Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Helemaal nieuw bij B&O

rated by 0 users
This post has 11 Replies | 1 Follower

katharine_uk
Not Ranked
Posts 2
Bronze Member
katharine_uk Posted: Wed, Dec 18 2013 5:56 PM

Beste Bang en Olufsen liefhebbers,

Ik heb net een Beolab 2000 op de kop getikt, omdat ik al heel lang B&O producten wil gaan gebruiken maar ik ook een beetje op de centjes moet letten. Ik heb best veel gelezen her en der over hoe het systeem moet werken, maar ik kom er gewoon niet helemaal uit.

Ik wil graag dat ik muziek vanaf mijn laptop of telefoon kan beluisteren op de Beolab 2000 (die staat in mijn werkkamer). Ik heb nu nog geen B&O master-systeem voor in de woonkamer, maar wel RedLine Speakers. 

Het liefst zou ik een draadloos systeem maken waarbij ik muziek door het huis kan streamen, maar ik weet niet zeker of dat met die Beolab 2000 kan werken.

Het spijt me dat ik niet echt een duidelijke vraag heb, maar ik kom er in mijn eentje gewoon echt niet uit. Is er iemand die misschien met me van gedachten wil wisselen over hoe ik dit het beste kan richten, welke kabeltjes ik dan nodig heb en welk master-systeem ik het beste zou kunnen kopen?

Met hartelijke groet,

Aafke 

Fl_ip
Top 500 Contributor
Posts 160
Bronze Member
Fl_ip replied on Wed, Dec 18 2013 6:08 PM
Met alleen een BeoLab 2000 gaat dit nooit werken. Je moet minstens een radio of tv met ML aansluiting aanschaffen
Wouter
Top 500 Contributor
Netherlands
Posts 302
Bronze Member
Wouter replied on Wed, Dec 18 2013 8:47 PM

Hoi Aafke,

Welkom op beoworld. De beolab 2000 die je gekocht hebt is een actieve luidspreker die normaal in een masterlink systeem gebruikt kan worden. Dit ML systeem moet aangestuurd worden door een audio master (een beosound ouverture oid.) Zo'n beosound overture kan echter weer geen passieve luidsprekers (zoals de Redline) aansturen. Hiervoor zou je dan een aparte versterker nodig hebben. Met een apple airport express of een bluetooth ontvanger zou je dan draadloos kunnen streamen naar de overture(oid) en via het ML systeem naar de beolab 2000

Om nu gebruik te kunnen maken van je beosound 2000 kun je volgens mij een t1611 converter gebruiken. Dan sluit je laptop/telefoon aan op de converter, die vervolgens aangesloten is op de beolab 2000. Voordat je dit gaat doen, ik ben me hier niet helemaal zeker van, als iemand anders dit kan verifiëren.

Een andere optie waarvoor je kunt kiezen in om de beolab 2000 te verkopen en een oude beocenter/beomaster aan te schaffen en met een MCL systeem te gaan werken. (nu heb je waarschijnlijk meer vragen, bekijk deze link (download) even.) 

Oh, ik denk trouwens dat je een van de weinige vrouwen hier bent! (:

Wouter

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Thu, Dec 19 2013 2:34 PM

Dat gaat niet werken omdat je een audiomaster in het systeem nodig hebt.

Wouter
Top 500 Contributor
Netherlands
Posts 302
Bronze Member
Wouter replied on Thu, Dec 19 2013 2:42 PM

Beobuddy:

Dat gaat niet werken omdat je een audiomaster in het systeem nodig hebt.

Fijn dat er mensen zijn die het wel zeker weten! Yes - thumbs up

Wouter

DoubleU
Top 150 Contributor
Posts 562
Bronze Member
DoubleU replied on Thu, Dec 19 2013 7:10 PM

Het klinkt niet logisch en ik twijfel niet aan Beobuddy’s kennis, maar je kunt wel degelijk een 1611 vervangen voor een audiomaster. Op de din-plug van de 1611 sluit je dan een Airport Express of nog beter een Playmaker aan om van je iPhone of laptop wireless te streamen. Als het niet wireless hoeft, sluit je de laptop of phone rechtstreeks bedraad aan op de 1611.

