ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Ik heb een aantal maanden geleden een van mijn Beolab 8000 speakers laten repareren. Het lampje bleef toen oranje branden ipv groen of rood. Ik heb hem weg gebracht naar Poulissen in Roermond, bleek de versterker defect. Nu ineens is de andere ook aan de beurt, weer een oranje lampje weer geen geluid.
Is dit toeval, of zijn die dingen echt zo gebouwd op een bepaalde levensduur? Iemand hier ook ervaringen mee. De reparatiekosten zijn niet erg goedkoop en de bereikbaarheid van Poulissen in Roermond is ronduit slecht. Weten jullie iemand anders in de omgeving van zuid Limburg die reparaties kan uitvoeren? Liefst natuurlijk voor een zachte prijs.
Franco
In de oudere BeoLab's 8000 werd een bepaald type foam gebruikt als dempmateriaal. Het nadeel van dit foam is dat het na verloop van tijd vergaat en de printen kan gaan aantasten. Het lijkt erop dat dit hier aan de hand is.
Er zijn hier op het forum een aantal techneuten die je misschien wel kunnen helpen, maar ze wonen niet echt in de buurt van Zuid Limburg. Ik woon in Drenthe, Beobuddy en iPaul wonen in het midden van het land. Bij een goede reparatie wordt eerst de klacht verholpen waarna alle foam in de speaker wordt verwijderd waarna deze wordt vervangen door nieuw schuim (B&O heeft inmiddels een ander materiaal gekozen dat niet meer vergaat) waarbij ook de afdichtingen worden vervangen. Er zit snel een aantal uren werk in.
Omdat de dealer (om volstrekt begrijpelijke redenen) doorgaans de gehele print vervangt, is dat best prijzig.
De techneuten hier repareren/vervangen oo component nivo (ineem ik aan, ik wel iig), kost meer uren maar de onderdelen zijn vaak niet duur.
Het zijn meestal kleine probleempjes met deze speakers maar dat is dan inderdaad soms even zoeken :)
ipaul: De techneuten hier repareren/vervangen oo component nivo (ineem ik aan, ik wel iig), kost meer uren maar de onderdelen zijn vaak niet duur.
Veel van deze klachten zitten dan idd ook verstopt in de vorm van smd componenten die aanzienlijk kleiner zijn dan de "ouderwetsere" grotere componenten. Dat maakt dan idd dat het zoeken en meten wat meer tijd kost. Net als het netjes in- en uitsolderen van dergelijke componenten.
En dan nog het goed verwijderen van de zwarte smurrie wat ooit het dempmateriaal was........
Heren bedankt voor de reacties, ik heb inmiddels al contact met Beobuddy. Het gaat helemaal goed komen
Tsja, het lijkt wel een televisieprogramma van vroeger: "Wie van de Drie?" Maar prima keuze, dit gaat helemaal goedkomen!
Kijk, wie van de 4 nu. Welkom bij de club :-)
Brengen & Ophalen
Nou, Beobuddy heeft ze gisteren onder handen gehad en ze doen het weer super.
Foam is vervangen en ze kunnen er weer enkele jaartjes tegen. Wij zijn weer happy.
En weer een tevreden Beobuddy klant!
Mijn BL8000's zijn van 1999. Zit die leeftijd ook in de gevaren zone?
Twijfelachtig, ik weet niet wanneer ze exact over zijn gegaan naar het nieuwe materiaal. Je kan het wel zien door even een woofer uit de luidspreker te schroeven, als je dan donkergrijs schuimrubber ziet zou ik het laten vervangen, als het een licht blauw/grijzig materiaal is heb je geen probleem. Alleen om bij de woofer te komen moet het doek eraf, en als je dat nog nooit gedaan hebt......
Qua kosten: schuimpakketje voor 1 box is ongeveer 18,- en dan pakweg 1,5 uur werk bij geen defecten is denk ik een aardige richtlijn.
De oude smurrie netjes weg halen (dus ook tussen de print en eindtrap enzo) is uiteraard het meeste werk.
Dus rond de 150 kun je klaar zijn met een set Beolabs 8000?
Ik heb 4 st. die je binnenkort onderhanden mag nemen Paul.
Ik vervang ook altijd de schuimrubber afdichting van de kast, ze gaan bij mij helemaal uit elkaar. Het weghalen van de oude zooi is inderdaad het meeste werk!
Dat ze helemaal uit elkaar moeten is een gegeven als je netjes alle schuim wilt vervangen.
Ik tref met regelmaat 8000's aan waar alleen het onderste deel met de voeding en versterker zijn losgeweest. Daar is dan het oude foam (slecht zonder schoonmaken) verwijderd. Maar ook geen nieuw schuim geplaatst. Dus haastwerk.
Leslie zit er precies op. Als er geen rare defecten verder zijn. Behalve de standaardpunten waar het oude foam zijn (invreet)werk heeft gedaan, kunnen er ook op andere locaties problemen ontstaan. Daarbij moet je denken aan ook weggevreten ( onderbroken) printbaantjes of zelfs kleine defecte smdtorretjes veroorzaakte door de smurrie.
Bij dat laatste ben je langer bezig omdat het dan op meten aankomt wat gewoon meer tijd kost.
Hallo Beobuddy,
heb dit probleem ook ,hoe kom ik in contact met Je?
pm verzonden.
Hallo beobuddy
heb ook een set beolab 8000 die rotte foam hebben binnenin .
hoe kom ik in cotakt met je ?
Momenteel heb ik er 3 staan, nu weer met nieuw foam en herstelde printbanen, wat een vieze troep is dat geworden, dat foam, je hele huis zit meteen onder die troep!
Het is inderdaad zeer vervelend spul als het bijvoorbeeld op de vloer valt en je loopt er vervolgens overheen.
De ergste zijn waar een feestje aan vooraf zijn gegaan. Alsof er een orkaan met het kleine foam-gruis doorheen gegaan is door de hele buis met alle delen.
Een aparte werkbank met een stappenplan beperkt dat klonten foam uitgesmeerd worden over de printen.
De printbanen zijn het snelst op te sporen. Maar de diversiteit van ingevreten componenten kunnen tijdrovend zijn als het niet de standaardcomponenten zijn.
Azdin: Hallo beobuddy heb ook een set beolab 8000 die rotte foam hebben binnenin . hoe kom ik in cotakt met je ?
Heb deze post niet gezien.
Je kan mij altijd pm-en via "stuur email" ergens op mijn persoon.
Anders kun je ook wel op mp vinden.
beste ik zit ook met deze probleem een beolab 8000 heeft de geest gegeven zou u zo vriendelijk kunnen zijn en die te kunnen maken aub
mvg sibstien belgie genk
hier ook mijn mobiel nr 0032477196228
Ik wil zelf het schuimpakket van mijn 8000 vervangen. Begrijp dat B&O dealers dat niet mogen leveren.
Weet iemand waar dat wel te verkrijgen is?