ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Jeg har et ældre B&O TV og en lige så gammel video (VHS). jeg er glad for begge, både design, størrelse og funktionalitet passer mig, så hvorfor købe nyt. (Især da de Nye Tv er enorme, synes jeg)
Jeg er ikke helt sikker, men mener at have identificeret dem som Beovision 6 og BeoCord V6000.
Jeg har dansk Yousee Tv-pakke gennem min boligforening og efterhånden er de fleste kanaler digitale men det er mit TV ikke. Jeg har derfor købt en Yousee biobox, som skulle gøre mig I stand til at se de digitale kanaler. Men boksen skal tilsluttes via et HDMI stik, som hverken TV eller video har. Jeg vil naturligvis foretrække, hvis jeg kan sætte boksen på foran video'en, så jeg også kan optage fra kanaler jeg modtager gennem boksen.
Kan jeg gøre det med en HDMI til SCART converter og tilslutte SCART'et til V Record Decoder stikket på videoen?
Hvis ikke, hvordan kan det så på anden måde gøres?
Gitte
Hej Gitte,
hvis du ellers er tilfreds med dit BV6, er det da en god idé at beholde det.
Det er rigtigt, at du kan tilslutte en YouBio-boks ved hjælp af en HDMI to scart-converter,
Jeg har selv brugt sådan en for at tilslutte en AppleTV-boks til et ældre B&O-tv engang tidligere.
Men du skal være forberedt på, at billed-kvaliteten ikke er noget at prale af.
Og du skal tænke på, at du fremover skal have to fjernbetjeninger liggende.
Du vil kunne optage, ja - men kun fra det, som du lige ser på tv'et (via boksen).
Men har Yousee-boksen da ikke en 'optage-funktion' selv?
Dette kræver nok, at den er på nettet - har du mulighed for det?
De allerfleste med samme problem som du, køber en ekstern B&O-kompatibel HD-tuner.
Det vil sige en boks, som modtager det digitale signal, og er tilsluttet via scart til B&O-tv'et og som kan
betjenes direkte gennem B&O-tv med en Beo4.
Mest udbredt er nok de fra Triax - boksen kan gemmes bag tv'et eller i et skab.
Her kan du så ikke optage (bortset fra det, som lige er i gang), men du behøver kun din Beo4 som fjernbetjening.
Disse bokse understøtter forøvrigt HbbTV, hvilket betyder at du kan gå direkte på DR's sider for at se ældre udsendelser via boksen.
Dette kræver selvfølgelig netadgang fra boksen (med kabel) - men hvis man er til DR, er det smart.
Alt efter hvilken udgave af BV6, du har, vil det være muligt at tilslutte billedsignalet fra Trix'ens HDMI-udgang til tv'ets DVI-indgang - dette giver et bedre billede.
Håber det giver lidt inspiration!
Hilsen
MM
There is a tv - and there is a BV
Hej MM
Tak for svaret. Det vil jeg straks se på.
hilsen
Hvis du kan undvære at optage på Beocord kan du faktisk få super billedkvalitet, da dit Beovison 6 bør have en DVI-indgang, den bør sidde i siden af TV'et bag en lille låge.
På den måde kan du få lige så godt billede som ved ren HDMI, DVI kan dog ikke også modtage lyd, derfor kører du lyden via separat kabel fra Yousee-boksen til TV'et.
Du skal bruge dette kabel til at få HD-billede fra YouSeeboksens HDMI til TV'ets DVI-stik (billedet) http://www.av-cables.dk/dvi-til-hdmi-kabel/
Nu mangler vi kun lyden! Da BV6 kun har 2 analoge phonoindgange som lyd (de røde og hvide runde stik) skal vi konvertere den digitale lyd fra youbioboksen til analog lyd. Det gør du med sådan en her: http://www.av-cables.dk/optisk-converter/high-end-digital-til-analog-phono-d-a-converter-dac-2.html (husk det skal være som denne, altså FRA digital TIL analog)
Og endelig blot et digitalt lydkabel mellem Youbio-boksen og denne adapteren fra før: http://www.av-cables.dk/optisk-kabel/optisk-toslink-digital-kabel-1-m.html og naturligvis analoge kabler fra adapter til TV: http://www.av-cables.dk/phono-kabler/
Det er det, efter min mening bør det være udgiften værd, at kunne få en så fin billedkvalitet som TV'et understøtter. Jeg har brugt en lignende løsning fra en gammel DVB-T/MPEG4-modtager fra Triax til netop et BV6, og det fungerede super.
Hej agenten0075,
tak for yderligere inspration - vi må se om Gitte kan bruge det til noget.
Problemet med den løsning er blot, at man ikke kan styre YouSee-boksen med en Beo4 - med mindre der bliver lagt de tilsvarende UC-koder ind i tv'et (hvilket typisk vil koste en tusse).
Det er derfor de fleste bruger den nemme løsning, som jeg beskrev ovenfor.
Kombineres denne med billedoverførsel via HDMI til DVI (som også nævnt), kan det ikke blive meget bedre.
Og det er nok også den enkleste løsning - der er kun brug for en boks hhv et strømstik hertil.
Forøvrigt - velkommen til Beoworld