Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Beolab 8000 gaat af en toe aan/uit

rated by 0 users
This post has 3 Replies | 0 Followers

ASchutte
Not Ranked
Posts 2
Bronze Member
ASchutte Posted: Mon, May 18 2015 9:30 PM

Al enige jaren heb ik een Beosound 8000 set aangesloten op een Sonos set. Alles werkt perfect. 

Echter af en toe dan begint de linker luidspreker meerdere keren achter elkaar aan en uit te gaan. Je hoort het relay dan klikken. Soms een paar keer soms minuten achter elkaar. Soms dagen of een week niet. Dan weer meerdere keren per dag. 

Ik heb luidsprekers omgedraaid. Andere ging hetzelfde doen. Mijn conclusie, ligt aan bekabeling of ingang van betreffende luidspreker. Heb andere spanningskabel gebruikt. Heb even gedacht dat dit het was, maar na een paar dagen ging hij toch weer klikken. De line kabel heb ik doorgemeten. Zit geen kortsluiting in.

herkent iemand dit of heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

dank

ipaul
Top 200 Contributor
Posts 422
Bronze Member
ipaul replied on Tue, May 19 2015 8:06 PM

Hallo, even voor de duidelijkheid: je hebt de linker en de rechter speaker gewisseld van plaats en de fout bleef op dezelfde plek ?

(dit is zoals ik het lees).

Als dat zo is, dan zit de fout dus voor de soeakers, hetzij de kabel, hetzij de sonos.

Je kunt ook de kabel eens omruilen: rechts naar linker box en omgekeerd, of gewoon een andere proberen.

Is Sonos mini-jack uitgang ? (Minijack is een garantie voor gedoe vroeger of later...)

Spanningskabel is niet waarschijnlijk.

ASchutte
Not Ranked
Posts 2
Bronze Member
ASchutte replied on Wed, May 20 2015 1:33 PM

Dank, ik heb inderdaad de luidsprekers omgedraaid.

De soos heeft tulp uitgangen dus geen mini-jack. Het probleem is dat de bekabeling (de dunne B&O kabels zijn gebruikt) door de muur heen lopen. Forse afstand, zo'n 20 meter. Die kan ik dus niet zomaar even vervangen. 

Ik ging er van uit dat als er geen meetbare kortsluiting in zit dat de signaal kabel wel goed zou zijn.

Enig idee of er een andere manier is om de kwaliteit van de signaal kabel te testen?

Dank!

ipaul
Top 200 Contributor
Posts 422
Bronze Member
ipaul replied on Wed, May 20 2015 5:57 PM

Met 20 meter asymmetrische kabel heb je een dikke kans dat er externe stoorsignalen worden opgepikt die de lab 8000 aan doen gaan (daar is niet zo veel voor nodig op de line ingang).

Om te testen zou je wellicht die ene lab kunnen verplaatsen, tijdelijk, en dus proberen met een losse tulp-tulp kabel van een paar euro.

Als het daar mis gaat, is het wellicht een optie een verzwakker aan de ingangkant van de Lab te zetten en dan de uitgang van Sonos wat harder (ik weet niet of je dat kunt instellen als een soort default level).

Andere optie kan zijn de Labs modificeren voor een hoger 'trigger' nivo.

Page 1 of 1 (4 items) | RSS