ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Hallo,
Ik Ben hevig geinteresseerd in de aankoop van een beosound 5 encore systeem. Ik ben op dit moment bezig met verbouwingen en wou graag nu al een en ander voorzien van bekabeling. De encore uitvoering omdat ik niet verplicht ben om een beomaster erop aan te sluiten.
Klopt dit wel? Kan ik met USB-stick werken? Of een spotify abonnement? Iets anders dat ik zelf kan kiezen? Youtube?
Vraag 2 : wat heb ik nodig van bekabeling? Ik dacht om twee luidsprekers van beolab 3 aan te kopen ofwel 1 beolab 20. Heb ik in beide gevallen Powerlink kabels nodig? Dit zou ik nu al moeten weten omdat ik het wil voorzien voor in de nabije toekomst.
vraag 3: indien ja op vorige vraag: bestaat er een technische Manual van die kabels? Ik wou weten hoe dik die konnector is en hoeveel draden er in die kabel zitten? Hoe dik is die kabel. Zit die connector aangeboren aan de kabel of kan die losgemaakt worden om door een soepele buis te halen?
Bedankt alvast voor jullie reactie?
Veance
Hallo Veance;
Ik kan al enkele antwoorden geven op Uw vragen.Met de BS5E(ncore) kan je inderdaad met een geheugenstick werken ( weet wel dat er een beperking op zit i.v.m. grootte), ik gebruik er eentje van 64G en dit werkt goed.
Voor de rest kan je via je netwerk een verbinding maken met bijvoorbeeld een Nas of een bestaande pc en zodoende toegang te hebben tot je muziek-database.Een bekabeld netwerk verdiend de voorkeur, het kan eventueel ook via de ingebouwde Wi-Fi, doch met een kabel gaat het altijd beter.
Spotify en YouTube zijn NIET mogelijk met een BS5 Encore.Je zou dit eventueel wel kunnen verbinden via een kleine Bluetooth ontvanger die je dan aansluit op de aux-aansluiting van je BS5E, dan kan je via je smartphone muziek streamen.
De verbinding tussen de speakers en je BS5 is met een zogenaamde powerlink kabel. Deze heeft aan beide uiteindes een ronde meerpolige dinstekker. De eigenlijke kabel is vrij dun , degene die ik gebruik is ongeveer 3 mm diameter. Deze kabels bevatten het Linkse en rechtse kanaal,(afgeschermd) een massa aansluiting en een schakeldraad ( om de speakers op/af te schakelen).
De diameter van de din-plug op de uiteindes is ongeveer 12 mm.
Je kan de powerlink kabels meestal doorlussen van de ene naar de andere speakers.
De stekkers zijn er "vast" op gesoldeerd, je kan ze mits wat handigheid en een goed soldeerboutje makkelijk zelf solderen, indien je dit echt niet ziet zitten zou je zelf een powerlink kabel kunnen doorknippen en nadien de afzonderlijke adertjes terug aaneen kunnen knopen en isoleren met wat tape, doch dit vind ik zelf nogal knoeiwerk.
Tenslotte nog de ophangbeugels; er bestaan 2 uitvoeringen van muurbeugels; een haakse en een schuine,
Als ik zou kunnen kiezen zou ik toch wel kiezen voor een " echte" BS5 , dus met een vaste Beomaster, in principe kan de BS5E bijna hetzelfde als een BS5 met beomaster doch ik weet uit ervaring dat het maken van verbindingen met bijvoorbeeld een Nas helemaal niet plug & play is. Je krijgt het op den duur wel in orde doch dit kan soms wel wat grijze haren kosten.m.a.w. een BS5 met beomaster is eenvoudiger in te stellen en heeft iets meer mogelijkheden( oa spotify )
Je mag ook niet vergeten dat deze toestellen ondertussen ook al wat jaren bestaan, dus upgrades en ondersteuning zal ondertussen ook wel minimaal zijn.
Groetjes...Dirk