Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

Beovision 7-40 Mk 5 - pixelering på bl.a. TV3+

rated by 0 users
This post has 7 Replies | 1 Follower

larsw
Not Ranked
Posts 10
OFFLINE
Bronze Member
larsw Posted: Sun, Jun 8 2014 9:52 AM

Hej alle

Er yderst tilfreds med min nyerhvervelse - et lettere brugt BV7-40 mk5. Billedkavliteten og ikke mindst lyden er rigtig god.

Hvad der dog generer mig en smule er jævnlig pixelering på TV3+, Eurosport 1+2, TLC m.v. (jeg har stofa). Jeg har skiftet alle kabler til Stofa approved, metalstik m.v. Uanset om jeg trækker kablet direkte fra stikket eller jeg looper via min HDR2 kommer udfaldene. Jeg har signalkvalitet på ca 95% og signalstyrke på ca. 70%.

Da HDR2 som bekendt overtager TV'ets digitale tuner, har jeg tilkoblet en billig Harald Nyborg DVB-C box. Det fungerer fint og det er her det bliver mystisk - hvorfor kan jeg via denne Denver box se et fejlfit TV3+ billede? Hvis man laver en p and p billedsammenligning på TV'et så kan man tydeligt se at TV'ets tuner pixelerer når Denver boxen ikke gør.

DR1, TV2, TV3, Kanal 5 m.v. kører i øvrigt med et komplet fejlfrit billede uden udfald overhovedet!

Er der nogen som har samme erfaringer og/eller forslag til hvad man kan gøre. Det er jo lidt paradoksalt at et TV til en nypris på 95 tkr. ikke kan hamle op med DVB-C box til 399 for så vidt angår signalkvalitet :-(.

DVB-HD i Tv'et kører på software version 1.998 jvf den skjulte menu.

 

Fritz
Top 500 Contributor
Posts 272
OFFLINE
Bronze Member
Fritz replied on Sun, Jun 8 2014 11:18 AM

Hej

En lille rettelse HDR 2 har ingen digital tuner, kun analog. HDR2 og din digitale tuner har ikke noget at gøre med hinanden, Den analoge tuner sender analoge kanal oplysninger til HDR2, såfremt den analoge tuner er aktiveret. B&O har lavet det sådan, at du kan optage fra DVB-HD modulet, som så sender et analog signal via scartstikket til HDR2. Når det sker, går systemet i optage lås, hvilket betyder, at du ikke kan skifte program på BV7, med mindre du afbryder optagelsen.

Din DVB-HD software er korrekt. Oplys hvilken type DVB-HD modul, der er installeret. Ver:.0.8.0.0 er mk i, 0.9.0.0 er mk 2, 1.0.0.0 mk 3, altså om modullet er DVB T/C, eller DVB T2/C, eller T2/C/S2

Oplys om du bruger CA modul, eller bruger det indbyggende Conax model.

Du skriver, at du har en signalstyrke på 70 % og en signalkvalitet på 95%, Venligst oplys fejlraten i BER, (Bit Error Rate) på de programmer der pixelerer. Den skal helst være nul. Signalstyrke og kvalitet er sådanset ligegyldigt, det er BER der er afgørende for billedkvalitet.

mvh/fritz

 

larsw
Not Ranked
Posts 10
OFFLINE
Bronze Member
larsw replied on Sun, Jun 8 2014 11:52 AM

Hej Fritz

Undskyld forvirringen omkring HDR2 - jeg vidste godt at den ikke har en digital tuner, men du fangede hvad jeg mente med at TV'et går i "optage låst" tilstand, hvorfor en yderligere mulighed for at se TV opstod og derfor "opdagelsen" med signalet via en Denver box :-). Jeg prøvede at splitte signalet og bruge både den analoge og digitale tuner i tv'et, men signalet blev ganske enkelt for svagt og anskaffelsen af en forstærker var en noget dyrere løsning en den ekstra DVB (den lå allerede på "lager").

Har ikke gang i CA - kører udelukkende på Conax.

Så vidt jeg husker står der 1.0.0.0 (kan desværre ikke lige verificere det pt). TV'et er fra december 2011 og med indbygget sat, så det lyder da plausibelt at det er en T2/C/S2 der er indbygget (men er ikke nogen ørn på lige netop dette felt!).

BER bevæger sig hele tiden op og ned men oftest omkring 0 (<8E tror jeg den skriver). Nogle gange tager den nogle ordentlige hop og nogle gange med heraf følgende pixelering/lydudfald - sikkert fordi "computeren" ikke kan "gætte" sig til det rigtige billede.

