ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
.
Mmmm, net nog eens je vraag goed gelezen:
als ik de deur handmatig ópenzet en daarna de netspanning "erop" zet gaat de deur netjes dicht.
de Clamper is sowieso niet te bedienen, zit vast oid. Kan hem slechts ongeveer één centimeter van de achterwand af "liften" maar zit daarna echt vast zo lijkt het.....
Nou hij is er hoor.😉
Hij ziet er als nieuw uit, das een meevaller van jewelste.
Zoals de advertentie ook al keurig vermeldde is er een aantal zaken niet helemaal in orde.
De volgende symptomen zijn herkenbaar:
-het apparaat "ziet" de handbeweging en reageert hierop met inschakelen.👍
-de glazen plaat echter laat zich slechts openen met handkracht.👎
-de chromen CD clamp laat zich NIET openen. Niet met de hand, niet met een knopdruk👎
-de glazen plaat laat zich WEL automatisch sluiten met een druk op de knop👍
-beide speakers ruizen en reageren op volume verhoging/vermindering👍
-het toetsenbord is helemaal keurig verlicht en reageert verder normaal op commando's👍
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Alvast erg bedankt voor jullie eventuele input!
Heb je wel radio-ontvangst? En eventueel geluid van de cassette? En als ik het hoed begrijp gaat de deur wel automatisch dicht maar niet automatisch open?
Dit exemplaar is zónder de externe antenne gekomen, moet 'm morgen nog even aan"de kabel" hangen om dat te checken.
Én inderdaad, deurtje kan ik wel met de knop sluiten (loopt dan zelfs mooi soepel) maar openen kan slechts en alleen met wat handkracht.
Ook dat niet ieder moment trouwens, lijkt erop dat hij hiertoe soms eerst elektrisch "ietwat" wordt geblokkeerd. Maar opeens gaat de deur met wat handkracht tóch gewoon open zónder weerstand.
Sluiten gaat elektrisch én soepel, dus mechaniek lijkt in orde.....
Sensoren oid vies? (Alhoewel hij altijd op de aanwezigheid van mijn hand reageert)
tja en die Clamper zit ook vast, vreemd😟
De clamper en de deur worden bediend door één motor, dus dat kan wel het nodige verklaren. Hoor je wel een motor draaien als de deur open zou moeten gaan en als je de CD clamper met de juiste toets wil openen?
De "Loadtoets" gaat wel branden als ik hem induw, er is dan geen motor hoorbaar.....
is het niet zo dat er een snaar is die Clamper én deur bedient? Overigens werkt de deur wel elektrisch zolang het maar met "díchtdoen" te maken heeft.
ópenen wil ie niet elektrisch.
op de forums zie je veel "gehannes" met de sensoren die vies zijn. Er zouden er wel 5 inzitten?
Het kan de snaar zijn, maar sensoren kunnen ook problemen geven. Het mechaniek is overigens geen gemakkelijke als je er geen ervaring mee hebt, let goed op hoe je hem uit elkaar haalt, mocht je er zelf mee aan de slag gaan.
Snaar lijkt héél op de foto te zien.....
sensoren zie ik er twee van, zijn er méér van als het goed is toch?
De blauwe sensoren zijn voor de magic open, dat lijkt te werken, dus die zijn waarschijnlijk gewoon goed. Haal de netspanning van de Century en probeer eens met een vinger het wiel met de snaar te draaien, als het goed is gaat de clamper dan open (mits je de goede kant op draait). Doe de clamper op deze manier helemaal open. Zet daarna de netspanning er weer op. Gaat nu eerst de clamper dicht en daarna de deur?
Mmm, vanmiddag alles uit elkaar gehad. Alle sensoren schoongemaakt met alcohol.
Één achter het kleine PCB'tje bij het witte tandwiel (deze ook schoongemaakt. Één achter de cd Unit cover waaraan ook de Clamper vastzit, die 2 kleintjes rechts. De rail van de glazen deur schoongemaakt (loopt weer soepel.
inderdaad is het zo dat als ik het witte tandwiel handmatig ronddraai eerst de deur opengaat en daarna de Clamper omhóog komt. Het mechaniek werkt dus wél.....
Alles weer in elkaar gezet, en nog steeds speelt de radio fantastisch maar doet de deur (en cd) niet wat ie moet doen.😡
Als de unit aanstaat overigens wordt de deur, indien handmatig geprobeerd te openen, meteen weer elektrisch díchtgeduwd.
Pas ná een aantal malen proberen "laat de electronica 'm gáán" en kan ik handmatig het deurtje openen. Sluiten gaat wederom uitstekend met de "dichtdoe knop"
de unit reageert overigens feilloos op iedere handbeweging, gaat dan subiet áán....
mmmm, begin door mijn ideeën heen te raken......😠
Blackrix: De blauwe sensoren zijn voor de magic open, dat lijkt te werken, dus die zijn waarschijnlijk gewoon goed. Haal de netspanning van de Century en probeer eens met een vinger het wiel met de snaar te draaien, als het goed is gaat de clamper dan open (mits je de goede kant op draait). Doe de clamper op deze manier helemaal open. Zet daarna de netspanning er weer op. Gaat nu eerst de clamper dicht en daarna de deur?
