Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Anti kras coating schoonmaken??

rated by 0 users
This post has 32 Replies | 0 Followers

Dave33
Not Ranked
Posts 80
Bronze Member
Dave33 Posted: Sat, Jul 5 2014 4:30 PM
Hoi allen, ik wil graag weten of en hoe ik dan het beste de anti kras coatings van mijn bevision 8 en 7 kan reinigen, het is erg plakkerig spul zo voelt het, het trekt enorm stof aan,

Nou vriendelijk dank
Secondlife
Top 500 Contributor
Posts 145
Bronze Member
De BV7 heeft een glasplaat en kan meer hebben. Die zou ik met een schoon sponsje en een druppel afwasmiddel licht inschuimen, dan afnemen met een vochtige microvezeldoek en vervolgens opwrijven met een schone theedoek.

De BV8 is lastig(er). Daar zou ik een tft reiniger voor gebruiken. Dat scherm is redelijk onbeschermd, dus kwetsbaar.
Dave33
Not Ranked
Posts 80
Bronze Member
Dave33 replied on Sat, Jul 5 2014 5:58 PM
Hoi secondlife

Ik bedoel eigenlijk de behuizing zegmaar, dat is van dat rubber achtige spul
BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

GÉÉN afwasmiddel of andere agressieve rotzooi gebruiken.

Voor de Beovision 6,7,10 en 11 schermen moet wegens de speciale coating ook speciaal schermreinigingspul gebruikt worden.

Het beste is het spuitbusje (onder druk) van PRF: http://www.tvbeugels.nl/reinigingsvloeistof-tv/

Een goede B&O dealer heeft deze vast op vooraad.

Gaat u toch eigenwijs met afwasmiddel (verdund maakt niet uit) aan de haal... dan is er kans dat er strepen (de bekende waterstrepen) op de coating intrekken en dan kun je lekker uren gaan zitten boenen met een droge doek en dan dan nog maar hopen dat het goed gaat...

Alle andere middelen buiten speciale schermreinigers moet u niet gebruiken... tenzij u het prettig vind om iedere maand een nieuw glasplaat te kopen........Smile

B&O apparatuur is mooi maar moet dan ook met goed spul schoongemaakt worden ;)

Voor het reinigen inderdaad een micro vezeldoek kopen... niet zo'n goedkoop ding van de Wibra waarop staat dat het een microvezeldoek is... die zijn niet goed en krassen juist alleen maar... een microvezeldoek moet zacht zijn :).. zelf heb ik goede ervaringen met de Microvezeldoeken van de Blokker (die in het doosje...) ... goede tip is ook om helemaal het wasvoorschrift ''kaartje'' weg te halen..

Als u bovenstaande aanhoud dan heeft u binnen korte tijd weer een als nieuw uitziend scherm in huis Smile

Succes !Cool

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Dave33:
Hoi secondlife

Ik bedoel eigenlijk de behuizing zegmaar, dat is van dat rubber achtige spul

Daarvoor moet u PRF foamreiniger gebruiken... stervensduur maar wel goed... 

http://www.new-line.nl/nl/gereedschap/prf-booster_15668.htm

Even flink erop spuiten (niet naar binnen in de elektronica... daar wel op letten :) ) en dan na ongeveer 2 minuten afnemen met een microvezeldoek of zachte theedoek (alleen voor dit gedeelte.. !)

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Je schijnt voor behandeling na het schoonmaken ook nog antistatic spul te hebben voor het aantrekken van minder stof... maar ik denk dat dat onzin is...

Dave33
Not Ranked
Posts 80
Bronze Member
Dave33 replied on Sat, Jul 5 2014 6:29 PM
Bedankt ik zal dat eens proberen ja, ware stofmagneten die beovisions ahaha
Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder

Je kan prima elk scherm (glasplaat of plastic zoals bij de MX-serie) reinigen met een warm sopje met daarin een milde reiniger, zoals dreft.

Met een sponsje kun je dan prima het glas ahw wassen en vervolgens drogen met een zachte theedoek. Het sopje met afwasmiddel werkt als een reiniger voor onder meer vet.

Deze methode wordt door B&O zelf aangegeven: gebruik een mild schoonmaakmiddel.

Wat je sowieso nooit moet doen is een soort van Glasse. reiniger ( . Hoort x te zijn, maar dan slaat de boardsoftware in de beveiliging)

De alcohol is deze vloeistoffen lossen de A(nti) R(eflectie) laag op.

Degene die het meeste moeite hebben om hun schermen schoon te krijgen, zijn degene die binnenshuis roken. Een nicotine-aanslag is lastig te verwijderen. Dat vereist een aggressiever middel, die vervolgens de AR laag ook oplost.

