Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

Beocenter 9000 CD speler defect

rated by 0 users
This post has 7 Replies | 1 Follower

LarsO
Not Ranked
Posts 2
OFFLINE
Bronze Member
LarsO Posted: Tue, May 8 2012 8:50 PM

Beste lezers,

Na enig sleutelen aan een Beocenter 9000 lukt het me niet om de defect aan de CD speler te vinden.

Ik heb de volgende klacht; als ik een cd in de speler stop en ïk "CD" kies, dan gaat de lade dicht en begint de cd te draaien. Dit gebeurt ongeveer 5 seconden en dan gaat de lade open en stopt de cd met draaien. De laser gaat in totaal 3 keer op en neer en beweegt automatisch naar de binnenste positie. Mbv de camera op mijn telefoon kan ik zien dat de laser infrarood(?) licht uitzendt wanneer ik de cd speler in schakel.

Na enig speuren op internet ben ik hier terecht gekomen. Er werd al een gelijk probleem beschreven op dit forum waarna ik de "beruchte" condensator C2103heb  vervangen zonder succes (deze had nog maar een capaciteit van 12 uF volgens mijn multimeter).

Is er iemand die me kan helpen met het vinden van het probleem? Of heeft er iemand tips voor me?

Groeten,

Lars

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
OFFLINE
Silver Member
Leslie replied on Tue, May 8 2012 9:02 PM

Het schijnt belangrijk te zijn de juiste elco 33uF (Philips) te moeten gebruiken.

Miscchien dat niet alleen de elco vervangen moet worden maar ook de potmeter instellingen verander moet worden zoals in de service manual staat aangegeven.

Weet zeker dat Blackrix en/of Beobuddy hier op zullen reageren.

Mij is het in ieder geval wel een paar keer gelukt ondanks dat ik geen electronicus ben! Whistle

Brengen & Ophalen

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
OFFLINE
Bronze Member
Blackrix replied on Tue, May 8 2012 10:07 PM

Het vervangen van de condensator is een goed begin. Heb je deze condensator wel goed gemonteerd? Ik weet natuurlijk niet hoe technisch je bent, maar een condensator heeft een positieven en een negatieve aansluiting en moet wel op de goede manier worden aangesloten. 

Maar helaas is er vaak meer aan de hand. Niet zo gek, deze apparaten zijn 23 tot 26 jaar oud! 

Begin eens met het zorgvuldig doorsolderen van de decoderprint van de CD-speler. Dit is de print die van vooraf gezien achter de microprocessor zit. Met doorsolderen bedoel ik het verhitten van een slechte soldering met een soldering met een soldeerbout en er iets tin bij te voegen zodat het weer goed vloeit. Punten die je in ieder geval moet controleren en indien nodig doorsolderen zijn de grote transistoren en spanningsregelaars (deze zitten in het voedingsgedeelte van de print, bij het koelrib). Verder zijn de solderingen van de vier grote diodes ook vaak niet al te best meer. Wat in ieder geval moet worden doorgesoldeerd zijn de draadbruggen die aan de onder- en bovenkant van de print zijn gesoldeerd (massadoorverbindingen). Deze draadbruggen moeten aan beide kanten van de print goed worden doorgesoldeerd. Ook de contacten op de uiteinden van de grote IC's doorsolderen. 

Vanaf de voorkant gezien zit er links naast het CD-loopwerk een klein printje met een relais erop. Deze is al losgeschroefd bij het demonteren van de decoderprint. Dit relais is voor het inschakelen van de voeding van de decoderprint. Ook de solderingen op dit printje zijn vaak niet al te best meer. Dus gelijk ook doorsolderen.

Mocht de CD speler dan nog niet willen starten, dan is er iets anders aan de hand.

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
OFFLINE
Silver Member
Leslie replied on Tue, May 8 2012 10:34 PM

Geweldig Blackrix, altijd weer bereid tot antwoorden! Deze tips ga ik zorgvuldig bewarenYes - thumbs up

Brengen & Ophalen

LarsO
Not Ranked
Posts 2
OFFLINE
Bronze Member
LarsO replied on Fri, May 11 2012 1:38 PM

Dus volgens Leslie moeten er Philips condensators in. Dan zal ik ze bestellen. Toch zou ik het vreemd vinden als de fabrikant het verschil zou moeten maken.

Blackrix, ik heb wel enig verstand van electrotechniek maar storing zoeken in electronica blijf ik lastig vinden. Een condensator vervangen lukt me wel Smile  Ik heb de eilandjes en componenten op de print gecheck en zien er goed uit. Toch ga ik vanmiddag gelijk aan de slag om de punten die jij beschreef met een bout na te lopen.

Geweldig dat jullie zo snel reageren en behulpzaam zijn. Zo te lezen heb jij, Blackrix, ruime ervaring in het oplappen van electrotechisch apparatuur binnen Bang & Olufsen.

Ik ben heel benieuwd of ik vanmiddag verder kom met mijn B&O.

Bedankt jongens voor jullie snelle reactie! Ik houd jullie op de hoogte Big Smile

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
OFFLINE
Founder
Beobuddy replied on Fri, May 11 2012 2:56 PM

LarsO:

Dus volgens Leslie moeten er Philips condensators in. Dan zal ik ze bestellen. Toch zou ik het vreemd vinden als de fabrikant het verschil zou moeten maken.

Dat maakt zeker uit. Zie een topic op het oude forum.

De Philips is een axiale condensator ipv de veel gebruikte radiale versie.

De axiale hebben een ander karakteristiek dan de radiale. Door het plaatsen van de verkeerde type is de kans groot dat de cd-speler niets meer leest. De axiale condensator wordt dan ook niet voor voedingsstabilisatie gebruikt zoals bij de radiale types wel het geval is. 

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
OFFLINE
Silver Member
Leslie replied on Fri, May 11 2012 8:48 PM

Beobuddy:

De axiale hebben een ander karakteristiek dan de radiale. Door het plaatsen van de verkeerde type is de kans groot dat de cd-speler niets meer leest. De axiale condensator wordt dan ook niet voor voedingsstabilisatie gebruikt zoals bij de radiale types wel het geval is. 

Aha, dat verklaart het een en ander. Vond het al zo vreemd waarom er verschil in zat, 33uF is toch gewoon 33uF? Maar radiaal en axiaal heeft toch alleen te maken met de positionering van de aansluitpootjes, of zie ik dat verkeerd?

Brengen & Ophalen

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
OFFLINE
Bronze Member
Blackrix replied on Fri, May 11 2012 9:02 PM

Even ter info, Philips maakt geen condensatoren meer, dit is overgenomen door BC. Zijn wel dezelfde condensatoren met dezelfde specificaties.

Page 1 of 1 (8 items) | RSS