Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Beogram 1600

rated by 0 users
This post has 1 Reply | 0 Followers

rjee
Not Ranked
Posts 9
Bronze Member
rjee Posted: Sun, Jun 2 2013 12:50 PM

Afgelopen week een beogram 1600 (platenspeler) op marktplaats aangetroffen en na kort te luisteren: doet-ie het, gekocht voor €20,-. 

nu wist ik dat het een gokje was, in verband met het dure element.

Eenmaal thuis op mijn testversterkertje aangesloten: alleen maar oversturen van het geluid en geen aarddraad, maar ook geen brom. Raar...

Besloten hem open te schroeven werd mijn vermoeden bevestigd, er was een voorversterkertje ingesoldeerd!

heb de voorversterker er tussenuitgehaald en de kabels weer aangesloten:geen oversturing meer! 

Echter: terwijl het geluid ok is, komt er uit het ene kanaal minder bas/laag dan uit het andere, hoog lijkt hetzelfde te zijn. Dit ligt niet aan de versterker, een andere platenspeler doet het prima...

waar kan dit aan liggen? Volgens mij zijn er de volgende opties:

• Kapot element
  • Afstelling van de arm
    • Staat deze wellicht scheef en zo ja, hoe stel ik dit af?

Groet,

Robert Jan

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder

Je zou eens het element er een paar erop en eraf te halen. Welllicht dat er wat oxidatie op de contacten zit.

Het makkelijkste is natuurlijk een ander element te gebruiken om te proberen. Maar ik snap dat die niet bij de hand is.

Verder zit er schakelaar of is dergelijks in het audiosignaal van de naald naar de plug. Alleen een muting die het signaal naar aarde kortsluit.

Dus als die slecht contact maakt, mute 'ie slecht. tijdens transport van de naald.

Zelf heb ik hier een naald die na enig gebruik meer geluid begon te maken. Die had kennelijk ook te lang stilgestaan. Dus geeft het even de tijd. Wie weet.

Qua afstelling kun je best op het oog zien of de naald haaks op de plaat terecht komt. 

Page 1 of 1 (2 items) | RSS