Verder zijn er die er lustig op los poetsen en vervolgens ook de AR laag eraf weten te poetsen. Die beginnen met een zgn vlek op het scherm en maken het alleen maar erger.

Zoals Secondlife al aangaf, bij BV8 heb te maken met de directe scherm zelf, zoals bij monitoren. Dan moet je toch voorzichtiger te werk gaan.

Dave33
Not Ranked
Posts 80
Bronze Member
Dave33 replied on Sun, Jul 6 2014 6:33 AM
Bedankt beobuddy
Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Sun, Jul 6 2014 10:34 AM

Ik maak de AR-schermen eigenlijk al jaren schoon met een in warm water natgemaakte goed uitgewrongen zachte theedoek waarna ik het scherm afdroog met een droge zachte theedoek. Met elke keer weer een streeploos resultaat!

De kast met de rubberachtige coating is een ander verhaal. Hier moet je absoluut niet te hard op poetsen omdat je dan glansvlekken gaat krijgen! En de coating wordt na verloop van jaren inderdaad plakkerig waardoor het er allemaal niet eenvoudiger op wordt. 

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Sun, Jul 6 2014 10:46 AM

Dat plasic zit ook op de beolab 5.

Als je daar met water aan komt gaat de top laag eraf en gaat het plakken en komt er stof op.

Het mooie is er dan gelijk af.

Ik snap niet dat ze die troep nog verwerken!

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Sun, Jul 6 2014 11:04 AM

Net als bij de zwarte kasten zoals van de Beomedia. Die hebben ook die zgn soft touch verf erop zitten.

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Sun, Jul 6 2014 12:30 PM

Klopt!

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Net zoals BeoVision/BeoCenter 1, BeoVision 5 etc. De laklaag lost op den duur vanzelf op en wordt helemaal plakkerig, hoef je niets voor te doen. 

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Sun, Jul 6 2014 1:21 PM

Hij is fijn Voor zoveel geld!

Secondlife
Top 500 Contributor
Posts 145
Bronze Member
Salvador:

Voor de Beovision 6,7,10 en 11 schermen moet wegens de speciale coating ook speciaal schermreinigingspul gebruikt worden.

Het beste is het spuitbusje (onder druk) van PRF: http://www.tvbeugels.nl/reinigingsvloeistof-tv/

Een goede B&O dealer heeft deze vast op vooraad.

Gaat u toch eigenwijs met afwasmiddel (verdund maakt niet uit) aan de haal... dan is er kans dat er strepen (de bekende waterstrepen) op de coating intrekken en dan kun je lekker uren gaan zitten boenen met een droge doek en dan dan nog maar hopen dat het goed gaat...

Alle andere middelen buiten speciale schermreinigers moet u niet gebruiken... tenzij u het prettig vind om iedere maand een nieuw glasplaat te kopen........

B&O apparatuur is mooi maar moet dan ook met goed spul schoongemaakt worden ;)

Voor het reinigen inderdaad een micro vezeldoek kopen... niet zo'n goedkoop ding van de Wibra waarop staat dat het een microvezeldoek is... die zijn niet goed en krassen juist alleen maar... een microvezeldoek moet zacht zijn :).. zelf heb ik goede ervaringen met de Microvezeldoeken van de Blokker (die in het doosje...) ... goede tip is ook om helemaal het wasvoorschrift ''kaartje'' weg te halen..

Als u bovenstaande aanhoud dan heeft u binnen korte tijd weer een als nieuw uitziend scherm in huis

Succes !

Bang & Olufsen Beomaster 3500 + Beogram CD 3500 mit Wandhalterung, Beolink 1000 MK2 mit Wandhalterung, Beovox 3000 (Nur für dem ''Look'' und ein bisschen für dem Klang ;) ),Grundig Aktiv-box 40 (22 Hz - 26 kHz), Grundig Professional 850a (Passiv), Grundig MR100, MC 100, MC 600, MA100, MT100, MT200 und Grundig system rack. Grundig R-48 Receiver, Philips 22AH780 mini ''HiFi'' set, Philips Motional Feedback 22RH545 (Europaïse version), Summit HS40 box, Asus MX279H (Bang & Olufsen Design and ''sound'') IPS 27'' monitor

B&O 90's amps with Grundig (and other German) speakers... a beautiful combination :) 90's B&O are the best ;)

Zolang je geen aandelen hebt in die troep in spuitbusjes, is er geen enkele reden om het gebruik van afwasmiddel af te raden als het de glasplaat van een Beovision betreft.
Secondlife
Top 500 Contributor
Posts 145
Bronze Member
Ik heb me ooit laten vertellen dat je de zogenaamde soft touch onderdelen het best kunt reinigen met een sopje van baby shampoo. Zelf nooit geprobeerd, maar wellicht kan iemand een restje doen op een oude Beomedia en ons de resultaten melden.
BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Secondlife:
Salvador:

Het beste is het spuitbusje (onder druk) van PRF: http://www.tvbeugels.nl/reinigingsvloeistof-tv/

Zolang je geen aandelen hebt in die troep in spuitbusjes, is er geen enkele reden om het gebruik van afwasmiddel af te raden als het de glasplaat van een Beovision betreft.

