ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Ik heb o.a. de Penta MkI en ik had ze net bij mijn vriend/buurman aangesloten op zijn vette amp. we wilden een gaan vergelijken.
Bij mij heb ik mijn PC op de line-in aangesloten.
Ik vergat dus ook die RCA stekkers er weer in te doen, inmiddels wel gedaan.
Wat gebeurt nu: Als ze niet aangesloten zijn op op 220 dan doen ze niets.
Zet ik er spanning op, dan wordt het ingangssignaal versterkt en de muziek is overstuurt.
Je kunt ze toch als passieve speakers gebruiken, wat kan er aan de hand zijn?
Doe ik iets niet goed? Dat lijkt me sterk, je hebt niet veel opties.
Als je de penta passief wilt gebruiken, dan moet je gebruik maken van de connectoren tussen de versterkerblok en de speaker zelf. Dus niet op de line ingang aansturen oid.
M.a.w. je moet de versterker zelf eronder uit halen en de plaat met 4mm schroeven zelf vastzetten.
Hallo Beobuddy.
Ik had ze niet op de line ingang aangesloten. maar op die speakerklemmen.
Wat verwarrend, dat hij die luidspreker klemmen heeft.
Je zou normaal gesproken denken dat je daar de snoeren van de versterker in doet.
Ik was in de war met het idee dat je de penta als BeoVox wilde gebruiken zonder de versterkerblokken eronder.
Als je de speakerklemmen aan de onderzijde van de versterker gebruikt, dan heeft de versterker nog steeds spanning nodig.
De versterker verzwakt het audiosignaal op de speakerklemmen en versterkt ze daarna weer. Voor het verwerken van dat signaal is er nog steeds die netstekker nodig. AL is het alleen al om de toonregeling mogelijk te kunnen maken.
De gevoeligheidsschakelaar moet in het geval van een externe versterker dan ook op de minst gevoelige stand (1 streepje) staan.
Daar waren wij mee in de war.
Dus het signaal wordt dus wel versterkt.
We hadden de Quads (elektrostaten) op de A groep en de Penta's op de B groep staan en we maakten ons wat zorgen over het volume verschil.
Ook al is de volume knop van de versterker op 0, dan nog hoor je heel zwakjes geluid uit de Penta's komen.
Hoort dat zo?
De aansluitingen speakerlink en de speakerklemmen rood en zwart zijn voor het aansluiten op uitgangen van versterkers.
De speakerlink werd en wordt gebruikt voor bijvoorbeeld de combinatie met de Beomaster 5000/5500. Deze versterkers hebben bijvoorbeeld niet de powerlinkaansluitingen die later bij de 6500 er wel op zaten. De powerlinkaansluitingen dragen het (volumergeregelde) audiosignaal wat onversterkt uit de master komt en pas in de penta's versterkt worden.
Die opstelling scheelt een versterking en weer een verzwakking en dus vervorming.
Als je bij een knop op 0 nog steeds geluid uit de penta's kunt horen, dan dempt de versterker kennelijk het geluid niet voldoende. De enige mogelijkheid om dat te beperken is om de gevoeligheid bij de penta op minimaal te zetten. En dus ook om vervorming in de versterkerblokken tegen te gaan.