ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
hej
Jeg har for nylig erhvervet mig et ældre B&O anlæg, eller rettere sagt, faktisk to.. noget af det virker, og noget gør ikke.. Jeg har indtil videre:
1 stk beogram 5000 - Virker fint.
1 stk beogram 5500 - Virker fint.
2 stk beocord 5000 - Tror de virker, men det er ikke så relevant.
2 stk Master Control Panel 5000 - Virker fint.
3 stk beomaster 5000 - En virker, bortset fra at den ikke kan huske lydindstillingerne, så man er nødt til at justere volumen, bas og diskant hver gang man tænder for det. Jeg har en idé om, at det er back-up batteriet, der er fladt. En anden virker perfekt, hvor eneste problem er, at panelet til knapperne ikke kan låses, så det hænger ud konstant. Den sidste er til reservedele.
1 stk beogram CD50 - Her sidder skuffen fast.
1 stk beogram CD5500 - Skuffen virker fint, men når jeg sætter en CD i, snurrer den rundt et par sekunder, og går så på stand-by.
Derudover har jeg købt et par beovox 3000 flat panel, samt et par beovox RL60.
Lige nu går jeg og kigger efter en beomaster 5500 med MCP.
Nå, men nu kommer pointen :) Jeg har ingen erfaring med at reparere sådan noget, så det vil jeg ikke forsøge på. Men er der nogen her, der har et godt bud på, hvad problemerne kan være med hhv beomasterne og CD afspillerne, og hvad det cirka koster at få sådan noget repareret? Og mit næste spørgsmål er så, om der er nogen, der kender én, der kan reparerere sådan noget, helst i Nordjylland?
På forhånd tak!
Hald
Hej
Jeg kan da prøve at svare på et par af dine spørgsmål.
BM 5000 som 'glemmer' indstillinger: Ja - det er sandsynligvis batteriet.
CD 50 - Skuffen vil ikke åbne: Det kan være flere ting - du er nødt til at åbne den og se efter. Det kan muligvis klares med rensning/smøring/justering af mekanismen. Der findes en tråd om det her på Beoworld. Prøv at søge på "CD 50".
- et link her (men der er flere)
http://archivedforum2.beoworld.org/forums/p/6768/60752.aspx#60752
Cd 5500: Det kan være noget så simpelt som at rense linsen på laser-enheden. Jeg har før købt en 5500 som ikke ville afspille cd'ere. Jeg åbnede den og rensede forsigtigt linsen med en vatpind dyppet i alm. vinduesrens -uden sprit. Så spillede den igen. Hvis det ikke virker kan det være kondensatorer på servo- boardet (den printplade som styrer laser mekanismen). Ofte er det især en bestemt blå kondensator (C2103) som det er galt med. Medlem og moderator her på siden Martin (Dillen) kan nok hjælpe dig med komponenter. Du kan prøve at sende ham en personlig mail.
Jeg kender ikke nogen reparatører i Jylland. Men Dillen reparerer ældre B&O. Han bor dog i Københavns området. Send ham en mail.
Mvh
Steffen
Hej Steffen.
Jeg prøver at dykke lidt mere ned i forummet, og forsøger måske at åbne cd afspillerne. Jeg skal til København til sommer, så hvis jeg ikke har fundet en løsning inden, så prøver jeg at tage kontakt til Dillen. Tak for svaret!