren reed ik door de dure winkelstraat waar ooit mijn werkgever zat. De zaak was er niet meer, ik ben nog even teruggegaan om nog even goed te kijken, maar geen B&O winkel meer in deze winkelstraat. De koude sanering in de bruingoedwereld had hier ook zijn werk gedaan. Voor een deel terecht zoals Loko zei, duizenden euro's meer vragen voor een zelfde product wordt afgestraft, maar voor de liefhebber van een fraai ontworpen product, voor de gezelligheid in de winkelstraten, en voor de klant die goed advies nodig heeft is het een nare zaak.
Kan ik inkomen met al die i apparaten tegenwoordig.
Jij je zin, het was een avant. Als jouw mening over mij van een letter teveel afhangt heb ik niet veel te verwachten.
@Kareltje, je verhaal is duidelijk. Zelf ben ik van mening dat B&O een beetje over het paard getild merk is met een hoop poeha. Ben bij verschillende dealers langs geweest die over de kop zijn gegaan door het absurde beleid die B&O voert. Tis dat er tweedehands spul op de markt is om dit design merk in je bezit te krijgen voor een leuke prijs. Ooit nieuw een Avant(i)en DVD1 nieuw gekocht voor destijds 14000 gulden. Nog nooit zo'n slechte aankoop gedaan voor dat geld. Met name de DVD speler. Wat een plastic troep zit daarin. Nu is het alleen maar leuk spul om er aan te prutsen.
Brengen & Ophalen
Ik heb jaren geleden stage gelopen bij Philips in Stadskanaal, waar nog langer geleden zwart-wit beeldbuizen werden gemaakt. Ook toen was ik al druk bezig met B&O. Dat kwam op het werk ook wel eens ter sprake. De reactie was dan vaak: "Oh, B&O, dat Deense merk dat regelmatig beeldbuizen retour stuurt omdat ze niet aan hun kwaliteitseisen voldoen". Dus zelfs in het zwart-wit tijdperk werden de buizen al geselecteerd voor ze in een B&O toestel werden geschroefd. Verder zijn er nog andere verschillen in de beeldbuizen.
B&O heeft inderdaad elektronica van andere merken gebruikt. Het Thomson chassis dat is gebruikt in de eerste MX toestellen is overigens niet gelijk aan het chassis dat Thomson zelf gebruikte, er zitten de nodige verschillen in. Er is ook Philips gebruikt in de LE en ME6000 en in de MX1500. Dat waren ook gelijk niet de meest betrouwbare toestellen. Het gebruiken van apparaten van een ander merk komt overigens vaak voor, zo werd een Sharp videorecorder ook als Philips verkocht en ook een JVC is als Philips op de markt gebracht. B&O gebruikte ook video's van andere merken (Hitachi en Philips), maar daar werd het loopwerk wel altijd aangepast en verbeteren voor het in een B&O product werd geschroefd. Zo is de door B&O aangepaste versie van het Hitachi loopwerk ook gebruikt in de duurdere machines van Sony!
B&O is domweg te klein om alle producten in eigen beheer te kunnen ontwikkelen. Omdat er wel vraag is uit de markt naar bepaalde producten gebruiken ze apparaten van een andere, daar staan ze niet alleen in.
volgens mij past Kereltje perfect bij zijn zure klanten.
een positievo pur sang (niet dus)
Beste blackrix,
Erg goed antwoord, en het komt ook overeen met mijn ervaringen. Ik heb laatst een ME6000 onder handen gehad, en het was een gewoon Philips GR2.2 chassis. Zelfs bij Philips een middenmotor chassis, niet zo mooi als een FL chassis wat bij Philips al gebruikelijk was. Jij spreekt over verbeteringen uitgevoerd door B&O. Waaruit bleek dat, bijvoorbreld in video's, maar ook in tv chassis? Ik zeg niet dat het niet waar zou kunnen zijn, maar het is mij niet opgevallen. Dat Philips ook verbeteringen doorvoerde is ook bij de 2e generatie turbodrive gebeurd, overigens was B&O ook een vorstelijk afnemer van de turbodrive video.
Dat B&O ook een beeldbuis afkeurde, zegt mij niet dat het dan betere beeldbuizen waren. Het masker van een beeldbuis kan tijdens transport beschadigen. Philips gaf garantie op zijn producten , en B&O maakte daar gebruik van. Ik zie hier geen verbeterde kwaliteit in.
Overigens weet ik ook van rode elco's in B&O apparaten die bij bosjes stuk gingen. Kwaliteit nul. B&O blijft voor mij een hele aardse tv, niet door God gezonden, maar wel met een onderscheidend ontwerp. Dat kan iemand aanspreken, en dat is prima. Maar termen als "beter" zouden moeten blijken, en ik zie nog niet in waaruit dat blijkt. Wie het beter weet mag het zeggen.
De beeldbuizen waren bij terugkomst voor zover ik weet gewoon werkend. En bij een Zwart-Wit buis kan het masker nooit een probleem zijn.......
Bij een VX video zijn bijvoorbeeld de gearbox en de motor anders. Een standaard Hitachi gearbox is niet te gebruiken in een B&O machine.
De rode elco's zijn prima, alleen is de levensduur wat minder. De rode elco's die we nu vervangen zitten in apparaten van richting of boven de 30 jaar. Het gemiddelde apparaat van een ander merk was waarschijnlijk allang richting stort verdwenen. De reden dat we de elco's moeten vervangen is dat we een apparaat dat eigenlijk al is afgeschreven toch nog weer nieuw leven in willen blazen. En kijk eens naar elco's die tegenwoordig her en der worden gebruikt, die halen soms de 5 jaar nog niet eens.
Is het bedrijf B&O eigenwijs? Ja. Dat is hun zwakke punt, maar ook gelijk hun sterke punt. Zwak omdat ze denken alles beter te weten, sterk omdat het product dat ze maken ook eigenwijs en anders is. En als dit laatste niet het geval zou zijn geweest hadden ze allang niet meer bestaan.
In de jaren 80 werden deze rode elcos al bij bosjes vervangen hoor, ik stond er met mijn neus bovenop bij een 5502/7702. Dus toen was de kwaliteit al te slecht.
Waarschijnlijk in de hoogspanning, die elco's hebben het zwaar te verduren. Ik verwees naar de elco's in de audio-producten. Maar deze elco's zijn in de loop van de jaren 80 volledig uit de producten verdwenen. Volgens mij zaten er nog een paar in de eerste BeoCenters 9000 en de LX2800 en 2802, daarna was het gebeurd met deze elco's. Maar dit zegt overigens niets over de kwaliteit van de gebruikte elco's, maar over de levensduur.