ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Mijn Beovision 1 type 6610 uit 2001 gaat nu al twee keer uit na 1 uur spelen. Bij koude start doet hij het dus wel even. Het lijkt er op als hij warm wordt spontaan in de standby stand gaat. Wat is er aan de hand? Reparatietips gevraagd.
Neem contact op met Ipaul, de expert!
Brengen & Ophalen
Of 1van de andere
Als timers en andere randapparatuur is uitgesloten, dan zullen het wel losse contacten in de voeding zijn of teruggelopen (loszittende) elcootjes.
Maar kennelijk doet de beveiliging nog zijn werk.
Zet de TV eens aan en leg de afstandsbediening in een andere kamer en kijk dan of de TV aan blijft. Als de Stand-By toets van de afstandsbediening vals contact maakt kan dat een oorzaak zijn. Is vrij eenvoudig te proberen.
Is er verder overigens nog iets te zien aan het beeld, bijvoorbeeld strepen o.i.d.? De eerdere BeoVision's 1 hadden namelijk een probleem met de solderingen op het juk van de beeldbuis, als daar iets niet goed gaat kan de TV ook in zijn beveiliging schieten.
Ik heb de kap er af gehaald en eens gekeken of er Elco's loszitten bij de voeding, hoogspanning ed. Het ziet er eigenlijk heel goed uit, dus geen loszittende elco's ed. Maar toen ik hem weer probeerde gaat hij al na enkele minuten uit en reageert nergens meer op. Wat nu?
Meeste fouten zijn niet te zien.
Vooral fouten in een hoogspanninggedeelte van een tv niet. Een kortgesoten BUT of een in waarde teruggelopen condensator in de oscillator zijn optisch niet te herkennen.
Maar kennelijk heeft alle beweging de tv niet veel goeds gedaan, wat op losse contacten zou kunnen duiden.
Beobuddy: Of 1van de andere
Maar natuurlijk..
Is het niet verstandiger om dit soort reparatieadviezen aan de expert over te laten (tenzij je zelf know how hebt natuurlijk)? Elco's, voeding, hoogspanning
Inderdaad is de omgeving van de hoogspanning iets om uit de buurt te blijven voor de niet ervaren hobbyist/monteur. Hoogspanning blijft lange tijd aanwezig.
Goed om daar nog eens nog op te wijzen Leslie. Voor sommige ligt het voor de hand en is het vanzelfsprekend om extra voorzichtig en de boel vooraf te ontladen.
Ik weet wat ik doe en ontlaat inderdaad de hoogspanning. Normaal zal de servicemonteur de hoofdplaat vervangen. Dit loont niet meer, de tv is dus rip...
Bedankt iedereen voor het meedenken in ieder geval!
Ik heb eventueel nog wel een BeoVision 1 type 8610 met een rotte beeldbuis, misschien van 2 weer 1 maken? Heb ik weer wat ruimte.
Mijn Beovision was toch. og niet RIP. Ik had alles gecheckt en Elcos, voeding en kritische solderingen zijn gewoon goed. Daarnaast had de TV slechts 80 dagen aangestaan. Het bleek dat de TV in de standby stand moet staan en niet telkens echt uit zetten. Het lijkt er nu op dat dat het euvel was. Hij speelt nu voor langere tijd weer goed.
Raak ik m'n BeoVision 1 nog niet kwijt..... Maar wel mooi dat hij het weer doet! Mocht hij toch nog weer problemen gaan geven en ik heb de BeoVision 1 nog, stuur dan rustig een berichtje.