Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

geen geluid meer door speakers beosystem 5500 na gebruik koptelefoon

rated by 0 users
This post has 13 Replies | 1 Follower

Beosystem5500
Not Ranked
Posts 19
Bronze Member
Beosystem5500 Posted: Thu, Jun 26 2014 9:37 PM

Vanavond: muziekje luisteren via de speakers gaat goed.

Omdat de vrouw tv wil kijken, later maar ff een koptelefoon aangesloten.

Zoals het hoort, schakelen de boxen, aangesloten via 'speakers 1',  automatisch uit.

Echter: als ik later de koptelefoonplug weer verwijder, heb ik (nog steeds) geen geluid meer via de speakers...

Wat is hier nu weer aan de hand/ hoe komt dit ?!

Ik heb nu maar even alle stroom van het systeem gehaald, zodat-ie kan resetten, hoop ik...

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Thu, Jun 26 2014 10:00 PM

Van wat ik begrepen heb is dat de koptelefoon via een relais geactiveerd wordt op het moment dat de plug erin gestoken wordt. Het kan dus zijn dat het relais blijft "hangen". Beobuddy, Ipaul of Blackrix zal je daar zeker een beter antwoord op kunnen geven.

Brengen & Ophalen

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Thu, Jun 26 2014 10:00 PM

Van wat ik begrepen heb is dat de koptelefoon via een relais geactiveerd wordt op het moment dat de plug erin gestoken wordt. Het kan dus zijn dat het relais blijft "hangen". Beobuddy, Ipaul of Blackrix zal je daar zeker een beter of juister antwoord op kunnen geven.

Brengen & Ophalen

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Thu, Jun 26 2014 10:02 PM

Vervuiling van het contact in de hoofdtelefoon-aansluiting. Daar zit een contact die "voelt" of er een plug van een hoofdtelefoon in wordt geduwd.

Eenmaal de plug verwijderd werken die contactjes niet meer.

Komt vaker voor.

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Thu, Jun 26 2014 10:13 PM

Geen relais die er tussen zit? Dus alleen maar een "mechanische" kwestie door de contactjes schoon te maken?

Brengen & Ophalen

Beosystem5500
Not Ranked
Posts 19
Bronze Member

oké, snelle antwoorden, thnx, super!

Het probleem lijkt dus mee te vallen...

...maar wat nu te doen?

Open schroeven en koptelefoonaansluiting reinigen of simpeler: de speakers maar op 'speakers 2' aansluiten (=omzeilen van het probleem...)

ipaul
Top 200 Contributor
Posts 422
Bronze Member
ipaul replied on Thu, Jun 26 2014 10:48 PM

Als sp2 wek gewioon werkt is het dat dus, je moet het sp1 relais ook horen tikken als je de koptel erin steeks of eruit trekt, zo kun je het checken...

alleen in het so1 circuit zit een relais (waarvan trouwens ook de contacten vaak vuil worden, dan signaal verlies op sp1).

inderdaad: sp2 gebruiken is het goedkoopst/simpelst, anders reinigen van contacten (lukraak sprayen is zinloos...geeft vaak uiteindelijk meer ellende).

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Thu, Jun 26 2014 11:13 PM

Beosystem5500:

...maar wat nu te doen?

Naar Paul brengen?

Brengen & Ophalen

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Fri, Jun 27 2014 8:47 AM

Het relais heeft tot nu toe gewoon gewerkt met het iedere keer aan/uit schakelen van de master. Dus dan zou het relais in de speakerlijn 1 gewoon moeten werken (vervangen heeft sowieso zin).

Nu blijkt alleen dat na het gebruik van de hoofdtelefoon dat er geen geluid meer is. Dus wordt het relais van het eerste paar speakers niet meer geschakeld. In dat geval werken de contacten in de hoofdtelefoonaansluiting, die het relais mede sturen van het eerste paar, niet goed meer.

Maar het zal de eerste set niet zijn, waarvan beide relais (voeding als speakers) zwart geblakerd zijn. Heb hier genoeg op voorraad.

Beosystem5500
Not Ranked
Posts 19
Bronze Member

nogmaals bedankt voor de respons! [heel fijn]

Ik heb de speakers nu op 'sp2' aangesloten en gelukkig heb ik zo weer gewoon geluid, maar het blijft omzeilen...

Zoals buddy suggereert, kan dat relais best nog oké zijn en zijn de contactjes in koptelefoonaansluiting vervuild.

Ik zal daar eerst eens wat reinigen; dan zien we wel weer verder...

ipaul
Top 200 Contributor
Posts 422
Bronze Member
ipaul replied on Fri, Jun 27 2014 9:34 PM

Even een flink aantal keren minijack erin/eruit kan wellicht ook al effect hebben...

Beosystem5500
Not Ranked
Posts 19
Bronze Member

Kan dat dan geen kwaad?

Achteraf gezien ging het plugje er nou ook niet supergemakkelijk in en uit; mss idd door wat stof dat erin zit... komt nog bij dat je nou niet bepaald goed kracht kan zetten op zo'n klein 3,5mm-plugje.

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Sat, Jun 28 2014 5:29 PM

Heb hier eventueel nog wel een defecte donor staan waar het plugje uit kan, mocht dat nodig zijn.

Beosystem5500
Not Ranked
Posts 19
Bronze Member

bedankt voor je aanbod, Buddy

ik houd het in gedachten!

Page 1 of 1 (14 items) | RSS