Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Artikelserien färdig. Del 3 publicerad nu.

rated by 0 users
This post has 16 Replies | 1 Follower

BO
Top 150 Contributor
Halmstad, Sweden
Posts 728
Bronze Member
BO replied on Thu, Apr 10 2014 9:25 AM

Mycket trevlig artikel, igen!

Kan dock konstatera att du degraderat dig från HI-FI expert i den första artikeln till tekniknörd i den sista.Big Smile

//Bo.
A long list...

tamtapir
Top 150 Contributor
Örebro, Sweden
Posts 521
Gold Member
tamtapir replied on Thu, Apr 10 2014 9:30 AM

Ja, förfallet sker gradvis men snabbt.

Inget att göra åt.

/***

BO
Top 150 Contributor
Halmstad, Sweden
Posts 728
Bronze Member
BO replied on Thu, Apr 10 2014 9:46 AM

Du nämner inte Beocord 9000?

//Bo.
A long list...

tamtapir
Top 150 Contributor
Örebro, Sweden
Posts 521
Gold Member
tamtapir replied on Thu, Apr 10 2014 9:54 AM

Nej, rätt. Det är en miss. Jag kom på det när jag korrekturläste men orkade inte...

lundmark
Top 500 Contributor
Stockholm, Sweden
Posts 105
Bronze Member
lundmark replied on Thu, Apr 10 2014 4:12 PM

Fett, lade in den i min läslista. :)

henrik
Top 200 Contributor
Sweden
Posts 458
Bronze Member
henrik replied on Thu, Apr 10 2014 4:54 PM

Lysande!

Hiort
Top 50 Contributor
Sweden
Posts 2,895
Bronze Member
Hiort replied on Fri, Apr 25 2014 6:22 PM
I del 3 skriver du om ett system du felaktigt kallar Beolab 8000. Antar att du menar Beosystem 8000?

Livingroom: BL3, BL11, BV11-46 Kitchen: Beosound 1 GVA, Beocom 2 Bathroom: M3 Homeoffice: M3, Beocom 2  Library: Beosound Emerge, Beocom 6000 Bedroom: M5, Essence remote  Travel: Beoplay E8 2.0, Beoplay EQ, Beoplay Earset

tamtapir
Top 150 Contributor
Örebro, Sweden
Posts 521
Gold Member
tamtapir replied on Fri, Apr 25 2014 7:08 PM

Hiort:
I del 3 skriver du om ett system du felaktigt kallar Beolab 8000. Antar att du menar Beosystem 8000?

Hej Hiort. Kul att du uppskattade texterna. Det värmer att få ett sånt gensvar.

Jag ser även att du har en antydan till kritik, du skriver att jag felaktigt kallar systemet med Beomaster 8000 som bas för Beolab 8000. För att kontrollera mig själv lade jag ner cirka 6 minuter och tog fram följande källor:

Nu vet jag ju att Tim och Nick Jarman inte är det samma som det officiella företaget Bang & Olufsen, så jag tittade i

• Den svenska produktkatalogen från  1982, där man på sidan 12 visar en bild på något som kallas "Beolab 8000".

Nu är ju inte heller den svenska importören av Bang & Olufsen riktigt samma sak som företaget. Som tur är har jag en produktkatalog från 1983, utgiven av fabriken på danska. Och se där

• På sidorna 9 och 10 kallas det Beomaster 8000-baserade systemet för Beolab 8000.

Men å andra sidan, vad vet jag. Jag kanske menar något annat. Ja just det, kom på också att den för systemet dedikerade fjärrkontrollen heter - "Beolab Terminal".

Kanske har du något som stöder ditt påstående att det är felaktigt att kalla ett BM 8000-baserat system för Beolab 8000?

/***

BO
Top 150 Contributor
Halmstad, Sweden
Posts 728
Bronze Member
BO replied on Fri, Apr 25 2014 7:15 PM

Det var som tusan!

//Bo.
A long list...

tamtapir
Top 150 Contributor
Örebro, Sweden
Posts 521
Gold Member
tamtapir replied on Fri, Apr 25 2014 7:17 PM

BO:

Det var som tusan!

Vilket?

/***

BO
Top 150 Contributor
Halmstad, Sweden
Posts 728
Bronze Member
BO replied on Fri, Apr 25 2014 7:24 PM

tamtapir:
Vilket?
Ditt svar! Inte i någon negativ mening. Jag tänkte nämligen tanken själv först att du skrivit fel, men kollade upp det innan jag skrev nån kommentatr. Smile

//Bo.
A long list...

henrik
Top 200 Contributor
Sweden
Posts 458
Bronze Member
henrik replied on Fri, Apr 25 2014 7:27 PM

BO:

tamtapir:
Vilket?
Ditt svar! Inte i någon negativ mening. Jag tänkte nämligen tanken själv först att du skrivit fel, men kollade upp det innan jag skrev nån kommentatr. Smile

Hehe! Nejdå, det marknadsfördes (precis som tamtapir med all önskvärd tydlighet visar) som Beolab 8000 :) Det mindre systemet kallades Beolab 6000. B&O har verkligen gjort sitt bästa för att krångla till det med namnen :)

tamtapir
Top 150 Contributor
Örebro, Sweden
Posts 521
Gold Member
tamtapir replied on Fri, Apr 25 2014 7:36 PM

BO:

tamtapir:
Vilket?

