ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Als de stekker van mijn Beomaster4500 in het stopcontact steek komt er een harde tok of bonk geluid uit de speakers. Ik ben er achter gekomen hoe ik de beomaster standaart op volume 0 kan programmeren bij het opstarten, maar ook dit help niet.
Weet iemand wat de oorzaak hiervan is [ik hoop niet de ELCO's] of welke instelling ik moet gebruiken.
edit: Indien wel de ELCO's kan iemand mij de link sturen hoe ik deze Beomaster4500 op de JUISTE manier uit elkaar haal!
Tja, netjes vond ik het nooit maat het is gewoon: deze apparaten blijven gewoonlijk in het stopkontakt :)
De Beocenters (bv 9500) kunnen er ook wat van: stekker erin is eerst een flinke tik uit de speakers en dan standby.
Is dit echt altijd bij de Beomaster dat die zo'n geluid op de speakers geven bij het inschakelen???
Nee hoor, ik had niks beters te doen dan maar iets te verzinnen...
inschakelen is iets anders dan de stekker in het stopkontakt steken, en veel BM's en BC's (vnl die met ingebouwde versterker en werkend met afstandsbediening) doen dit, nou en ?
zoals gezegd: gewoonlijk laat je ze aangesloten op het net (want aan/uit schakelen met de afstandsbediening).
Sorry dat ik je oordeel in twijfel trek.
Maar even voor de duidelijkheid bezit jij een Beomaster 4500??
In deze spring ik even iPaul bij.
Hij heeft gelijk. De 4500 en de 9500 en andere ploppen op de uitgangen zodra je de stekker in het stopcontact steekt.
Deze versterker hebben een aparte schakeling voor het in- en uitschakelen van de luidsprekers op de eerste uitgang. Het ingebouwde relais wordt actief bekrachtigd tijdens standby om de luidsprekers los te koppelen van de eindtrappen.
Bij het inschakelen wordt het relais spanningsloos gemaakt en worden de luidsprekers verbonden met de eindtrappen.
Door deze constructie is het dus zo dat bij het in het stopcontact steken van de stekker de versterker en eindtrappen en het relais nog "ingesteld" moeten worden. Pas na enkele seconden hoor je een klik van het relais dat de luidsprekers los koppelt van de eindtrappen.
Deze constructie lijkt misschien eigenaardig, maar is juist bedacht om het ploffen van de speakers te vermijden als je het apparaat gebruikt zoals het hoort. Gewoon in standby laten staan tijdens het niet gebruiken is de oplossing.
Inschakelverschijnselen zijn soms onvoorspelbaar en op die momenten is de kans het grootst dat er schade ontstaat. Denk maar aan gloeilampen die in 90% van de gevallen stuk gaan bij het aanzetten.
Ik heb, omdat mijn eerste BM4500 immiddels overleden is, een sloop BM4500 gekocht met werkende versterker. Omdat mijn defecte BM er perfect uitziet en die werkende sloper niet, geen glas, metaal gedeukt, heb ik van twee BM, weer eentje gemaakt.
En verrekt geen knal over de boxen, niets. Lijkt me trouwens ook nogal logisch, want laten we eerlijk zijn zo'n dure instalatie met een goedkope knal op de boxen bij het aanzetten.
DUS EEN BEOMASTER 4500 EN WAARSCHIJNLIJK OOK DE BM3500, BEOCENTER 8500 & 9000 ZIJN ER OOK UITVOERINGEN, DIE GEEN HARDE TOK OF KNAL OVER DE BOXEN GEVEN.
Ik heb zelfs het vermoede dat deze harde tok een voorbode is van een defect. Gezien het doorslaan van de F1 zekering daarna en bruin verkleuring van de diode gelijkrichter brug, heb ik het donker bruin vermoede dat die 4700uF ROE condensator stuk is. Nader onderzoek komt nog.
Heel goed!
Brengen & Ophalen
En geloof ook mij eens ik heb dus geen knal uit mijn speakers ook het overschakelen naar de CX100 met nieuwe randen gaf geen knal.
Mijn oude defecte BM ga ik repareren, uitwisselen van ontstorings condensatoren, gelijkricht diodes en de 4700uF ROE condensator, want ik heb het vermoede dat hier iets mis mee is. En om een condensator op het werk te laten doormeten moeten ze toch eruit.
Verder ben ik van mening als er eind jare 80 of mid jaren 90 zo'n compleet systeem is gekocht voor wat zal het toen kosten 5000,- gulden, de klant accoord zou gaan met zo'n knal op je dure speakers. Om eerlijk te zijn en dit klinkt bot, kon jij hem bij mij weer direct inpakken.
En hier wil ik het bij laten, voor mij is het nl opgelost.
Struisvogelpolitiek.
Een Beomaster 4500 ploft nu eenmaal bij alleen het erin steken van de stekker. Daarna blijft de stekker in het stopcontact en heeft het fl.5000,- kostende systeem geen enkel probleem met het in- en uitschakelen. Dus die eenmalige plof (want een knal kun je het niet noemen) is wel te overleven.
Heb je geen plof, dan is dat juist verdacht en zou ik eens beide relais controleren op doorgebrandde/vervuilde contacten. Deze kunnen een mooie overgangsweerstand vormen en zo een plofloze master creeëren.
Ik heb jaren ervaring met B&O producten en de tok over de speakers bij het inschakelen is heel normaal, doen ze allemaal, dus ook de BeoCenters 9000, 9500, 8500 en de BeoMasters uit dezelfde tijd. Een BeoMaster die dit niet zou doen lijkt me erg sterk, het hierboven genoemde speakerrelais kon dan wel eens de oorzaak zijn, want dat is namelijk wel een standaard probleem bij alle BeoCenters 9000, 9500, 8500 en BeoMasters 3500, 4500, 5500, 6500 en 7000.
Dat ga ik eens uitproberen. Ben toch wel heel benieuwd of die plof inderdaad hoorbaar is op mijn 4500 and 9500's bij het inpluggen van de netsnoer.