Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Justering af glaslåger Overture

rated by 0 users
This post has 11 Replies | 2 Followers

Joker22
Not Ranked
Posts 46
Bronze Member
Joker22 Posted: Thu, Nov 20 2014 2:30 AM

Hejsa alle.

Jeg har en overture, hvor glaslågerne ikke altid åbner og lukker helt, jeg kan høre motoren køre, men det er som om wiren fedter rundt, når jeg afmontere lågerne, åbner og lukker den som den skal, men det er som om lågerne er for tunge, eller wiren ikke er stram nok, jeg har set om lågerne skraber på nogen steder, men det gør de ikke.

Er dette noget der kan justeres/strammes op?

Mvh

Morten

leosgonewild
Top 50 Contributor
Helsinki, Finland
Posts 2,373
Bronze Member
Ja. De kan justeres. Jeg gjorde det på min gamle. Les servicemanualen nøye!

"You think we can slap some oak on this thing?"

Joker22
Not Ranked
Posts 46
Bronze Member
Joker22 replied on Thu, Nov 20 2014 1:22 PM

Jeg har desværre ikke service manualen,  kan du hjælpe med de sidder der skal bruges? 

På en skala fra 1 til 10, hvad ville du sige sværhedsgrad er?

Mvh

Morten

Steffen
Top 75 Contributor
Denmark
Posts 1,408
Bronze Member
Steffen replied on Fri, Nov 21 2014 12:52 AM

Jeg kan ikke hjælpe dig med sider fra servicemanualen, da den ligger her på Beoworld for betalende medlemmer til download.

Meeen - der er jo heldigvis mange hjælpsomme mennesker her på Beoworld. En af dem - Leslie - har lavet en fotoguide. Se dette link:

http://archivedforum2.beoworld.org/forums/p/4707/42703.aspx#42703

Mvh

Steffen

Joker22
Not Ranked
Posts 46
Bronze Member
Joker22 replied on Fri, Nov 21 2014 1:08 AM

Hej Steffen.

Den ser super ud, men det er ikke helt dette problem jeg har, det problem han viser, at lågerne gaber et par mm.

Det problem jeg har er noget helt andet, som sagt kan jeg høre motoren der trækker wiren køre, men lågerne køre ikke, jeg tænker jeg skal har strammet wiren, men er langt fra sikker.

mvh

Morten

Steffen
Top 75 Contributor
Denmark
Posts 1,408
Bronze Member
Steffen replied on Fri, Nov 21 2014 1:53 AM

OK - men den viser da hvordan du åbner anlægget.
Så skulle du nok kunne se hvordan man strammer wiren.
Det kan også være, at wiren er knækket -eller hoppet af. Så er det selvfølgelig lidt værre.
Jeg kan da prøve at se om jeg kan finde noget der viser lidt mere omkring det.

Mvh

Steffen

Joker22
Not Ranked
Posts 46
Bronze Member
Joker22 replied on Fri, Nov 21 2014 2:04 AM

Låger køre engang imellem,  så.tror wiren stadig sidder på.

Men ville sætte MEGET pris på, hvis du kan finde noget.

Mvh

Morten

Steffen
Top 75 Contributor
Denmark
Posts 1,408
Bronze Member
Steffen replied on Sun, Nov 23 2014 12:15 AM

Dette link skulle vise hvordan du kommer ind til snoretrækket:

http://archivedforum2.beoworld.org/forums/p/3813/34171.aspx#34171

Du fjerner glaslågerne ved forsigtigt at trække dem ud af holderne - de er 'clipset' på. Så fjerner du de to sorte blanke plasticdæksler. Der er også lige en printplade der skal løsnes. (der er billeder af det)

Joker22
Not Ranked
Posts 46
Bronze Member
Joker22 replied on Sun, Nov 23 2014 6:41 AM

Hej steffen.

Lækkert arbejde.

på side 2 af den tråd du linker til, er der et indlæg med 2 videoer, en før og efter justering, video 1 er præcis det problem jeg har.

Kan du fortælle mig, hvilken metode han bruger for at få det til at virke?

Mvh

Morten

Steffen
Top 75 Contributor
Denmark
Posts 1,408
Bronze Member
Steffen replied on Sun, Nov 23 2014 1:05 PM

Hej Morten

Jeg kan desværre ikke sige dig hvad han gjorde. Men Youtube linket i tråden viser hvordan du åbner anlægget foran. Leslies billeder i den første tråd jeg linker til (højere oppe) viser hvordan du fjerner bagbeklædningen. Der er også - i mit sidste link - en som beskriver hvordan man renser og smører mekanismen og skinnerne som lågerne kører i. Jeg kan nok ikke beskrive det bedre end det.

Mvh

Steffen

Weebyx
Top 75 Contributor
Denmark
Posts 1,213
Bronze Member
Weebyx replied on Tue, May 5 2015 12:03 PM

Joker22:

Hejsa alle.

Jeg har en overture, hvor glaslågerne ikke altid åbner og lukker helt, jeg kan høre motoren køre, men det er som om wiren fedter rundt, når jeg afmontere lågerne, åbner og lukker den som den skal, men det er som om lågerne er for tunge, eller wiren ikke er stram nok, jeg har set om lågerne skraber på nogen steder, men det gør de ikke.

Er dette noget der kan justeres/strammes op?

Mvh

Morten

Fik du fikset dette  ?

Det du hurtigt lige kan gøre er at afmontere glaslågerne fra anlægget, og sørge for at gøre godt rent under de glidere som lågerne kører i. Det er bare plastik glidere der kører mod bunden af anlæg, hvis det har været støvet i lang tid, så opstår der små ridser både på glidere, samt på bunden de kører på, og det skaber unødigt modstand. At du hører moteren bare glide rundt, det er normalt nok.

Det er en gummirem som trækkes rundt, og den har lidt "slip", så den lyd er normal da trækket ikke får aktiveret åben/luk switchen, og så bliver den ved at køre lidt ekstra tid.

For at rengøre, så tag en fugtig klud og træk ind mellem glidere og bund, der er ikke meget plads, men det kan lade sig gøre, gør det hele godt rent, og tør efter med en tør klud. Derefter kan du tage en smule silikone og køre på overfladerne, ikke meget, det skal ikke løbe eller noget, bare med en klud.

Så skulle det gerne køre fint igen.

Jeg har oplevet at ridserne er så dybe at jeg blev nød til at "klikke" den lille plastik kant ud der sidder i glideren, det er lidt bøvlet, men det kan lade sige gøre, herefter måtte jeg slibe dem med meget fint sandpapir for at få "lynlås" effekten ud af dem(ikke slib på anlæggets bund, da det ses tydeligt, kun slib undersiden af gliderene), jeg byttede også rundt på højre/venstre side af dem, så passede rillerne ihvertifald ikke længere sammen :)

Lidt bøvlet, men langt mindre bøvlet end at skifte snoretræk... undgå for guds skyld det hvis du kan :)

/Weebyx

Joker22
Not Ranked
Posts 46
Bronze Member
Joker22 replied on Tue, May 5 2015 12:13 PM

Ja tak, jeg fik klaret dette.

Jeg pillede lågerne af, tog lidt fedt, som du siger og smurte dem lidt, så nu køre det :)

Mvh

Morten

Page 1 of 1 (12 items) | RSS