ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Wat is de beste speaker voor een oudje die nog perfect speelt?
ik heb mijn beocenter 9500 altijd aan passieve speakers gehangen.
Ik had gedacht aan de lab 4000,6000 of 8000 (mk1 niet mk2)
Welke klinkt het best?
Mvg
David
Bl 8000
Ik denk dat je dat zelf zal moeten gaan beluisteren om een goede keuze te kunnen maken. Hou er wel rekening mee dat bij de oudere BeoLab's 4000, 6000 en 8000 als dempmateriaal foam is gebruikt. Dit foam vergaat na verloop van jaren waarbij het foam agressief wordt voor printen. Het vervangen van dit foam is dan de enige oplossing. Maar het is wel goed om hier rekening mee te houden bij de aanschaf, een set speakers kan goedkoop lijken, maar als het dempmateriaal vervangen moet worden ben je het voordeel zo weer kwijt, je bent met een setje speakers snel een uurtje of 5 tot 7 bezig, reken maar uit wat dat aan uren kost.
Raar van die isolatie.
Ik heb in mijn slaapkamer nog een Beosystem 2500 staan met de originele cdm4, die is uit 1991, en nog nooit problemen gehad met de foam in de luidsprekers, qua isolatie zal dat wel hetzelfde zijn als die andere BL's denk ik?
En nog iets anders, is dat aan te raden om second hand bl8000s te kopen? Hebben die geen last van foamrot? Ik heb nog twee bs century's en nog geen enkele speaker met foamrot gehad alhoewel dat ook al oude beestjes zijn eigelijk...
De speaker randen van de 8000 en century zijn geen foam types, dus ook geen rot.
6000 en 4000 ook niet maar de 6000 hebben hele dunne randjes die zeer vaak gescheurd zijn bij de oudere beestjes, moet je soms heel goed naar kijken om het te zien...
Heb je je Beolab 2500's wel eens van binnen bekeken dan ?
Ik zie ze wel eens :), en ook de Lab 4000 oudere versie, een enorme smerige plakkende prut van binnen...
Het goede nieuws is dat B&O voor de labs 2500 ook geen vervangend schuimpakket meer heeft..
Bij de BeoLab's 2500 is het zelfs andersom. De eerste modellen hadden dempmateriaal van een soort vilt, dit is later gewijzigd naar foam met alle ellende van dien.
De levensduur is langer.
Dat kun je volgens mij niet zien aan de fronten :), dwz dat type met de oude vlakke stoffrontjes heb ik dus al vaker open gehad en geheel prut van binnen (qua schuim).
Dus als je tevreden bent over ze, lekker dicht laten anders volgt er wellicht een schrikmomentje...:)