Ja. Vad ska man säga.

Det jag reagerar mest på är den totala bristen på glädje eller sympati eller bara "kul att det finns fler nördar som gillar samma sak och som orkar skriva 10000 ord i ämnet". Nästa som slår mig är det självklara, det självsäkra: "DU har gjort FEL!" Jag kan diskutera åsikter och ta synpunkter på det jag tycker i artiklarna men orkar man inte ens googla när man ska slå någon i huvudet är det inte särskilt högt i tak.

Det tredje kommer att handla om den uteblivna ursäkten.

/***

tamtapir
Top 150 Contributor
Örebro, Sweden
Posts 521
Gold Member
tamtapir replied on Fri, Apr 25 2014 7:41 PM

henrik:

BO:

tamtapir:
Vilket?

Hehe! Nejdå, det marknadsfördes (precis som tamtapir med all önskvärd tydlighet visar) som Beolab 8000 :) Det mindre systemet kallades Beolab 6000. B&O har verkligen gjort sitt bästa för att krångla till det med namnen :)

Systemet med amplifiern Beolab 5000 kallades också Beolab 5000. Som upplagt för misstag och misstolkningar.

/***

Hiort
Top 50 Contributor
Sweden
Posts 2,895
Bronze Member
Hiort replied on Sat, Apr 26 2014 10:01 AM

tamtapir:

BO:

tamtapir:
Vilket?

Ja. Vad ska man säga.

Det jag reagerar mest på är den totala bristen på glädje eller sympati eller bara "kul att det finns fler nördar som gillar samma sak och som orkar skriva 10000 ord i ämnet". Nästa som slår mig är det självklara, det självsäkra: "DU har gjort FEL!" Jag kan diskutera åsikter och ta synpunkter på det jag tycker i artiklarna men orkar man inte ens googla när man ska slå någon i huvudet är det inte särskilt högt i tak.

/***

Hej "tamtapir"!

Självklart ber jag om ursäkt. Mitt inlägg var för snabbt skrivet och borde formulerats som en fråga. Har läst dina artiklar med stort intresse och nöje. Jag googlade snabbt runt innan jag skrev inlägget, eftersom jag trodde jag hade koll på B&Os nomenklatur. När man tittar här: http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=377 så står det i slutet på texten: "Beomaster 8000 formed the heart of the Beosystem 8000."  

Sen heter terminalen Beolab för att förvirra det: Ref: http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=707

Kanske kan man få ett svar direkt från B&O hur det förhåller sig och varför dom (inte så många år senare) döper en högtalare till Beolab 8000.

Men igen: Jag ber om ursäkt.

Hatten av för dina artiklar.

Hoppas vi kan fortsätta vara B&O-vänner Sad

Hälsningar

Claes

Livingroom: BL3, BL11, BV11-46 Kitchen: Beosound 1 GVA, Beocom 2 Bathroom: M3 Homeoffice: M3, Beocom 2  Library: Beosound Emerge, Beocom 6000 Bedroom: M5, Essence remote  Travel: Beoplay E8 2.0, Beoplay EQ, Beoplay Earset

tamtapir
Top 150 Contributor
Örebro, Sweden
Posts 521
Gold Member
tamtapir replied on Sat, Apr 26 2014 1:40 PM

Hiort:

tamtapir:

BO:

tamtapir:
Vilket?

Ja. Vad ska man säga.

/***

Hej "tamtapir"!

Självklart ber jag om ursäkt. Mitt inlägg var för snabbt skrivet och borde formulerats som en fråga. Har läst dina artiklar med stort intresse och nöje. Jag googlade snabbt runt innan jag skrev inlägget, eftersom jag trodde jag hade koll på B&Os nomenklatur. När man tittar här: http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=377 så står det i slutet på texten: "Beomaster 8000 formed the heart of the Beosystem 8000."  

Sen heter terminalen Beolab för att förvirra det: Ref: http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=707

Kanske kan man få ett svar direkt från B&O hur det förhåller sig och varför dom (inte så många år senare) döper en högtalare till Beolab 8000.

Men igen: Jag ber om ursäkt.

Hatten av för dina artiklar.

Hoppas vi kan fortsätta vara B&O-vänner Sad

Hälsningar

Claes

Ursäkten är accepterad.

Vad gäller principerna som produkterna döps efter finns det 4 st vinylspelare som heter Beogram 3000. Att så en aktiv förstärkare får samma namn som ett nedlagt system är vare sig förvånande eller konstigt. Det verkar bara vara så, ungefär som att det finns en uppsjö olika Mercedesbilar som heter 300 SE. Jag tror att både Bang & Olufsen och Mercedes Benz är medvetna om vad de döpt sina produkter till i det förgångna men återanvänder alltså beteckningarna om igen.

/***

Page 1 of 1 (17 items) | RSS