ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Even een korte voorstelronde:
Theo,
Reeds jaren verslaafd aan goede audio (apparatuur en muziek) en tevens actief poster op het HTforum alwaar ik een van de grootse showcase topics mag beheren.
Het heet daar "A Woman's Nightmare" en er zijn heel veel foto's te zien van zowel mijn "main set" alsook van mijn nieuwe liefde, de vinatge B&O apparatuur.
Woon in Zandvoort met vrouw en 2 kinders en verkoop nieuwe Citroen automobielen bij het Motorhuis Haarlem.
Tevens ben ik dit weekend ook eigenaar geworden van een Beomaster 1000, die met de ivoorkleurige toetsen.
Groet,
Theo én Monique
.
...
T
Tevens ook de K900 schoongemaakt en en passant tegen de volgende problemen aangelopen:
-versterker ruist wel over twee kanalen maar vangt verder helemaal niets
-nylon koord FM afstemmechaniek geknapt
-lampjes allemaal stuk behalve de Stereo indicator, die doet het wel
-welke lampje heb ik nodig? Ik tel er drie overigens.
-welke nieuwe zekeringen heb ik nodig? Ik tel er twee.
-hoe kom ik aan een nieuw nylonkoordje?
Dank alvast B&O friends
Wieltje zónder nylonkoord
Alles "in de thinner" geschuurd en daarna in de Danish oil
Gefeliciteerd, geduld loont de moeite. Meubel lijkt als nieuw. Niet geheel mijn smaak maar ieder z'n smaak toch?
Brengen & Ophalen
Faceplate opnieuw gespoten ivm zeer lichte oxidatie/roest
Faceplate opnieuw gespoten ivm zeer lichte oxidatie/roest..
Faceplate opnieuw gespoten ivm zeer lichte oxidatie/roestvorming
Ik heb onlangs naar dergelijk meubel mogen luisteren. Deze had alles nog werkend, inclusief draaitafel en bandrecorder.
Ik was verrast door de sound die er uit komt. Imposant, kan niet anders zeggen!
Maar je moet dus op zoek naar schaalkoord en lampjes met een wat groter glaasje. Te kleine verlichten het display niet optimaal.
Ik zou geen viskoord gebruiken maar gewoon origineel schaalkoord, dat is via Ebay nog wel te verkrijgen. Gewoon zoeken op Dail Cord of Skalenseil. Ik denk dat je 0,4 of 0,5mm moet hebben voor de BeoMaster 900.
Het stereolampje is 19V, de andere twee volgens mij 6V, maar voor alle zekerheid zou ik het schema even moeten nakijken.
Met Blackrix eens dat je voorzichtig moet zijn welk koord je gaat gebruiken.
Op het eerste gezicht denk je dat je het voor elkaar hebt, maar na enige tijd blijkt dat sommige koorden de nylon wieltjes stuk "snijden".
Het koord moet rond zijn en er mag geen rek in zitten.
Beste Theo,
Leuk om te zien hoe grondig je te werk gaat met de BM900RG De Luxe en dat je er blij mee bent. Bij mij had ie nog jaren stof staan vangen en ben blij dat ie bij een echte liefhebber terecht is gekomen.
Is het geen optie een donor BM900 te nemen?
Dave
Schaalkoord (zoals je het in nl noemt) is gewoon in nl te koop bij oa diverse webshops...
kijk bv eens op het buizenradio forum: www.gloeidraad.nl en dan even zien bij de lijst met webshops.
wellicht ook via NVHR site.
visdraad is nylon, dat werkt niet, schaalkoord is eenvoudig verkrijgbaar, goedkoop en met rollen tegelijk te koop.
Je kan ze met rollen tegelijktijd kopen, maar ben bang dat dat heel lang op de plank blijft liggen :-)
Heb het een paar keer vervangen bij onder andere een BC4600, waarin alle schuiven bovenop met schaalkoord de potmeters en capaciteit bedienen.
Vond het eerst een vervelend werkje, maar gaandeweg werd dat minder en vind ik het meestal wel een uitdagiing. Vooral bij die grote afstemschaal van de BC 4600.
Ik heb onlangs begrepen dat die NVHR nog een grote club ook is!
Ook Paul is een kei in reparatie van dat ouwe spul. Heb al heeeeel veel bij 'm laten repareren. Beetje reclame mag toch?
Binnenkort het koord van de kleppen van een BeoCenter 9500 vervangen. Je krijgt er vanzelf handigheid in.
Heb er toevallig net 3 gedaan. Stokje ertussen en rijgen maar, no sweat!
Zeker: de NVHR heeft honderden leden (waaronder ik zei de gek...) en 4x per jaar een beurs waar ze oa ook schaalkoord verkopen en waar regelmatig een aantal van de Beofriends staan.
