ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Hallo allemaal,
Sinds drie maanden ben ik redelijk verslaafd aan B&O beovox luidsprekers. Het is begonnen met een set S75 die ik goedkoop op de kop wist te tikken. De luidsprekers waren in erg mooie staat maar klonken wat vlak. Na veel lezen op dit forum heb ik toen besloten om de condensatoren te vervangen. Hoewel ik redelijk handig ben is elektronica toch altijd in interesse achtergebleven. Gesterkt door mijn succesvolle soldeeravontuur heb ik deze week een setje P45 gekocht die de nodige liefde nodig hebben.
Ze moeten een tijd op een zolder hebben gestaan gezien de gigantische hoeveelheid stof en corrosie. Toch leek mij dit een perfect project om eens grootser aan te pakken. Na het aansluiten bleek echter dat aan één kant de midden- en hoge tonen niet werkten. De eigenaar verzekerde mij dat ze tot twee week voor de aankoop gewoon gewerkt hadden en heeft mij zelf een deel van het geld teruggegeven toen ik hier later over belde.
In de veronderstelling dat ze werkend zijn weggezet lijkt het mij dat het aan de condensatoren ligt. In mijn enthousiasme heb ik alles al gedemonteerd en kan ik niet de tweeter en midrange speaker op de andere crossfilter aansluiten. Het soldeerwerk zag er allemaal nog goed uit en de Seas F-m 10 en H086 zagen er ook niet bijzonder uit. Nu is mijn vraag, hoe controleer ik waar het aan ligt? Ik heb gelezen dat je met een 1.5 volt batterij een simpele check kan doen. Is dit aan te raden, dit zou mij namelijk de aanschaf van een multimeter besparen..
Hoi, als je een beetje 'serieus' wilt hobby-en is de aanschaf van goed gereedschap nooit weggegooid geld en bespaart tijd, geld en ergernis...
Voor een paar tientjes heb je al een voldoende multimeter en kun je ohms je speaker units meten (en met een capaciteitsmeter-optie erbij zelfs je condensatoren, dan kun je het geld voor andere condensatoren besparen :)...).
En als het wel tijd mag kosten: wissel de units uit met de werkende box, dan weet je zo waar het fout gaat...
Paul, dank je voor je reactie. Het wisselen van units is op dit moment niet echt mogelijk doordat alles is gedemonteerd. Ik zal dus de units moeten doormeten, en een multimeter kopen. Als ik het goed heb gelezen dan geeft een kapotte unit een hele hoge ohm waarde en een goede (in geval van een 4 ohm unit) rond de 4 aan?
Ik heb 4 st. P50'ers met 3 kapotte woofers. In de conus zit geen beweging meer dus lijkt vast te zitten. Je kunt dan meten tot je een ons weegt maar als het vastzit dan kun je ze volgens mij gewoon weggooien.
Brengen & Ophalen
Tja, in theorie wel te repareren (doe woofers), of het lonend cq de moeite is, is wat anders...
je kunt ook de speakers afzonderlijk testen door ze direct oo een kleine versterker (portable radio ?) aan te sluiten op een heel laag volume...
of bv op een koptelefoon aansluiting, voor de veiligheid evt je treble en bass eruit draaien (afh of je tweeter of woofer test).
Ohms meten zegt idd alleen iets (niet alles) over de spoel.
Het is gelukkig niet een vastzittende unit. Dit probleem wat ook veel voorkomt bij de S45 Peerless drivers is mij bekend. Het is bij mij echter de tweeter en de midrange driver die geen geluid voort brengen. Een spreaker reparatie bedrijf zei het volgende:
Als je de tweeter en de middentoner gaat doormeten moet je ze wel eerst los solderen. Als de meter 0 aangeeft is dit niet goed en zijn ze waarschijnlijk onderbroken. Als de meter een zeer hoge waarde aangeeft dan maakt de spreekspoelsluiting en is dan verbrand. Als de meter 4, 6 of 8 (of een waarde die hier heel erg bij in de buurt komt) dan zijn de units gewoon goed. Een onderbroken unit is vaak nog te repareren. Een verbrande niet.
Eerst maar eens de ohms meten en dan kijken we weer verder. Ben nu druk met een beschadigde bass woofer van mijn S75 :(
Beetje een bizar antwoord.
Als een spreekspoel onderbroken is, dan geeft juist de multimeter geen waarde aan. Of een indicatie dat hij geen waarde (kan) meten. Als iets onderbroken is, dan is er een zgn oneindige weerstand aanwezig. Zo groot dat hij niet te meten is.
Bij sluiting daarintegen geeft de multimeter juist 0 aan. Geen weerstand, maar meestal enkele (tiende)ohms van je meetdraden. Als de driver goed is, dan meet je inderdaad een waarde die ligt tussen de 3 en 10 ohm, afhankelijk van de aangegeven nominale waarde.
Maar ze zijn juist als ze stellen dat je eerst de draden moet loshalen dmv lossolderen of de stekkers los te nemen. Dat is de enige manier om een zuiver beeld te krijgen.
Toen ik gisteren mijn beschadigde S75 woofer meette gaf deze ook gewoon 3.3 ohm aan (correct voor een 4 ohm speaker) terwijl de spreekspoel wel degelijk beschadigd is. Uiteindelijk heb ik gewoon de losse units een voor een aangesloten op mijn versterker (wel het volume en de A/B kant weggedraaid bij het wisselen). Hierdoor kwam ik erachter dat de 'niet werkende' units nogal geoxideerde draadjes hadden en daardoor geen contact meer maakte. Na het vervangen van de draadjes had ik weer werkende units! Zo zie je maar weer, alle contact en aansluitpunten nalopen is echt stap 1 (wil vaak te snel).