Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Beosound Moment

rated by 0 users
This post has 56 Replies | 1 Follower

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder

Citaat van de site:

Multiroom functionality will be available as a free software update by Summer 2015

Tenzij je anders gaat experimenteren met andere Beosound icm met Aux ingangen...

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Sat, Feb 7 2015 4:06 PM

Begrepen dat het een stand-alone apparaat is dus geen moment voor mij.

wel weer een beoplay A2 gekocht bij ome Fred

Alleyman
Top 500 Contributor
Posts 117
Bronze Member
koning:

Begrepen dat het een stand-alone apparaat is dus geen moment voor mij.

Met een NL/ML Converter kun je de Moment ook gebruiken op Link-apparaten.

Nu al direct aan een BV 11, Avant of V1 te koppelen via het netwerk.

En dan van de zomer multiroom met hopelijk party-mode.

Dus het is zeker geen standalone apparaat!!
koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Sat, Feb 7 2015 10:47 PM

Oh, dat zou mooi wezen.

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Sun, Feb 22 2015 1:51 PM

@chris

hoe bevalt de moment tot nu toe Chris?

Chris
Top 75 Contributor
Ostend-BE
Posts 1,170
Bronze Member
Chris replied on Sun, Feb 22 2015 5:35 PM

@Koning

Wel eigenlijk goed, maar het is een proces van langzaam wennen. 

Laat mij nader verklaren. Ik ben begeesterd van het gemak dat Deezer bied op het toestel en begin overtuigd te raken dat dit ook met de eigen collectie zo zal zijn. Maar enkel na de nodige hindernissen te overwinnen. Allereerst is dit een toestel die ABSOLUUT een grondige gebruiksaanwijzing nodig heeft. Wat er nu bijgevoegd was is misschien voldoende voor doorsnee gebruikers die het toestelletje kopen, door de dealer laten plaatsen met enkele albumpjes en gaan maar.

Serieuze muziekliefhebbers met een collectie van 30K muzieknummers in verschillende formaten zullen toch een duidelijker handleiding nodig hebben. Op het ogenblik staat het toestel volledig wireless gemonteerd, en zodra de tijd het mij toelaat ga ik dit een vaste connectie geven. Dit na deze morgen weeral de connectie tussen V1 en de Moment verloren te hebben. Ik veronderstel dat dit van de wireless komt.

Daarna valt het enorm moeilijk om de Moment te connecteren op mijn TV, en dit lukt slechts na verschillende keren een fabrieksreset te doen en op de V1 meermaals de Moment toe te voegen. Dit is duidelijk een bug die ik ook aan BeoCare heb gemaild. 

Inlezen van mijn, nogal grote bibliotheek verliep langzaam, héél langzaam en daarom onderbrak ik het inladen dan ook. Jammer is dat je niets visueel ziet gebeuren, je kunt het verloop niet volgen en op de server valt ook weinig of geen activiteit te merken. Een soort van bar of teller zouden op het scherm niet misstaan. Na uittesten van diverse versies Twonky servers op zowel mijn Mac mini server of een Windows server met server 2012 om misschien sneller te kunnen inladen, blijkt dat de voorgestelde software versie 7.2.7 van B&O, hoewel ouder, de beste is.

Optimaal is het niet om de Moment te laten verwijzen naar je iTunes bibliotheek leert de ervaring. Het is beter om een volledig aparte directory te maken en je albums hierin te plaatsen, veel beter controleerbaar zowel via je finder of verkenner (PC of MAC), maar ook op de Jukebox zelf zie je beter of het album verschijnt. Hierin voeg ik nu per keer een vijftal albums aan toe en check daarna de Jukebox. Dit verloopt uitstekend en alle muziek verschijnt perfect.

Ben ik tevreden? Ja, na 4 dagen problematisch de bibliotheek proberen in te laden samen met de playlisten van iTunes, heb ik vanmiddag het laatste geprobeerd, iTunes software volledig van de Mac mini server gehaald en een nieuwe muziek directory geïnstalleerd. 

Het geluid?, subliem als je albums het ook zijn. Verwacht uiteraard geen high-end, B&O heeft dit overigens nooit gehad. Maar ik ben absoluut tevreden hoewel ik voordien iTunes met Amarra of Audirvana+ speler gebruikte, én met een aparte DAC dan nog. Versteld ben ik ook van de kwaliteit wat Deezer bied op het toestel. 