Buizen B&O zie je ook daar zelden, maar voor oudere onderdelen kan het soms handig zijn.
ik heb daar een rol,schaalkoord, blauw/wit gestreept gekocht wat hetzelfde bleek als in 1 van mijn Beolits 1000 die dat net nodig had.
maar helaas: knopjes voor Dirigent enzo ook daar niet te vinden hoor..
Paul, ga toch een poging wagen om die rotknoppen zelf te repliceren. Moet niet zo moeilijk zijn toch?
Tuurlijk, alles is na te maken, maar ja...als het effe origineel,kan...:)
Ypeij00: Beste Theo, Leuk om te zien hoe grondig je te werk gaat met de BM900RG De Luxe en dat je er blij mee bent. Bij mij had ie nog jaren stof staan vangen en ben blij dat ie bij een echte liefhebber terecht is gekomen. Is het geen optie een donor BM900 te nemen? Groet, Dave
Ben er blij mee, een waar meubelstuk in het souterrain Als ik tegen een goed werkende 900 aanloop voor niet zo belachelijk veel zal ik dat zeker doen!
Gr
Theo.
Blackrix: Ik zou geen viskoord gebruiken maar gewoon origineel schaalkoord, dat is via Ebay nog wel te verkrijgen. Gewoon zoeken op Dail Cord of Skalenseil. Ik denk dat je 0,4 of 0,5mm moet hebben voor de BeoMaster 900. Het stereolampje is 19V, de andere twee volgens mij 6V, maar voor alle zekerheid zou ik het schema even moeten nakijken.
Dank je!
ipaul: Schaalkoord (zoals je het in nl noemt) is gewoon in nl te koop bij oa diverse webshops... kijk bv eens op het buizenradio forum: www.gloeidraad.nl en dan even zien bij de lijst met webshops. wellicht ook via NVHR site. visdraad is nylon, dat werkt niet, schaalkoord is eenvoudig verkrijgbaar, goedkoop en met rollen tegelijk te koop.
DAnk je.
Leuk dat je er toch een hebt gevonden! Ik moet zeggen dat hij er erg goed uit ziet! Ik zou wel de glaswol die gebruikt is als dempingsmateriaal voor de luidsprekers vervangen door nieuw spul. Dit is voor een appel en een ei te koop bij speaker en co. en laat het meubel nog beter klinken. Verder vroeg ik me af hoe je van plan bent om de platenspeler op te hangen. De rubberen units zijn bij mij helemaal verdroogd...
Wouter
Mijn platendraaier doet het ook niet máár ik heb een mooi reserve exemplaar erbij gekregen (gekocht😡)
Zal van het weekend eens voor je kijken hoe de draaitafel nú in het meubel hangt.....
ik heb mijn 900 unit overigens nog zeker niet spelend, doet het nog niet.
Ruist wel wat, stereolampje brand maar verder geen enkele vorm van ontvangst, laat staan muziek......
inmiddels is mijn Beomaster 1000 ook binnen....
(Voor mij) groot nieuws!
inmiddels via marktplaats een mooie RG900 Compact op de kop kunnen tikken. Het meest gewilde model en ík heb 'm. Ben er erg blij mee.
deze doen we maar dezelfde behandeling laten ondergaan als mijn 1e exemplaar.
Ik had hem zien staan op Marktplaats voor een wel hele nette vraagprijs. Veel plezier ermee!
En weer een nieuwe aanwinst...
Zojuist eigenaar geworden van een BeoSound Century MK2 van bouwjaar 2004. C
2 probleempjes:
CD én deurtje doen het niet.
tevens ben ik op zoek naar een Wall Mount Bracket.
Iemand een idee?
groet, Theo W.
In Limburg geweest?
Jij ziet ook alles!
Het CD gedeelte interesseert me nog niet eens zoveel, zal er de iPod aanhangen. Het deurtje weer werkend krijgen zou ik wel leuk vinden......
Gaat de deur wel dicht als je de netspanning eraf haalt en er weer op zet? En is de clamper wel te bedienen?
Hartelijk dank voor je reactie.
ik kan dat pas zondag zien als het apparaat (wellicht) is binnengekomen. Ben nu nog op vakantie maar op jouw aanraden zal ik dat als 1e proberen.
ben benieuwd!
groet,
Theo W.
Nou hij is er hoor.😉
Hij ziet er als nieuw uit, das een meevaller van jewelste.
Zoals de advertentie ook al keurig vermeldde is er een aantal zaken niet helemaal in orde.
De volgende symptomen zijn herkenbaar:
-het apparaat "ziet" de handbeweging en reageert hierop met inschakelen.👍
-de glazen plaat echter laat zich slechts openen met handkracht.👎
-de chromen CD clamp laat zich NIET openen. Niet met de hand, niet met een knopdruk👎
-de glazen plaat laat zich WEL automatisch sluiten met een druk op de knop👍
-beide speakers ruizen en reageren op volume verhoging/vermindering👍
-het toetsenbord is helemaal keurig verlicht en reageert verder normaal op commando's👍
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Alvast erg bedankt voor jullie eventuele input!