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Thu, Dec 19 2013 8:20 PM

Heb je dan in dat geval met de T1611 dan ook een videomaster in het systeem?

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Thu, Dec 19 2013 9:08 PM

DoubleU:

Het klinkt niet logisch en ik twijfel niet aan Beobuddy’s kennis, maar je kunt wel degelijk een 1611 vervangen voor een audiomaster. Op de din-plug van de 1611 sluit je dan een Airport Express of nog beter een Playmaker aan om van je iPhone of laptop wireless te streamen. Als het niet wireless hoeft, sluit je de laptop of phone rechtstreeks bedraad aan op de 1611.

Er moet in ieder geval ooit een keer een audiomaster op de 1611 aangesloten zijn geweest. Dit werkt als er een videomaster in het systeem is opgenomen, of het ook werkt zonder videomaster durf ik niet te zeggen.

DoubleU
Top 150 Contributor
Posts 562
Bronze Member
DoubleU replied on Thu, Dec 19 2013 9:29 PM

Er zwerven wel wat soortgelijke topics hierover op Beoworld, waarin door meerdere bevestigd wordt dat het werkt. Check deze bijvoorbeeld halverwege de pagina: http://archivedforum2.beoworld.org/forums/p/2426/20915.aspx#20915

Ook zonder videomaster schijnt dit te werken. Ik denk dat in het geval T1611 en Beolab2000, de auxpoort van de 1611 open gezet wordt bij elk commando..

Zeker ook interessant voor als je Beolab5’s hebt, aangesloten op een TV en geen audiomaster. Zoals je waarschijnlijk wel weet worden de digitale inputs van een BL5 alleen open gezet met CD. Met een 1611 aangesloten op een Beovision gaat dat lukken en ben je vrij om een digitale bron rechtstreeks te laten spelen op deze speakers. 

katharine_uk
Not Ranked
Posts 2
Bronze Member

Heel erg bedankt voor al deze reacties!

Ik begrijp uit jullie opmerkingen dat de Audiomaster vooral nodig is om het juiste commando naar de Beolab te kunnen geven, en dat het misschien wel werkt met alleen een type 1611 converter, maar misschien ook niet

Over die converters zou ik nog wel graag willen vragen wat die precies doen. Ik kan via google images zien dat die 1611 converter het mogelijk maakt om een Power Link kabel aan te sluiten op een 7-polige DIN stekker, maar is er iemand die me misschien kan uitleggen wat die converter verder doet? 

Ik denk dat ik jullie opmerkingen wel begrijp, maar ik wil ook zo graag wat meer te weten komen over de logica achter het mechaniek. Een andere manier van hetzelfde vragen: hoe komt het dat ik mijn laptop niet gewoon op de Beolab 2000 kan aansluiten zonder converter, stel dat er een Master Link naar minijack kabel zou bestaan (wat volgens mij niet zo is).

Nogmaals heel erg bedankt voor de reacties.

Aafke

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Sat, Dec 21 2013 10:21 AM

De 1611 converter wordt gebruikt om oudere B&O systemen zonder ML te kunnen koppelen aan een systeem met ML. 

Er gaat niet alleen audio via de ML-aansluiting, de apparatuur communiceert ook via ML met elkaar. Als je een kabel zou maken die van Minijack naar ML gaat mis je de communicatie en zal de Beo lab 2000 niet inschakelen. Ik zal eens kijken of ik even de tijd kan vinden om een Beolab 2000 te koppelen met een T1611 converter om te kijken of dit werkt, ik heb beide wel staan.

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Wed, Dec 25 2013 7:22 PM

Zoals beloofd, ik heb de opstelling met een BeoLab 2000 en een T1611 gemaakt, en het werkt! Audiobron aansluiten op de AUDIO-AUX-LINK aansluiting van de T1611, een bron kiezen op de BeoLab 2000 en luisteren maar. 

Blackrix

Page 1 of 1 (12 items) | RSS