Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Beolab 5 vraag

rated by 0 users
This post has 21 Replies | 1 Follower

Kronzilla
Top 500 Contributor
Belgium
Posts 101
Bronze Member
Kronzilla Posted: Sun, Aug 1 2021 10:09 AM

Ik had een vraagje nl klopt het dat B&O gestopt is met leverem van vervangingsonderdelen zoals de speaker drivers etc? 

Ik heb dit toevallig op een Amerikaans forum gezien.

Ik kan nl voor een interessante prijs ( mag ze eerst 3 dagen proberen voordat ik ze koop) een paar BL5 van iemand kopen.

Maar als er dan iets kapot gaat en het is nietmeer te herstellen is het weggegooid geld....

Wat is jullie mening hierover? 

Alvast bedankt.

Of stel ik die vraag best aan B&O zelf?

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Sun, Aug 1 2021 11:33 AM

Ik zou t niet doen.

Kronzilla
Top 500 Contributor
Belgium
Posts 101
Bronze Member
Kronzilla replied on Sun, Aug 1 2021 11:41 AM

En wat is de reden dat je het niet zou doen? 

Ik mag die zelfs 3 dagen testen, besluit ik ze te houden dan pas hoef ik ze te betalen. Maar toen ik op een Amerikaans forum las dat de speakerdrivers etc nietmeer verkrijgbaar zijn ....

Alvast bedankt

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Sun, Aug 1 2021 12:42 PM

Vaak gaan de versterker blokken kapot, dat is een dure reparatie, dan ben je alle winst kwa aanschaf weer kwijt.

Kronzilla
Top 500 Contributor
Belgium
Posts 101
Bronze Member
Kronzilla replied on Sun, Aug 1 2021 12:47 PM

Alvast super bedankt.

Mikipidia
Top 50 Contributor
Posts 2,169
Bronze Member
Naja ligt aan de prijs en hoeveel je betaald. Persoonlijk zou ik geen probleem met 5’s hebben mits ze niet super oud zijn(15+ jaar) en als ze dat wel zijn en ze zijn gerepareerd is het ook niet zo’n probleem. Maar hoeveel word er voor gevraagd en uit welk jaar zijn ze?

New: Beovision Harmony, Beolab 50's, Beolab 28's, Beolab 18's, Beolab 17's, Beosound Stage & LG, Beosound 2, Beoplay M3, Beoplay A1, Beoplay Portal, Beoplay H4 gen 2, Beoplay E8 3.0

Mikipedia on YouTube: https://www.youtube.com/c/Mikipedia

Mikipedi4 on Twitch: https://www.twitch.tv/mikipedi4

Mikipedia on Intagram: https://www.instagram.com/mikipedi4/

Old: Beosound 9000 mk3, Beolab 3's, Beovision Eclipse, Beolab 1's, Beolab 2, Beovision 10-46, Overture 2300, beolab 8000's, Beolab 4000's, Beovision avant 32" etc. etc.

Kronzilla
Top 500 Contributor
Belgium
Posts 101
Bronze Member

Van B&O heb ik dus vernomen dat ze van 2007 zijn. De prijs is meer dan goed. Ik denk dat ik het ga wagen, als ze na 3 dagen toch niet bevallen....

En blijkbaar was het flauwekul op een amerikaans forum dat onddrdelen nietmeer geleverd zouden kunnen worden. 

Ik jou jullie updated. 

Mikipidia
Top 50 Contributor
Posts 2,169
Bronze Member
Mikipidia replied on Thu, Aug 5 2021 10:27 PM
Lol ik denk dat je ze gaat houden Stick out tongue

Vergeet ze niet te calibreren in je eigen ruimte!

New: Beovision Harmony, Beolab 50's, Beolab 28's, Beolab 18's, Beolab 17's, Beosound Stage & LG, Beosound 2, Beoplay M3, Beoplay A1, Beoplay Portal, Beoplay H4 gen 2, Beoplay E8 3.0

Mikipedia on YouTube: https://www.youtube.com/c/Mikipedia

Mikipedi4 on Twitch: https://www.twitch.tv/mikipedi4

Mikipedia on Intagram: https://www.instagram.com/mikipedi4/

Old: Beosound 9000 mk3, Beolab 3's, Beovision Eclipse, Beolab 1's, Beolab 2, Beovision 10-46, Overture 2300, beolab 8000's, Beolab 4000's, Beovision avant 32" etc. etc.

Kronzilla
Top 500 Contributor
Belgium
Posts 101
Bronze Member
Kronzilla replied on Thu, Aug 5 2021 11:24 PM

Weet ik. Ben benieuwd hoe ze gaan klinken. 

Jammer dat er geen een deftige mediaplayer meer in het gamma zit. Ik ben niet voor streaming ***.

Ik koop nog altijd de muziek die ik wil op cd en rip dat naar ssd voor een mediaplayer. Waarom doen ze dat niet ook? Maar es iets deftig en ook normale digitale aansluitingen zoals aes/ebu,toslink,coax,i2S...

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Fri, Aug 6 2021 6:49 PM

Als je dat wilt wat je nu allemaal opnoemt, moet je zeker niet voor B&O gaan.