Als de glasplaat een RF coating heeft raad ik het met mijn ervaring af... met zo'n busje heb je nooit problemen en hoef je vrijwel nooit nog het hele scherm een klein half uur na te boenen, wat met water (wel of niet met een afwasmiddel) niet het geval is... de meeste mensen doen het dan ook nog eens in de zon waardoor het net aangebrachte water streperig aantrekt op het scherm... dan moet je met een droge doek de boel gaan nawrijven, maar hoe minder je hoeft te wrijven des te minder de kans is dat ook de coating definitieve schade oploopt... 

Met zo'n busje spuit ik het altijd of op het scherm op een klein stukje of op het doek op een klein stukje en ging ik daarna het scherm schoonmaken. Dit deed ik op zo'n manier dat er het gelijk wordt droogewreven door de rest van de doek. Resultaat: snel en veilig een schoon en als nieuw uitziende glasplaat/scherm.

Ik heb geen aandelen in die spuitbusjes gelukkig :)

Met water en een mild reinigingsmiddel (geen glassex of raamreiniger) zeg ik ook niet dat het erg slecht is... maar het is wel een beetje de ''standaard consumenten manier'' om het apparaat schoon te houden en eigenlijk mag je zo'n duur scherm toch best wel met een beter geschikt schoonmaakmiddel (in dit geval dus de schermreiniger) schoonmaken vind ik :) 

ipaul
Top 200 Contributor
Posts 422
Bronze Member
ipaul replied on Mon, Jul 7 2014 10:31 PM

Alles gezellig en wel: de TS vraagt naar het schoonmaken van de (achterkant van de) kast, de donkergrijze plastic delen !

Het lijkt wel een soort Nextal laag die erop zit (dat spul gebruikte men wel in de jaren 80 en gaat meer plakken als het ouder wordt...als het nog goed is, voelt het een beetje als fluweel)

tja, hoe je dat schoon krijgt...niet vies laten worden ben ik bang...:)

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Dat zal het ook zijn idd :)... maar denk dat een vochtige woonkamer e.d. toch ook al gauw de plakkerigheid naar voren brengt..

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member

Salvador:

Secondlife:
Salvador:

Als de glasplaat een RF coating heeft raad ik het met mijn ervaring af... met zo'n busje heb je nooit problemen en hoef je vrijwel nooit nog het hele scherm een klein half uur na te boenen, wat met water (wel of niet met een afwasmiddel) niet het geval is... de meeste mensen doen het dan ook nog eens in de zon waardoor het net aangebrachte water streperig aantrekt op het scherm... dan moet je met een droge doek de boel gaan nawrijven, maar hoe minder je hoeft te wrijven des te minder de kans is dat ook de coating definitieve schade oploopt... 

Met zo'n busje spuit ik het altijd of op het scherm op een klein stukje of op het doek op een klein stukje en ging ik daarna het scherm schoonmaken. Dit deed ik op zo'n manier dat er het gelijk wordt droogewreven door de rest van de doek. Resultaat: snel en veilig een schoon en als nieuw uitziende glasplaat/scherm.

Ik heb geen aandelen in die spuitbusjes gelukkig :)

Met water en een mild reinigingsmiddel (geen glassex of raamreiniger) zeg ik ook niet dat het erg slecht is... maar het is wel een beetje de ''standaard consumenten manier'' om het apparaat schoon te houden en eigenlijk mag je zo'n duur scherm toch best wel met een beter geschikt schoonmaakmiddel (in dit geval dus de schermreiniger) schoonmaken vind ik :) 

Schoonmaken met een vochtige warme theedoek en direct daarna afdrogen met een schone droge theedoek wordt door veel dealers toegepast en is ook een tip die regelmatig door Bang & Olufsen Nederland is gegeven, met een streeploos resultaat. Als je hem niet afdroogt krijg je inderdaad strepen. Ik weet wel dat er schermen van BeoVision's 5 zijn gesneuveld door gebruik van foamcleaners, de coating was er zo af. En ook de coatings van de latere toestellen zijn niet meer zo degelijk als die van bijvoorbeeld de Avant!

