Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Defekt Beomaster eller Beogram?

rated by 0 users
This post has 9 Replies | 1 Follower

remrem29
Not Ranked
Posts 7
Bronze Member
remrem29 Posted: Wed, Jul 13 2016 9:05 AM

Halløjsa

Vil lige starte herinde først om der nogen som kan komme med et bud på om det er min Beomaster 6500 eller min Beogram 3500 der er defekt.

Problemet består i at når jeg afspiller LPer på min Beogram 3500 (Inkl. RIAA) forbundet via Tape-2 indgang i Beomasteren så er lyden meget skrattende/grumset og kan stå og svinge lidt i volumen og kvalitet. Ofte skal jeg skrue forholdsvis højt op på Beomasteren for at der kommer lyd igennem, virker lidt som Ketchup effekten at der skal "slåes" lidt hårdt før der kommer noget igennem.
En anden observation er at hvis et nummer på LP starter ud blidt eller stille så kommer der ikke lyd igennem forstærkeren før der kommer mere gang i numret eller at du skrue næste helt op på forstærkeren.

Til samme anlæg har jeg forbundet en Beogram 6500 CD, og skifter jeg umiddelbart over på den spiller den helt perfekt. Der er ingen problemer med Lyd eller kvalitet. CDen sidder i CD indgangen på Beomasteren.

En anden oplysning er at selve Beomasteren står og brumme når der kommer spænding på - altså uden at være tændt.

Så hvad står jeg med her  - en defekt Beomaster eller Beogram?

På forhånd tak for input

/Torben
Weebyx
Top 75 Contributor
Denmark
Posts 1,213
Bronze Member
Weebyx replied on Thu, Jul 14 2016 3:27 PM

Hvorfor sætter du ikke pladespilleren til Phono indgangen på BM6500 ?

En "død" pickup kan godt give meget lav lyd, og svinge i kvalitet. 

Men du siger der ikke er problem med lyd når du spiller CD ? For Beomasteren er kendt for at mute-relæ bliver slidt, men det bruges kun hvis du bruger passive højtalere. Hvis du kører powerlink kan det ikke være problemet.

Hvis du har passive højtalere, så prøv at sætte dem i Speaker 2 stikkene, så by-passer du mute-relæ, men mister selvfølgelig også mute funktion.

/Weebyx 

remrem29
Not Ranked
Posts 7
Bronze Member
remrem29 replied on Thu, Jul 14 2016 6:53 PM

Hej Weebyx og tak for dit feedback

At sætte min Beogram 3500 med RIAA forstærker i Beomasterens Phono indgang ender med en dobbelt forstærkning hvilket ikke gør noget godt for lyden, så derfor i Tape-2 indgangen. (Noget jeg har læst på nettet)

Selve mit setup går på at at jeg har en Sonos Play5 1. GEN som via et kabel er sat til AUX stik bag på Sonossen som går til min Beomaster via PowerLink 1 stikket (Active Speaker).

CDen spiller klart og uden forvrængning, hvor skifter jeg over til Pladespilleren (Tape-2) skal jeg typisk skure meget højt (Niveau 66+) på Beomasteren for der kommer lyd, og lyden kan så være forvrænget.

Synes problemet er blevet værre da pladespilleren har kunne spille uden at forvrænge men stadig med at det skulle skures højt op på Beomasteren før lyden kom igennem.

Håber ovenstående give mening

/Torben

Weebyx
Top 75 Contributor
Denmark
Posts 1,213
Bronze Member
Weebyx replied on Thu, Jul 14 2016 7:48 PM

Altså med mindre du faktisk har en af de virkeligt sjældne BM6500 med RIAA indbygget, så kan jeg godt se dit problem.

Jeg har dog endnu ikke set en BM6500 eller 7000 med indbygget RIAA, da alle BG3500/4500/6500/7000 havde indbygget RIAA. Beogram 5500/9500 havde IKKE RIAA, da de sad i Beomaster 5500/Beocenter 9500

B&O solgte RIAA til BM6500/7000 som ekstraudstyr hvis du satte en pladespiller til UDEN RIAA.

Hvis jeg forstår dig korrekt, så har du kun CD og 3500 sat til Beomaster, og fra BM Powerlink ud til din Sonos ?

Har du prøvet Phono stikket i din Beomaster ? 