Verloopt alles traag, hhm, wat je verlangt van snel... uiteraard is dit geen transistorradio wat je opstart en quasi onmiddellijk iets laat horen. Het blijft een hele set die moet opstarten: Moment, TV, luidsprekers en dat duurt een 2-tal minuutjes. Daarna verander je binnen enkel seconde van nummer op de Moment. Zoekfunctie is nog minimaal met slechts één letter maar in de komende weken wordt dit verbeterd volgens B&O, ik maak mij hierover geen zorgen, en ben er zeker van dat via software updates er nog heel wat verassingen zullen komen. Alvast meer dan op een BS5. De mogelijkheden hierbij zijn groter, en ik ditmaal draait dit toestel niet op fabrieksafhankelijke software zoals Windows maar op een kernel.

Het toestel is wennen, maar is zijn aankoop waard alleen al voor de klankmatige kwaliteit die het levert met mijn hi-res files.

"Believe nothing you read and only half of what you see, let your ears tell you the truth."

Chris
Top 75 Contributor
Ostend-BE
Posts 1,170
Bronze Member
Chris replied on Tue, Feb 24 2015 8:09 AM

Omdat @koning al meermaals de vraag heeft gesteld wat betreft playlists op de Moment, je kan er inderdaad meer dan 4 maken. Eigenlijk heb ik er nu al een 10-tal waarvan een 3-tal van Deezer. De Deezer playlist en je eigen lijsten staan wel samen onder de playlist knop.

Zoals in mijn vorig bericht, ben ik wat te euforisch geweest bij de eerste installatie van de Moment, en met weinig doordachtheid te werk gegaan. Nadat ik een cleane installatie heb uitgevoerd op de Mac mini, verloop alles nu perfect bij het toevoegen van albums. Playlist maak ik met VLC omdat je deze kunt exporteren als een m3u bestand, een voorbeeld:

#EXTM3U

/Users/Chris/Music/Chris/George Benson/Absolute Benson/01 The Ghetto.m4a

/Users/Chris/Music/Chris/Frank Sinatra/The Complete Reprise Studio Recordings/10-04 Love And Marriage.flac

/Users/Chris/Music/Chris/Dinah Washington/Very Best Of/02-24-Dinah_Washington-Miss_You_2002_Remastere-LLS.flac

/Users/Chris/Music/Chris/Charlie Haden/ Charlie Haden & John Taylor/Nightfall/02 Nightfall.flac

De opgeslagen playlist geef ik daarna een naam en plaats deze in de root muziek directory (/Users/Chris/Music/Chris/) . De playlist word wel in shuffle mode gespeeld, maar dat is net wat ik wilde.

"Believe nothing you read and only half of what you see, let your ears tell you the truth."

leysfi
Not Ranked
Posts 13
Bronze Member
leysfi replied on Sun, Mar 8 2015 11:03 AM

Weet hier iemand of de Moment in staat is om digitale muziek (mp3 bestanden, bijvoorbeeld) autonoom op te slaan?

Mijn B&O dealer beweert van niet, en wil mij daarvoor een BeoMaster 5 opdringen (een dikke 2.000 EUR extra!). Maar dit lijkt mij een oubollig toestel, met een beetje dezelfde kenmerken als de BeoMedia die wij drie jaar geleden buitengezwierd hebben, wegens onbetrouwbaar en een gebruiksinterface die nergens op trok.

Of zijn er alternatieven voor het kunnen beheren van je muziekverzameling met de Moment? Kun je er andere toestellen met opslagmogelijkheden op aansluiten en bedienen, en zo ja, waaraan dienen deze te voldoen? En heeft iemand positieve ervaringen met zo'n alternatief?

Hopelijk weet iemand hier raad...

Chris
Top 75 Contributor
Ostend-BE
Posts 1,170
Bronze Member
Chris replied on Sun, Mar 8 2015 1:31 PM

leysfi:

Weet hier iemand of de Moment in staat is om digitale muziek (mp3 bestanden, bijvoorbeeld) autonoom op te slaan?

NEE!

Mijn B&O dealer beweert van niet, en wil mij daarvoor een BeoMaster 5 opdringen (een dikke 2.000 EUR extra!). Maar dit lijkt mij een oubollig toestel, met een beetje dezelfde kenmerken als de BeoMedia die wij drie jaar geleden buitengezwierd hebben, wegens onbetrouwbaar en een gebruiksinterface die nergens op trok.

Of zijn er alternatieven voor het kunnen beheren van je muziekverzameling met de Moment? Kun je er andere toestellen met opslagmogelijkheden op aansluiten en bedienen, en zo ja, waaraan dienen deze te voldoen? En heeft iemand positieve ervaringen met zo'n alternatief?

Een NAS met DLNA. Bijvoorbeeld Synology DS115 met een 1TB harde schijf opslagmogelijkheid, winkelprijs 236 euro is voldoende om heel wat muziek te streamen naar de Moment. Bovendien kan je ook films foto's enz... hierop plaatsen en streamen naar een tv met mediaviewer.