BayernTechnik
Top 500 Contributor
Germany
Posts 291
Bronze Member

Het foam is ook niet voor het scherm bedoeld ;)... alleen dat laptop busje ...

Maar heeft de BV 5 dan een glasplaat ? ik dacht dat je gewoon rechstreeks op het scherm zat.. net als de BV9...

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Tue, Jul 8 2014 11:36 AM

De BeoVision 5 heeft een kunststof plaat voor het scherm met een AR coating, je zit dus niet rechtstreeks op het scherm.

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder

En als ik zo naar m'n BV9 kijk, zit daar ook niet bepaald een standaard glasplaat voor.

AR is te herkennen door de paarse gloed als je schuin langs kijkt.

Dave33
Not Ranked
Posts 80
Bronze Member
Dave33 replied on Sun, Jul 13 2014 7:20 AM
Inderdaad erg iritant plakkerig spul die kast-coating, het zat op mijn oude bv5 op mijn huidige bv7 en zijn speaker en op mijn bv8 het is niet lelijk op een afstandje maar als je er dichtbij kijkt zit er altijd stof op, dat zit mij dwars haaha en je kunt het niet echt poetsen want je haalt het er zo af, ik denk dat de kast-coating behalve krasherstellend?? (Zoals beno zelf zegt) het ook geluidsbevorderend is, het reflecteerd volgens mij geen geluid zoals dat wel zou zijn geweest bij een glanzende plastic a la samsung behuizing, en ik moet zeggen dat de coating op bijv de bv8 het tv kijken rustiger maakt,
Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Sun, Jul 13 2014 9:41 AM

Eventueel opnieuw laten spuiten?

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Sun, Jul 13 2014 12:00 PM

Ik weet niet of jij wel eens een BV8 uit elkaar hebt geschroefd. Maar ik kan je vertellen, dat zijn heel veel schroeven....Big Smile

Dave33
Not Ranked
Posts 80
Bronze Member
Dave33 replied on Sun, Jul 13 2014 2:44 PM
Hahah ja? Al die moeite, zoo mooi is die nu ook weer niet!! Ik gebruik hem als slaapkamer tv prima ervoor maar het geluid valt me tegen, eerder had ik een 6-26 en die had veel mooier geluid zowel klank als bass
Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Sun, Jul 13 2014 7:55 PM

Ja, heel veel schroeven.

B&O heeft bij Sharp een speciale serie van deze panels besteld destijd. Een serie die ook niet meer te bestellen is bij groothandels en dergelijke.

Dit type scherm heeft een veel zwaarder chassis en de bijbehorende schroefgaten.

Dat is nodig omdat het smalle ontwerp van de BV8 zijn stevigheid niet alleen met de kast kan oplossen.

Een Sharp scherm uit die tijd was met een paar schroeven (dacht een stuk of 6) zo uit het chassis te halen, waar het bij B&O al eerder richting de 20 ging. En dan de kastschroeven nog....

Dave33
Not Ranked
Posts 80
Bronze Member
Dave33 replied on Sun, Jul 13 2014 9:32 PM
Interessant en leuk dat u dat allemaal weet, heeft uzelf de kast geopend dus? Was de tv stuk of verandering van kast kleur?
Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Wed, Jul 16 2014 12:30 PM

Ervaring met een BV8-26 voor een tijd terug al weer. Met een defect scherm (put erin), dacht ik het scherm te kunnen vervangen door een Sharp versie. Na 2-3 weken speuren en diverse Sharp manuals verder om te vergelijken, had ik een Sharp donor weten te vinden die in praktische en technische zin had moeten passen.

Zelfs het dunne LCD paneel overzetten heb ik nog geprobeerd, maar ook dat paste net niet.

Maar helaas. Het eindigde dus in het bestellen van een originele B&O scherm. En die hebben toch een andere behuizing en coating dan de doorsnee Sharp-versie.

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Wed, Jul 16 2014 4:34 PM

Beobuddy:

Het eindigde dus in het bestellen van een originele B&O scherm. En die hebben toch een andere behuizing en coating dan de doorsnee Sharp-versie.

En een iets andere prijs.........

Dave33
Not Ranked
Posts 80
Bronze Member
Dave33 replied on Wed, Jul 16 2014 8:18 PM
Ja inderdaad dure grap zeker, maargoed ik moet zeggEn dat ik bij de introductie van de 8 niet zo enthousiast was, erg plastic en loewe achtig, maar sinds die hier op de slaapkamer staat begin er wel van te houden eigenlijk, niet zoals bij de duurdere beovisions met het prachtige gepolijste alu en glasplaten etc maar voor slaapkamer erg leuk
Page 1 of 1 (33 items) | RSS