Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

BeoCenter 9000 og BeoLab 8000 - hvordan?

rated by 0 users
This post has 5 Replies | 0 Followers

Mads_M
Not Ranked
Posts 3
Bronze Member
Mads_M Posted: Sun, Oct 11 2015 4:54 PM

Hej - jeg hjælper mine forældre med at få det gamle billedrørstv ud - og ind med fladskærm (ej B&O).

Det betyder et ændret setup.

Jeg tænker phono ud fra tv til BeoCenter 9000 (Tape in) burde overføre lyden til anlægget, hvis ellers jeg kan finde et nyt fladskærms tv med phono ud.

Min hovedpine er, at lydkablet til de aktive højttalere BL8000 har det runde stik med 8 poler. Den indgang har BeoCenter ikke. Såvidt jeg forstår, så er de små "4-pin DIN sockets" beregnet til aktive højttalere.

Hvad skal jeg gøre for at koble højttalerne til anlægget? 

(højttalerne er i dag koblet direkte til det gamle B&O tv, og en boks agerer mellemmand mellem BeoCenter og TV. Dvs. Lyd fra anlægget går i dag via "lille sort boks", til TV, og ud til de aktive højttalere)

stik til højttaler ser sådan ud: https://dl.dropboxusercontent.com/u/64524558/2015-10-11%2012.01.47.jpg

Indgang på Beocenter: https://dl.dropboxusercontent.com/u/64524558/%20Beocenter%20lyd.png

Her er manualen til anlægget. https://dl.dropboxusercontent.com/u/64524558/beocenter9000_163-1.pdf

Fritz
Top 500 Contributor
Posts 272
Bronze Member
Fritz replied on Sun, Oct 11 2015 6:36 PM

Hej Mads

Det firpolet højtaler stik hedder speaker link, og har intet med PowerLink at gøre. Det tre polet stik er beregnet til Master Control Link, og har inter med Master Link at gøre.

Stikket er beregnet til Beolab Penta MK 1. Beocenter 9500 har både speakerlink og powerLlink.

Fra omkring 1988/89 blev alle tv og radio/forstærkere udstyret med PowerLink samt AV datalink mellem TV og Radio/forstærker (7 polet din stik)

mvh/fritz

mvh/fritz

Mads_M
Not Ranked
Posts 3
Bronze Member
Mads_M replied on Sun, Oct 11 2015 8:04 PM

Hej Fritz,

Tak - dvs. højttalernes stik hedder Powerlink? Er der ingen måde hvorpå jeg kan få dem tilsluttet Beocenter 9000?

Fritz
Top 500 Contributor
Posts 272
Bronze Member
Fritz replied on Sun, Oct 11 2015 8:26 PM

Hej Igen Mads.

Kik i manualen til BL 8000 omkring tilslutning til andre enheder end B&O. BL 8000 har også en phono indgang. På panelet i BL 8000 skal omskifteren indstilles til LINE. Du skal så have fremstillet et speciel kabel, der har et to polet højtaler dinstik i en ene ende og i den anden ende et phono stik (RAC stik). Dem skal der lavet to af. Et til højre højtaler og et til venstre højtaler. Din HT stikket sættes så i det fire polet stik i BC 9000. HUSK AT HØJTALERNE SKAL INDSTILLES TIL LINE på omskifter kontakten på højtaleren. Hvis det nye TV har højtaler udgang, kan BL 8000 tilsluttes direkte til TV'et med de stik TV'et bruger, der skal stadigvæk være et phono stik i den anden ende. B&O er lavet til B&O, og B&O kan ikke altid lide andre systemer, hvilket ofte giver lidt udfordringer.

TV'et skal tilsluttes til AUX stikket (Din stik) BC 9000 har også 2 phono stik til til en forstærker. Jeg kan ikke huske om det signal er line eller line vol op ned ala poweLink, prøv først med et phono kabel om du kan skue op og ned for lyden, når højtaleren er tilsluttet dette stik. Højtaleren skal stadig stå i LINE mode. KIK i Manualen til BC 9000

mvh/fritz

Mads_M
Not Ranked
Posts 3
Bronze Member
Mads_M replied on Mon, Oct 12 2015 9:09 PM

Herligt - vi der er trods alt muligheder. Synd, hvis vi ikke bruger højtalerens forstærker. Jeg vil forsøge at koble højttalerne direkte på TV, som du foreslår.

Så er BC9000 ikke inde i systemet, men der er et andet sæt B&O højttalere de kan sættes til (de flade, med et blankt stykke. Ca. 45x45 cm

Tak for input

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
Gold Member

Brug pre-out-udgangene på BC9000.

De skulle efter sigende være volumenregulerede - en slags forløber for PL, som de senere udgaver af BeoCenteret havde.

Benyt to RCA-kabler - et til højre og et til venstre line-indgang på BL8000.

Hvis det var mig, ville jeg kigge lidt nærmere på den nye (S8-)hub fra B&O/BeoPlay, som er på trapperne.

At bruge hovedtelefon-udgangen på et tv til lyd via BL8000 er ikke den bedste løsning.

Hub'en har en digital indgang (til lyd fra det nye ikke-B&O tv's digitale udgang) - og den kan lære koderne fra tv'et, så lydstyrken kan reguleret fra tv'et (hvis ellers den digitale udgang dér er volumenstyret).

Og den har desuden en analog indgang, hvor pre-out'en fra BC9000 kan tilsluttes.

Alternativt kan RJ45/PL-indgangen bruges i stedet.

BL8000 tilsluttes via PL- til RJ45/PL-kabler direkte på hub'en.

Hub'en mærker selv hvilken kilde, der er aktiv - det er ikke noget, der skal tænkes på eller trykkes på, før det virker.

Se mere herom i vejledningen for S8-sættet på B&O's hjemmeside (side 9,10 og 17).

MM

There is a tv - and there is a BV

Page 1 of 1 (6 items) | RSS