ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Ik zit helaas met een probleem. Heb nu twee maand een Beocenter 3300. Goedkoop gevonden, had alleen wat schoonmaakwerk nodig omdat de off-knop niet meer goed functioneerde. ]
Nou is het zo dat ik geregeld muziek afspeel via de tape-ingang van de beocenter met behulp van een 5pins DIN aansluiting naar 3.5mm jack. De volume knop moet dan altijd wel iets hoger vergeleken met phono of FM (3 a 4 op een schaal van 10, normaal 1 a 2).
Helaas geeft hij sinds gister geen geluid meer. Ik was gewoon aan het luisteren, even kabel eruit om via de laptopspeakers wat te luisteren, en na 10 weer door. Alleen gaf hij dus geen geluid meer.
Alles lijkt nog te functioneren - lichtjes en dergelijke - platen speler draait nog, zekeringen lijken nog oké, zie zo gauw nog geen rare zwarte vlekken op de printboards, boxen zijn degelijk aangesloten zonder shorts. Uitgang 1 L&R en uitgang2 L&R werken niet. Via de koptelefoon aansluiting hoor ik alleen bij TAPE - laptop - nog een heeeel zacht muziekje met de volume schuif helemaal open. AM nog een hele zachte ruis.
Iemand enig idee wat er gebeurt kan zijn, of dit zelf te fixen is en waar ik eventueel kan beginnen met doormeten?
Dit wordt een kwestrie systematig alles nalopen.
Beginnen met kijken of de voedingslijnen intact zijn. Daarna met een scoop het audiosignaal volgen.
Er zit een beveiliging in als de eindtrappen inde fout gaan. Maar dat zou je moeten merken dat bijna het hele apparaat dan niets meer doet.
Dals er aan de buitenzijde niets meer te controleren is, dan aan de binnenzijde de voedingen +15V en de + en - 30V nakijken.
Er kan van alles zijn. Voeding, Muting etc.
Ik neem aan dat de FM ook geen geluid meer geeft?
Beobuddy.
Aller eerst bedankt voor je reactie. Fm werkt inderdaad ook niet. Ik hoopte dat een aantal dingen snel uit te sluiten waren, omdat alles lijkt te werken behalve het geluid. Maar dat is dus niet het geval..
Ik meen me te herinneren dan muting alleen op output kanaal 1 plaats vind, omdat mensen vaak kanaal 2 wel kunnen gebruiken. Dan ging het vaak om problemen met de muting switch die zich ergens onder het knoppen paneel bevind. Dit is dus ook niet het geval..
Morgen maar eerst eens volledig open halen en dan verder kijken..
Dergelijke mutiingswitch die jij bedoelt, zit bij de "modernere" versies van de masters.
Dan bevindt zich in het traject een relais wat wordt gestuurd bij gebruik van de hoofdtelefoon of bij gebruik in linkruimtes.
Deze master heeft handmatig bediende schakelaars voor 2 paren.