ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Hej
Jeg har de sidste par dage eksperimenteret med at tilslutte en ældre B&O beolab 3500 type 1601 direkte til en afspilingskilde som f.eks. min PC via et mini Jack stik. Missionen er fuldført via et 7 bens DIN stik til MCL porten, dog ville jeg gerne justere volume - men her er noget jeg ikke helt forstår.
Der findes forskellige muligheder for at indstille Belolab via menu-01-go etc, på 01 kan man lave en "spk.cal." ved at trykke go får man 4 cifre i displayet 9-8-8-8 disse kan sagtens ændres til f.eks. 1-1-1-1 men hvordan får jeg det gemt?
Jeg har lavet en lille video der illustrerer min udfordring, prøver at uploade den efter dette indlæg og vedhæfte den.
https
Muligheder(lånt fra anden tråd i dette forum):
MENU - 0 - 1 - GO for speaker calibrating
MENU - 0 - 2 - GO / ML errors
MENU - 0 - 3 - GO / open ML port
MENU - 0 - 4 - GO / open MCL port
MENU 0 - 5 - GO /MLGW(virker ikke på firmware 1.0)
MENU 0 - 9 - GO / ML on ??
Hej Jesper.
Du skal IKKE røre ved Spk Cal, Spk Cal er specielt for hver enkelt BL 3500, idet BL 3500 er en aktiv højtaler, hvor hver enhed er kalibreret til hver separat højtaler, så det er tilbage til 9888.
Det du skriver efterfølgende er service menuen. Som standard er MCL porten åben. Oprindelig hed BL 3500 LCS 9000, og her var ML porten afblændet og slået fra (ML OFF), Men ML porten kunne aktiveres. Og hos dig er den aktiv. Ikke pille mere her.
Justering af volume foregår kun ved brug af fjernbetjening f. eks BL 1000 eller BEO 4, og efter du har valgt kilde f.eks radio. og du slukker BL 3500 ved brug af fjernbetjeningen eller manual betjening.
Lydstyrken ved brug af MCL stikket holdes nogenlunde konstant af et kredsløb i BL 3500, da dette er et højtaler signal, og ikke et linje signal, så du skal øge signalstyrken temmelig kraftig før lydstyrken stiger i BL 3500.
BL 3500 er designet som linkhøjtaler og kan tilsluttes masterlink og master control link.
Det du har gjort, er fuldt ud brugbart, men med visse begrænsninger
mvh/Fritz.
Hej Fritz
Tak for dit svar, det er godt du uddyber detaljerne lidt - det gør let lettere at forstå.
Jeg lader spk.cal. være som den er, har efterfølgen fundet frem til at jeg mangler "store" knappen på beo 4, altså skulle det eventuelt gøres fra en beolink 1000.
Jeg er klar over at højtaleren er designet som link højtaler, dog har jeg pt ikke andet B&O i huset, så den skal bruges uden masterlink hos mig. MCL porten åbnes i mit setup, først ved menu -0-4 GO, her har jeg så lavet et kabel til mini jack stikket på min pc - og musikken flyder ganske fortræffeligt nu :).
Min tanke med spk.cal. var dog at jeg måske kunne styre indgangsvolumen for nedadgående, jeg oplevede en underlig forvrængning af lyden på højtalen når den fik lidt volume på min PC, det har dog efterfølgende vist sig at være kantophænget på begge højtalere der var mørt :/. Jeg har lavet en aftale med Basrep.dk fra Kolding, som skifter begge membraner i den kommende uge :)
Tak for dit svar
d.b.h.
Jesper G
BL3500 er
Hej Jesper
På beo 4 finder du STORE knappen inde i list menuen på Beo 4.
Mvh/Fritz
Tak for info, desværre er den svært at vælge i Beolab3500 sammenhæng, da den forlader servicemode ved første tastetryk. Så skal man da lige forlade lokalet med beo4 og skifte til "store" i listen uden beolab3500 kan "se" det.. :)
Sådan ser et par højtalere ud efter 15-20 år, ophænget mørner simpelthen med tiden.. men ro på, det kan fikses og det findes adskillige reperatører derude.
Service manualen anbefaler, at man bruger en BL 1000. Nå alt er programmeret i service menuen, trykkes STORE og derefter STOP.
mvh/fritz