Hopelijk weet iemand hier raad...

1983beo
Top 500 Contributor
Posts 127
Bronze Member
1983beo replied on Sun, Mar 8 2015 2:26 PM
Leysfi

De beosound moment speelt gewoon mp3 af. De moment kan geen mp3 of muziek bestanden opslaan want er zit geen harddisk in.

Maar als je er een nas bij aanschaft en daar alle muziek op opslaat dan kan de beosound moment dit perfect afspelen. Een nas koop je vanaf een €150 tegenwoordig
leysfi
Not Ranked
Posts 13
Bronze Member
leysfi replied on Mon, Mar 9 2015 7:36 AM

OK. Bedankt voor jullie reacties. Ze spaarden mij zomaar 1700 EUR uit Wink

leysfi
Not Ranked
Posts 13
Bronze Member
leysfi replied on Tue, Mar 31 2015 7:37 AM

Toch nog een extra vraag: onze dealer beweert dat de Moment altijd (ethernet)bekabeld dient geïnstalleerd te worden. Klopt dit?

Ik dacht dat je dat ding alleen aan de voeding hoorde te pluggen, en dat al de rest draadloos ging (via eigen B&O WiFi naar de BeoLab 18 speakers, en via de huis-WiFi naar het internet om internetradio's & andere audio streaming diensten op te pikken)?

Chris
Top 75 Contributor
Ostend-BE
Posts 1,170
Bronze Member
Chris replied on Tue, Mar 31 2015 9:44 AM

leysfi:
Ik dacht dat je dat ding alleen aan de voeding hoorde te pluggen, en dat al de rest draadloos ging (via eigen B&O WiFi naar de BeoLab 18 speakers, en via de huis-WiFi naar het internet om internetradio's & andere audio streaming diensten op te pikken)?

Hier heb je gelijk in, maar je dealer is verstandig en raad je aan om te bekabelen. In de praktijk laat wifibereik binnenshuis vaak meer dan te wensen over bij de meeste huishoudens, je dealer reageert dus heel voorzichtig en raad je dus aan om te bekabelen. Zo ben je zeker van optimale prestaties zonder storingen.

Ik zou eerst proberen zonder te bekabelen maar vergooi geen geld aan Range Extenders en al die andere zooi om toch die Moment een beter bereik te doen krijgen. Heb je problemen of werkt het niet goed dan is bekabelen de enige goede manier.

leysfi
Not Ranked
Posts 13
Bronze Member
leysfi replied on Tue, Mar 31 2015 10:58 AM

Het is een opstelling om te gebruiken binnen een en dezelfde living van een appartement (waar ook de distributiekabel toekomt en het bijhorende wireless access point/router zich bevindt), dus WiFi-gewijs kan er toch weinig misgaan, dacht ik?

Is die Moment "plug and play"? Of m.a.w.: zouden wij kunnen riskeren die zelf af te gaan halen in een B&O winkel, en die eigenhandig te installeren? Of is zulks nog steeds "wishfull dreaming" bij B&O? Het is maar... je wordt altijd zo gepluimd voor dergelijke prestaties (je betaalt voor tientallen meters nutteloze kabel, een forfaitaire verplaatsingskost die niet van de poes is, een dagforfait voor prestaties waar zelfs een SAP-consultant voor te vinden zou zijn, enz... enz...). En dat allemaal om een compleet draadloze configuratie (1 Moment & 2 BeoLab 18) aan de praat te krijgen!

geert bergmans
Not Ranked
Netherlands
Posts 81
Bronze Member

Ik bezit een Synology NAS met daarop al mijn muziek en film bestanden. De zelf gemodificeerde covers hiervan zijn in het TIF formaat in het bestand met Metax opgeslagen. Muziek en film bestanden speel ik via iTunes en AppleTV af op mijn Avant.

VRAAG: kan het display van "Moment" ook TIF covers laten zien, of moet ik alle covers omzetten naar bijv. JPG? Dit brengt wel veel werk met zich mee.

Hartelijk dank hiervoor.

Geert

Chris
Top 75 Contributor
Ostend-BE
Posts 1,170
Bronze Member
Chris replied on Tue, May 5 2015 4:44 PM

Geert, mijn inzien is dit geen probleem. Alleen is de compressie groter bij JPG dan TIFF.

Dus dat maakt geen verschil, de covers worden toch in de file ingesloten.

koning
Top 25 Contributor
holland
Posts 4,220
Bronze Member
koning replied on Thu, May 14 2015 4:26 PM

Ik kwam een beosound moment tegen op marktplaats.

Type: 2997

Model: 1290084

is dit  type nummer nog steeds het recents of is er al een hoger type?

Page 2 of 2 (57 items) < Previous 1 2 | RSS