/Weebyx

remrem29
Not Ranked
Posts 7
Bronze Member
remrem29 replied on Thu, Jul 14 2016 8:04 PM

Jeps har prøvet Phono - det var der jeg startede og fik forvrænget lyd ud. Efter noget søgning på nettet fandt jeg en som skrev at på en BM6500 var der indbygget RIAA forstærker hvilket med en BG3500 ville betyde dobbelt forstærkning og at man derfor skulle vælge Tape-2 indgang istedet. Og dette virkede også markant bedre indtil nu.

Hvis du kigger  på linket herunder står der et stykke nede på siden følgende "RIAA amplifier built-in (8001245)"

https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=359

Mht. "Hvis jeg forstår dig korrekt, så har du kun CD og 3500 sat til Beomaster, og fra BM Powerlink ud til din Sonos ?" Ja det er korrekt.

/Torben

Weebyx
Top 75 Contributor
Denmark
Posts 1,213
Bronze Member
Weebyx replied on Thu, Jul 14 2016 8:17 PM

Men det er så faktuelt forkert.. BM6500 har IKKE RIAA som standard.

Jeg har repareret flere BM6500 og også Beogram 6500, og RIAA forstærkeren sidder i Beogram, IKKE i Beomaster.

Service manualen for BM6500/7000 skriver også at RIAA er en accessory, og ikke standard. men det er relativt simpelt at finde ud af ved at pille låget af BM og svinge tunermodulet op i lodret position. Så vil der ud over et print med et mute-relæ, også sidde et lille lodret print på printboardet under tuneren.

RIAA blev flyttet ud i Beogram'erne for at de kunne fungere som enkelt dele i link systemet.

Som sagt er BM65/7000 med indbygget RIAA mega sjældne, og jeg har aldrig set en endnu.

Er du sikker på at din pickup fungerer ? Har du prøvet pladespilleren på en anden beomaster ? Jeg holder på din Beogram eller Pickup er defekt, og da du siger det er blevet værre, tænker jeg pickup.

/Weebyx

remrem29
Not Ranked
Posts 7
Bronze Member
remrem29 replied on Thu, Jul 14 2016 9:14 PM

Okay - Jeg skal ikke klogeåge mig mht til den RIAA i en BM6500 - for jeg har ingen erfaring :-)

Nej jeg ved ikke om pickuppen er defekt - Har haft den i ca 3 mdr. så jeg har ikke spillet voldsomt meget på den så kan ikke udelukke det er den der er defekt. Det er en MMC4 der sidder på den så jo ikke toppen af poppen.

Men jeg vil se om jeg kan få testet min BG3500 med en anden BM - Indtil videre tak for dit input.

/Torben

Weebyx
Top 75 Contributor
Denmark
Posts 1,213
Bronze Member
Weebyx replied on Thu, Jul 14 2016 9:41 PM

MMC pickupperne har det med at blive slidt over tid, så hvis ikke du kender historien på den, eller den er blevet renoveret, så tror jeg at den er ved at være slidt.

MMC4 lyder helt fint når den er i perfekt stand, så det er ikke pga 4 tallet at det lyder dårligt :)

Jeg har haft en del Beogram 3500/4500/6500 og 7000 forbi, og ingen af dem har haft problemer med dårlig lyd der ikke var pga pickup.

Prøv at få det testet på en anden beomaster, bare ikke en 5500 eller 9500, da de har RIAA indbygget :)

Hvordan er vægten indstillet på din tone arm ? Den skal stå på 1.2 ca for MMC4, hvis du stiller den der, og den begynder at hoppe og danse rundt på pladen, så er pickup død.

/Weebyx

remrem29
Not Ranked
Posts 7
Bronze Member
remrem29 replied on Thu, Jul 14 2016 10:08 PM

Pickuppen står på 1,2 og den hopper og danser ikke  - den afspiller helt fint fra start til ***.

Jeg har en kammerat med en BM5500 så hvis vi skal teste på den skal den vel så sidde i Tape-2 - eller?

/Torben

Weebyx
Top 75 Contributor
Denmark
Posts 1,213
Bronze Member
Weebyx replied on Fri, Jul 15 2016 7:52 AM

Yes, en 5500 skal du bruge Tape(-2).

Jeg skal selvfølgelig ikke sige om du har fået fat i en BM6500 med RIAA, det er som sagt muligt, men det er også nemt at tage den ud igen.

/Weebyx

Page 1 of 1 (10 items) | RSS