Mmmm, de 1e keer niet goed gelezen. Specifiek deze volgorde aanhouden?
Twani: Blackrix: De blauwe sensoren zijn voor de magic open, dat lijkt te werken, dus die zijn waarschijnlijk gewoon goed. Haal de netspanning van de Century en probeer eens met een vinger het wiel met de snaar te draaien, als het goed is gaat de clamper dan open (mits je de goede kant op draait). Doe de clamper op deze manier helemaal open. Zet daarna de netspanning er weer op. Gaat nu eerst de clamper dicht en daarna de deur? Mmmm, de 1e keer niet goed gelezen. Specifiek deze volgorde aanhouden?
Yep!
Ga ik morgen zo doen....😉
heel erg bedankt zover👍
Zojuist het bewuste testje gedaan. Handmatig (draaiend aan het witte tandwiel) de deur geopend en verder tot de Clamper geheel omhóóg staat.
vervolgens de netspanning erop en ja hoor: hij doet eerst keurig de Clamper omláág, vervolgens netjes de deur dicht.
óók zag ik nú dat eenmaal dicht, bij het geven van een "handzwaai" (omdat je weer wilt openen) de motor even beweegt (alsof deze wil starten maar geen kracht genoeg heeft).
hierbij zie je het grote witte tandwiel ook wat heen en weer gaan (soort van wringen). Tot een daadwerkelijk ópenen van de deut komt het dan niet (nooit)
lijkt zelfs alsof de snaar slipt... (Is moeilijk te zien)
Wat je niet kan zien is of dat het de snaar vaak door veroudering de vorm heeft aangenomen zoals hij de afgelopen tijd heeft gestaan.
Dat zie je pas als je hem eruit hebt gehaald. Het mechaniek zal sowieso vol zitten met uitgedroogd vet wat eruit moet.
Alle beetjes helpen als het aankomt op wrijving en kracht die nodig is om het mechaniek in gang te zetten. Om het clampertje te laten zakken gaat dan ook makkelijker doordat de clamper in neergaande beweging meehelpt daarbij.
Je kan met de top van je vinger wel voelen of de motor draait.
Zou kunnen inderdaad. Het motortje geeft wel de aanzet, je ziet het grote witte "tandrad" onder spanning komen te staan maar stopt vervolgens ná een paar tienden van seconden alweer met krachtzetten.
té weinig kennelijk om de deur dicht te doen......
een nieuw snaartje kan geen kwaad denk ik..... Is lastig te monteren dacht ik?
Om de snaar te vervangen moet het mechaniek volledig uit elkaar. Dat is een klusje waar je niet aan moet beginnen als je niet al te technisch bent. Maar controleer eerst eens of de motor wel draait, wie weet is het een electronisch probleem waardoor de motor te weinig vermogen heeft.
Mmmm, hier stopt het voor mij. Bij wie moet/kan ik de unit aanleveren voor een herstelling denk jij?
kun jij dat doen bijv. Blackrix? Uiteraard mag dat gewoon geld kosten, No Problemo😉
Oh ja, ondertussen heb ik 'm al wel even opgehangen op z'n toekomstige werkplek....
de strijkkamer!😜
Kabeltjes netjes dóór de muur laten lopen....
Twani: Mmmm, hier stopt het voor mij. Bij wie moet/kan ik de unit aanleveren voor een herstelling denk jij? kun jij dat doen bijv. Blackrix? Uiteraard mag dat gewoon geld kosten, No Problemo😉
Je hebt een mail!
This thread interests me a lot, not least for the abundant element of vintage equipment. In fact, it interests me so much that I use a translation page, www.microsofttranslator.com, to translate the content into my language, Swedish. But when I let the above mentioned translation services do its job I get an in many ways surprising results: "ipaul" is translated to "Sjuttioåtta utbrott av genitala vårtor", or in English: "Seventy-eight outbreaks of genital warts". Well, it's true. Is there any explanation for this?
A clip from the original page:
And after translation:
/***
http://tinyurl.com/qj9cjsf
Er is inmiddels weer heel wat B&O apparatuur bij huize Waning naar binnen getakeld😉
Beovox P45 paneelspeakers met goede woofers
Een Beocom 2000
Een Beogram 8000
En een Beomaster 1900 mk1
De 1900 gaat maandag naar André voor een beurt, BIAS afstellen
De Beomaster 1900 gaat aankomende maandag naar André voor een beurtje en afstellen BIAS.
Hi Vintage Human,
Very nice to become aware of people liking my topic and sharing te same satisfaction for vintage B&O items.
I just do like the more common items seen rather often in the past days.
Therefore they need to be in mint, or near mint condition so they can expose there visual attraction at there best....
I like them particulary as interior decoration, reminds me in positive way at the old days....😉
grtz
Theo
Zandvoort
Holland
BesteTwani,
De BM900RG DeLuxe is echt wel heel mooi geworden hé. Ben blij dat jij er de tijd en moeite in hebt kunnen steken.
groet,
Dave