ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Goedendag allemaal!
Dit is mijn eerste post hier. Ik zie geen voorsteltopic dus maar even kort zo. Ik ben Tom, 36 jaar en latent B&O fan. Het feit dat mijn vader jaren B&O dealer is geweest zal wel een rol gespeeld hebben
Ik bezit zeker 20 jaar een hele fijn set Beovox RL 60.2 luidsprekers. Ze klinken nog steeds erg prettig na al die jaren en eigenlijk niet aan vervanging toe. Echter hebben we de huiskamer wat anders ingedeeld en daarbij zouden zuilluidsprekers beter passen, enter de Beovox Penta's!
Ik heb ze twee weken terug gekocht voor 100 euro, met gare foamranden bij de midrange speakers. Verder zijn ze best netjes. Foamranden heb ik inmiddels vervangen en dat lijkt goed gelukt. Ze lopen niet aan en de klinken vrij goed. De midrange speakers zijn in sets van 2 aangesloten. Wat mij meteen opviel is dat de buitenste twee (vooral de onderste) veel minder volume leveren.
Kan het zijn dat er een condensator op het crossover filter last heeft van ouderdomsverschijnselen? Het crossover filter ziet er ongeschonden uit, de componenten op het eerste gezicht ook.
Heb de speakers ook al verwisseld, het probleem blijf desondanks op de buitenste twee speakers. Het treedt overigens op bij beide luidsprekers.
Alvast dank voor de reactie!
Mvg Tom
Welkom Tom op BW.
Geen zorgen om de middentoners. Dit hoort exact zo te zijn.
De BeoVox (en Lab) Penta zijn symmetrisch opgebouwd vanuit het midden, de tweeter. Je krijgt zo een mooi verloop van hoog naar laag als je met je oor vanuit het midden naar beneden, of naar boven beweegt.
De filters krijgen allemaal last van verouderingsverschijnselen. De eneset wat sneller dan de andere. Sommige filters hebben zelfs verbrandde weerstanden en spoelen.
Ik controleer bij iedere set die ik binnen krijg standaard de filterprinten als ze nieuwe middentoners hebben gekregen.
Dank BeoBuddy! Misschien eerst maar eens rustig inspelen en dan kijken of het geluid bevalt. De set is uit 1986, dus MK1. Ik heb gelezen dat de MK1 componenten de degelijkste is van alle varianten.
Maar als ik het goed begrijp zou ik ze bij jou langs kunnen brengen ter controle?
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar dat zou hooguit betreking kunnen hebben op de filterprinten in vergelijking tot de allerlaatste mk3.
Ook de mk1 heeft last van verouderingsverschijnselen in zowel de blokken als de filters. Feit is dat er een heel goed geluid uit moeten kunnen komen. Maar dat hangt ook grotendeels van de kwaliteit en de wijze van plakken van de middentoners.
Heb je de verkeerde randen besteld en deze gelijmd, dan weet ik bijna zeker dat je het geluid negatief hebt beïnvloed.
Als ze gelijmd zijn, dan hebben ze ongeveer een 1,5 uur nodig om in te spelen. Tussentijds klinken de penta's niet. Heb je de tweeters getest of die nog heel zijn?
Zijn de blokken al nagekeken?
Dacht het ergens op een engelse site te hebben gelezen, maar ik geloof je meteen als dat nonsens is. Randen komen van audiofriends, voor zover ik kan bepalen heb ik ze netjes gecentreerd verlijmd. Ze hebben nog geen 1,5 uur gespeeld overigens. Tweeters werken wel (er komt geluid uit).
Wat bedoel je met blokken?
Dan heb je de goede randen in ieder geval.
Het optisch centreren kan mis gaan. Daar de stofkapjes in het midden vaak scheef zitten, komen de randen ook niet goed te zitten. Met alle consequenties. Ik gebruik daar mallen voor om ze trefzeker te plaatsen.
Met blokken bedoel ik de versterkerblokken onderin de zuilen.
Het zijn de BeoVox Penta's dus passief. Heb overigens inderdaad het idee dat het al beter klinkt dan in het begin.