ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Ik heb een vraagje, nl, ik heb de service manual (pdf) van de century, maar ik weet niet welke dac er op de print zit, (kan het niet zien op het schema) het is nl de print 8, dus nog met de originele cdm4 (een bitstream dac) met radiale draaiarm laser, dus geen cdpro.
Zie volgens mij een SAA7341 staan. Betreft een bitsteam ic.
That's the decoder, not the DAC.....
but i need the type number,because i need to know what'(s the output voltage of the dac :-)
If it a CDM4 then you have the famous Philips TDA1541 DAC
//Bo.A long list...
kronzilla: That's the decoder, not the DAC.....
Tenzij je een andere type hebt, is dit toch echt de DAC,,
Met rechts de uitgangen...
ik zie staan, noishe shaper, en 1bit dac... bij mijn weten heeft de TDA1541 dit niet, en die is in dil behuizing,deze is smd, en bij de century is er echt geen 16bitter gebruikt. Maar ik heb een pdf van de schema dus ik mis essentiële gegevens en ik kan niet achterhalen welke ibitter het is :s
Mvg
Daar waar er een TDA1541 is gebruikt, is het geen bitstream cd-speler. TDA1541 wordt gebruikt bij 16 bit 4 voudig oversampelen.
De Century is een bitstream volgens de info in de manual en komt bovenstaand schema daar uit zonder de TDA1541.
Dat ic in het schema doet dus de DAC met het linker en rechtersignaal wat er rechts analoog uitkomt.
Dank u voor de info,maar ik had graag het typenr gehad van de dac die in de century staat,omdat ik nergens in het schema kan lezen welke dac er gebruikt wordt... het is een 1-bitter dat weet ik maar welk 1...
Dat hele blokschema, inclusief de DAC, wat je hierboven ziet, zit in 1 ic, de SAA7341
Dat is helaas de decoder ic, en niet de dac (zoek maar es dat typenummer op datasheetarchive.org)
maar eignelijk gaat het mij erom hoeveel uitgangsspanning van de dac bedraagt, dus hoeveel het ingangssignaal van de versterker is. Ik ga uitleggen waarom ik dit wil weten. De standaard dac in de cdpro is een beetje kut klinkend (sorry voor mijn woorden) als je vergelijkt dat de TDA1541A in mijn Beosystem 2500 nog zo lekker klinkt, omdat ik ook een NOS- modificatie gedaan heb. En ik heb een piepklein dac printje met de TDA1543,ook een 16bitter, die kan je direct via de i2S uitgang van de cdpro aansluiten en die uitgang dus naar de versterker ingang van de century. Maar het dacje geeft 2v uitgangsspanning,en ik denk dat dit teveel is dus ik ga de uitgangsspanning moeten verminderen,maar ik weet helemaal niet wat het gevraagde ingangssignaal van de versterker is.
Vandaar die vragen.... :-)
kronzilla: Dat is helaas de decoder ic, en niet de dac (zoek maar es dat typenummer op datasheetarchive.org)
Ik verval in herhaling.
In bovenstaand schema kun je duidelijk zien dat er een alles-in-een IC is gebruikt in de Century. Op de pinnen 43 en 60 komt een zo analoog als mogelijk signaal naar buiten, wat vervolgens naar een audioselector in de Century gaat (Radio/Cd en Tape selector). Daar heb ik geen datasheet.org voor nodig om achter te komen.
Het feit is dat er een radiale laser in de Century zit, niet vanzelfsprekend wil betekenen dat er een DAC als de TDA1541 en dergelijk in zou moeten zitten.
De NOS modificatie waar jij op doelt gaat niet lukken in een Century. Niet op de originele pcb8. Dat kun je wel met een oude 2500. Daar kom je de Ic's tegen die je kunt bruggen met die NOS modificatie.
Als je verder een te hoge spanning uit een DAC krijgt, betekent dat je de referentiespanning omlaag moet brengen of dat je een spanningsdelertje creëert aan de uitgang. Een eenvoudige (instel)potmetertje zou dan al voldoende kunnen zijn. (even de uit- en ingangs impedanties negerende)
Verder moet je niet vergeten dat een 0 dB signaal rond de 0,77 Volt ligt en dan ook een top-top waarde heeft van niet veel minder dan 2V. Daarnaast hangt het er ook nog van af hoe je de uitgang belast met welke ingangsimpedantie van de versterker en welke spanning er dus "over" blijft.
Om zeker te zijn, gebruik je een scoop met een testsignaal en kijk je of die clipt.