Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Beogram 2200 1 kanaal (mono)

rated by 0 users
This post has 5 Replies | 1 Follower

MaartenR4
Not Ranked
Posts 4
Bronze Member
MaartenR4 Posted: Sun, Jan 18 2015 8:12 PM

Ik heb afgelopen weekend voor mijn verjaardag een Beogram 2200 gekregen. Nu heb ik de platenspeler aangesloten op mijn versterker, maar krijg maar uit 1 kanaal geluid (rechts).

Wanneer de naald de plaat raakt (rode lampje gaat uit) of van de plaat af gaat hoor je heel kort geluid uit de speaker.

Als ik de tulp stekkers op mijn versterker omdraai blijft het effect hetzelde (alleen dan links ipv rechts).

Ik heb ook het element (MMC20S) verwijderd en voorzichtig met een schroevendraaier de polen op de arm aangeraakt. Dan hoor je door beide speakers een brom.

Betekend dit een defect element of is het iets anders?

HELP: wat zou het probleem kunnen zijn? En hoe kan ik het oplossen/repareren?

ps. nadat mijn vader de platenspeler had gekocht, heeft hij hem uitgebreid getest en werkte deze perfect. Echter na voorzichtig vervoer en installatie bij mij thuis werkte de platenspeler niet goed meer (mono geluid ipv stereo)

ipaul
Top 200 Contributor
Posts 422
Bronze Member
ipaul replied on Sun, Jan 18 2015 8:28 PM

Als je een multimeter hebt, kun je het element meten: er zitten 2 spoelen in (voor Links resp. Rechts).

Anders een element lenen om te testen.

Het ligt redelijk voor de hand dat het element het probleem is, als je dat zeker weet dan terug naar de verkoper lijkt me, de elementen zijn meestal het duurste deel...

MaartenR4
Not Ranked
Posts 4
Bronze Member
MaartenR4 replied on Mon, Jan 19 2015 8:21 AM

ipaul:

Als je een multimeter hebt, kun je het element meten: er zitten 2 spoelen in (voor Links resp. Rechts).

Anders een element lenen om te testen.

Het ligt redelijk voor de hand dat het element het probleem is, als je dat zeker weet dan terug naar de verkoper lijkt me, de elementen zijn meestal het duurste deel...

Bedankt voor je reactie. Ik ga het binnenkort even doormeten. Als je het element door meet moet je toch geen waardes krijgen?

Ander element testen wordt lastig denk ik. Ik ken niemand met een MMC20 element.

Hoe kan dat wanneer de naald de plaat raakt en/of van de plaat af gaat er wel geluid is (bij handmatig op/af niet)?

ipaul
Top 200 Contributor
Posts 422
Bronze Member
ipaul replied on Mon, Jan 19 2015 10:30 PM

Je moet 2x een onafhankelijke spoel meten, dus over 2 pinnen iets van pakweg 700 ohm en over de andere 2 pinnen ook.

dat je kort wel iets over 2 kanalen hoort, komt doordat de singaaldraden vaak met een schakelaartje tot sluiting worden gebracht na stijgen van de naald cq voor dalen, hierdoor zijn een kort moment L en R kortgesloten qua signaal maar nog niet naar aarde cq '0'.

elk ander MMC element uit de reeks is ok voor test, zolang ie past :).

MaartenR4
Not Ranked
Posts 4
Bronze Member
MaartenR4 replied on Wed, Jan 21 2015 9:10 AM

Heb de bekabeling en element door gemeten. Het was inderdaad het element. Bedankt voor de hulp!

Nu opzoek naar een vervangend element. Heeft iemand wellicht een gebruikt MMC20 element te koop???

ipaul
Top 200 Contributor
Posts 422
Bronze Member
ipaul replied on Wed, Jan 21 2015 10:54 AM

De truc is, als het goedkoop moet, oo MP een complete BG of zelfs Beocenter kopen met element, vaak voor een paar tientjes voor de minder populaire modellen.

Element overzetten en hopen dat dat nog even mee gaat, de rest retour naar Moeder Natuur...:)

Defecte element zou ik nog even bewaren, wellicht ergens in de toekomst toch te herstellen (nu al maar niet goedkoop...).

Page 1 of 1 (6 items) | RSS