Denver boxen er loopet på samme signal som TV'et men formår at holde billedet når BV7 slår en lille bøvs - det er det som undrer mig - slog begge ud så er det jo signalet som sådan den er gal med, men det kan det jo ikke være når den ene DVB kører upåklageligt....

TV'ets software er i øvrigt en Build 823 eller 813 - vil det give mening at få det opdateret til 1112 (mener det er den nyeste build) eller vil det være spild af penge?

Mvh

Lars 

Fritz
Top 500 Contributor
Posts 272
OFFLINE
Bronze Member
Fritz replied on Sun, Jun 8 2014 3:32 PM

Hej Lars

Du finder information om modul i MENU->opsætning(4)->øvrige muligheder->information om modul.

BV 7 og DVB-HD modul og dit kort fejler ikke noget. Der er et problem med antenne signalet. Dette fordi du skriver, at BER tager nogle ordentlige hop. Oplys følgende om din antennedåse: Har du flere dåser, er der data, TV, Radio udgang, eller er der kun TV-RADIO udgang.. Hvis du har data, TV og Radio, skal du gøre følgende. Tilslut BV 7, DVB-HD direkte til datastikke med F-Connector. Analog indgang PÅ BV 7 tilsluttes via HDR 2 fra TV udgangen fra Antennedåsen. Tjek kvaliteten, herefter byttes således, at det analoge signal kommer fra datadåsen, og det digitale signal kommer fra TV udgangen.  Venligst vend tilbage med svar.

mvh/fritz

 

 

larsw
Not Ranked
Posts 10
OFFLINE
Bronze Member
larsw replied on Sun, Jun 8 2014 3:58 PM

Hej Fritz

Jeg prøver når jeg kommer hjem.

Jeg har kun 1 antennedåse og den er med TV/Radio/data.
For lige at være helt sikker (skal jo helst ikke have ødelagt noget...), så skal jeg koble den digitale indgang på TV'et til antennedåsens datastik...? Jeg var ikke klar over at datastikket også leverer tv-signal?!?

Mvh
Lars 

Fritz
Top 500 Contributor
Posts 272
OFFLINE
Bronze Member
Fritz replied on Sun, Jun 8 2014 6:42 PM

Hej Igen Lars

Du skal i opsætningen i DVB-Modulet kontrolleret, at kun Kabel er aktiv, samt Antenne og Satellit er inaktiv. Man kan komme ud for, at støj kommer ind af bagvejen. Og i Kabel opsætningen skal du havde valgt Stofa.

Forsætter fejlen, bytter du om på kablet, altså på DVB-HD T2/C indgangen, som tilsluttes datastikket . Datastikket leverer både data, TV og Radio, altså det samme som ligger i kablet. I dåsen splittes signalet op i Data (VHF Bånd 1, Radio (VHF Bånd 2) og TV (VHF Bånd III, IV, V) Ved at gøre dette tjekkes om antennedåsen er ok og HF tæt, eller om det er der fejlen ligger.

mvh/fritz

larsw
Not Ranked
Posts 10
OFFLINE
Bronze Member
larsw replied on Mon, Jun 9 2014 8:29 AM

Hej Fritz

Så har jeg tjekket billedkvaliteten via datastikket. Det gav ikke nogen forbedring.

DVB er i øvrigt MKIII.

Alle de øvrige parametre er som du har angivet.

Jeg har dog observeret under signalinformation at når udfaldende kommer så skifter DVB fra Qam 256 til MOD_UNKNOWN i et kort øjeblik.

Tror jeg skal have fat i antenneforeningen og få installationen tjekket.

Hvad der stadig undrer mig, er at en billig Denver DVB-C box fra Harald Nyborg kan processere det selvsamme signal og så levere et billede uden udfald. Måske B&O's indbyggede DVB-HD er mere følsom, men man efterlades da en smule "overrasket".

Tak for hjælpen indtil nu.

/Lars

Fritz
Top 500 Contributor
Posts 272
OFFLINE
Bronze Member
Fritz replied on Mon, Jun 9 2014 2:35 PM

Hej Igen Lars

Ja man undres, der er to muligheder, enten er det antenneinstallationen eller så er det modulet, eller dit Stofa Conax smartcard. Prøv lige med et viskelæder, at rense chippen, så den skinner, samt hvis du har et Conax modul, at sætte det i DVB-HD. Simpelthen for at kontrollere, om det er det ene eller andet.

mvh/fritz.  

Page 1 of 1 (8 items) | RSS