Dan loop je met deze luidsprekers al snel tegen beperkingen aan.

Kronzilla
Top 500 Contributor
Belgium
Posts 101
Bronze Member

Ik bedoel maar dat ze niet eens meer een deftige mediaplayer hebben, wel heel goeie speakers... 

Kronzilla
Top 500 Contributor
Belgium
Posts 101
Bronze Member

Ik bedoel maar dat ze niet eens meer een deftige mediaplayer hebben, wel heel goeie speakers... En dat is wel jammer

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Fri, Aug 6 2021 11:34 PM

Heb je al een beosound?

Kronzilla
Top 500 Contributor
Belgium
Posts 101
Bronze Member
Kronzilla replied on Sat, Aug 7 2021 12:31 AM

Ouder, Beosystem 2500, bc9500, paar Century,s..moet nog paar bl8000 en 3 paar bl4000 herstellen. 

Ben technisch geen noob 😁

Vond 9500 altijd mooi maar gn digital out jmmer.  Of beosystem 7000 .

Bepaalde modellen van vroeger vind ik gewoon iconic. En de lab5 is futuristisch en tijdloos

Maar maakt het veel uit als je de lab5 digitaal of analoog aansluit eigenlijk qua klank?

Kronzilla
Top 500 Contributor
Belgium
Posts 101
Bronze Member

Een andere vraag nl als ik BL5 aansluit via powerlink naar BC9500,  en ik sluit via coax spdif een mediaplayer aan, hoe kan ik dan kiezen, moet je dat met een toetscombinatie op de beo4 omschakelen? Je moet dan wel het volume direct met de reote op de bl5 instellen. Is dit mogelijk om dus belcenter 9500 analoog en een mediaplayer digitaal aan te sluiten? 

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Sat, Aug 7 2021 5:45 PM

Digitaal via coax vond ik mooier klinken.

Alleen dan is er geen bass en treble correctie meer, mocht je dat willen gebruiken.

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Sat, Aug 21 2021 10:07 AM

wat je dus ook krijgt is dat het kunststof gaat 'plakken'

Het toplaagje van het plastic laat los.

Heeft de beolab 11 ook last van.

Dat ziet er echt niet uit.

Bij stond het niet in de zon.

Kronzilla
Top 500 Contributor
Belgium
Posts 101
Bronze Member
Kronzilla replied on Wed, Aug 25 2021 12:35 AM

Je kan het plakkerige rubberlaagje er blijkbaar afvrijven met in ontsmettingsalcihol gedrenkt papieren doekjes. Dan wordt het oppervlak wel blinkend...

Kronzilla
Top 500 Contributor
Belgium
Posts 101
Bronze Member
Kronzilla replied on Tue, Aug 31 2021 12:23 PM

Helaas spijtig mieuws ontvange . Vandaag ging ik de BL5 ontvangen maar kreeg half uur geleden een mail van de transportfirma dat de bestuurder van het voertuig een ongeval gehad heeft. Ze zijn voor 80% beschadigd 😣 en ik krijg mijn geld terug. Denk dat het een enorme klap moet geweest zijn. Ik moet nog eventjes bekomen vam het nieuws...

Eriperi
Not Ranked
Posts 32
Bronze Member
Eriperi replied on Wed, Sep 1 2021 12:40 AM

De handleiding kun je online vinden en daar staat in hoe je met de BEO4 de speakers moet instellen voor combi gebruik (zowel beo als 3rd party via Digitaal in)

Deze speakers verdienen het om via fatsoenlijke bron digitaal (Spdif 96/24) aangestuurd te worden. Alle het andere is jammer genoeg miner met name omdat de AD converter niet helemaal top is naar mijn mening.

Ik zelf stuur ze aan met Roon met een Raspberry Pi met Digione. 

Reparatie in Nederland van de electronica kost +/-925 euro per stuk maar daarna heb je vrijwel nieuwe speakers. Die electronic gaat na +/-15 jaar vrijwel zeker kapot (componenten, met name Elco's verslijten) behalve als de speakers nooit aan de spanning hebben gehangen. Enige risico wat je loopt is dat de speaker in een heel slechte klimatologische omgeving heeft gestaan of in een rokershuis waardoor de speakers zelf ook versleten kunnen zijn. 

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder

Condensatoren worden tegenwoordig erg vaak als "kapstokargument" gebruikt. "Het zal wel een condenstorretje zijn", hoor ik vaak. En het komt ook vaak voor. Het is dan ook dat een reparatie duurder kan uitvallen en een eigenaar dan teleurgesteld is, om dat het dan net niet dat ene condensatortje is.

Bij de Beolab 5's is er tot op heden nog geen enkele uitgevallen met als oorzaak een defecte condensator. Het zijn tot nu toe altijd andere onderdelen die de oorzaak zijn. Verder zijn er meerdere onderdelen buiten het chassis om wat de BL5 maakt. 

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Thu, Sep 9 2021 4:24 PM

De opkoper die mijn beolab5 heeft gekocht, wist ook te vertellen dat vaak het versterker blok het laat af weten.

Page 1 of 1 (22 items) | RSS