ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Ik krijg regelmatig het verzoek om oude versterkermodules te kunnen hergebruiken en willen sommige (niet) leden daar een aansluitschema van.
Dus bij deze een snel getekent schemaatje m.b.t. de connectors.
Let er eventueel op dat er gebruik gemaakt moet worden van een symmetrische voeding (+ en - 20 Volt) en dat de 0 Volt = massa ook daarvan aangesloten wordt bij de audiomassa.
Kan nog eens van toepassing komen Beobuddy!
Enig idee hoe ik deze Beolab 8000 modules op z'n werking zou kunnen testen?
Brengen & Ophalen
Ik zie dat je hier alleen de versterkermodule en de voedingsprint hebt.
Je mist een paar andere delen, waaronder de trafo's.
Dat maakt het iets lastiger, omdat hier zowel een standby voeding als een aparte voeding voor de eindtrappen (+ en - 50Volt!) betreft. En beide heb je nodig voor het goed laten werken ervan.
Het makkelijkste is natuurlijk om ze in een speaker zelf te plaatsen , maar die heb je waarschijnlijk niet?
Je kan hooguit voor dat je een hele setup gaat creeren om te kijken of ze werken, even de uitgangen (P6-1 en P6-4) meten op kortsluiting naar de voeding of de massa. Dan weet je iets meer over het STK versterker blokje.
Ik heb de versterkers uit een mx7000 gehaald. Daar zit ook een st4122 in, maar de aansluitingen zijn anders. Weet je hiervan ook wat de aansluitingen zijn van p140 etc?
Zoek ik even uit.
Hieronder het schema. Is dat voldoende?
Zoals je ziet zijn er 2(4) spanningen nodig. plus en min 15 en 20Volt.
Het muten gebeurt middels een positieve spanning (6V) op de mute aansluiting. Als je hem dus loslaat, moet je geluid hebben.
Bedankt, ze maken het nogal complex met 2 verschillende voltages. ntc is de temperatuur controlle? en weet je ook de spanning die op de led staat?
Ledje: Een weerstandje van 470 ohm naar de 5 Volt, volstaat.
Of een 1k weerstandje naar de 15Volt.
Die 15V wordt overigens gebruikt om de aanwezige opamps voor de actieve filtering te voeden.
Ik ben bezig met een zelfde projectje. Volgende heb ik al uitgeprobeerd zonder succes. Ik weet niet of iemand me hier verder kan helpen?
Service manual Avant 32: https://dl.dropboxusercontent.com/u/563496/avant_rf28_rf32_rf_ctv.pdf
Op de powersupply PCB sluit ik op klem P46 230Vac aan. P45 en P43 zijn niet aangesloten. Flatcable P41 en P42 zijn afgeknipt. Ik heb enkel een connectie gemaakt op P42 tussen pin 10 (8VSB) en pin 2 (STBY/ON). Enkel dan heb ik +20 en -20V op P44 (voeding naar de versterker units). Bij het aansluiten van de vertrekermodule kan ik geen stabiele spanning meten van +20v en -20V. Ik weet ook niet welke massa ik juist moet nemen. P44 aangesloten op de versterker PCB (print 10, P58). Op de versterkerunits (print 10) heb ik nog aansluiting P57(1=mute sound, 2=NC, 3=sound, 4=GND), dit is de input neem ik aan. Pin 2 en 4 sluit ik aan op de GND van de powersupply (print 4, P42). Wanneer ik dan een muziekbron aanbreng op de versterkerunit (print 10, P57) tussen pin 3 en 4 krijg ik geen geluid uit de speakers.
Ondertussen gezien dat het probleem bij de voeding zit. De +20V en -20V is niet stabiel eens de versterkers zijn aangesloten. Kan voorlopig wel niet vinden wat het probleem juist is.
Weet iemand een goed alternatief als symmetrische voeding? Ik dacht dat de versterk modules samen ongeveer 40W zijn.
Zorg dat P57-1 een paar volt krijgt. Deze heeft een inverse funktie. Zonder spanning komt er geen geluid uit. Met spanning erop, als het goed is wel.
Ondertussen heb ik het idee om de power supply te hergebruiken laten varen. Ik zou zelf een al dan niet gestabiliseerde voeding maken. Alleen vroeg ik me af hoeveel VA de transformator zou moeten zijn?
Op de datasheets van de STK4122II kan ik een uitgangsvermogen terug vinden van 15W + 15W min en bij de technische details van service manual zie ik staan dat er 4 modules zijn van 39W.
Weet iemand hoeveel de transformator moet zijn?
Hebben de versterkmodules een perfecte +-20V nodig of kan dit ook gewoon een gelijkgerichte spanning zijn met 10 000µF als afvlakking?
Ik zou het niet te gek maken.
Ik zou rond de 40VA nemen, meer dan voldoende. Een trafo met 2x 15V wisselspanning en daarna dubbelgelijkgericht moet voldoende zijn.
Dus de 2 middelste windingen worden dan de massa en na de bruggelijkrichter krijg je dus de plus en min 21 V.
Een afvlak elco van 2x 4700uF is ook meer dan voldoende.
Hey Beobuddy,
Is het mogelijk om hetzelfde voor een beovision 3 te doen? Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk te redden. Iig de voeding en twee printplaten waarbij eentje ook een p57 en p58 heeft. Twee en 4 pins. Het lijkt me leuk om de speakers in m'n pc-setup te gebruiken.
Groet,
Michel