Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Beovox MS150 behuizing vervangen en daarna..

rated by 0 users
This post has 20 Replies | 1 Follower

habakuk
Not Ranked
Posts 14
Bronze Member
habakuk Posted: Thu, Jan 22 2015 3:41 PM

Ik ben al een jaar of tien de tevreden bezitter van een paar Beovox MS-150 speakers. Ze zitten alleen niet meer in de originele kasten. De vorige eigenaar heeft om mij onbekende redenen zelf nieuwe MDF kasten gemaakt. De huidige behuizing is niet afgewerkt en dus ook niet zo mooi. Voor mij was dit nooit zo'n probleem maar "de vrouw" is het daar niet mee eens. 

Kan iemand mij adviseren over de exacte afmetingen en materialen die ik het best kan gebruiken om het uiterlijk van de originele behuizing te benaderen?

Ik ben al geholpen met exacte afmetingen, plaatdikte en eventueel gebruikt vulmateriaal. Wanneer iemand toevallig oude MS-150 behuizingen heeft staan ben ik ook goed geholpen.

Daarna ga ik eens kijken naar de Beomaster 8000 waar ook wat werk aan zit. 

Amazone
Top 500 Contributor
Netherlands
Posts 187
Bronze Member
Amazone replied on Thu, Jan 22 2015 3:55 PM

Er staan twee incomplete op Marktplaats, misschien is dat wat. (almelo)

BeoVision 11-55, BeoLab 8000, BeoRemote One BT, AppleTV 4, 2x BeoPlay A2, BeoPlay A1

habakuk
Not Ranked
Posts 14
Bronze Member
habakuk replied on Thu, Jan 22 2015 4:18 PM

Op Marktplaats heb ik één paar zien staan. Er staat nog geen foto bij en de vermelding dat ze zwart zijn. Volgens mij zijn ze nooit origineel in het zwart gemaakt dus de vraag is hoe mooi ze zijn.

habakuk
Not Ranked
Posts 14
Bronze Member

Op Marktplaats heb ik één paar zien staan. Er staat nog geen foto bij en de vermelding dat ze zwart zijn. Volgens mij zijn ze nooit origineel in het zwart gemaakt dus de vraag is hoe mooi ze zijn.

habakuk
Not Ranked
Posts 14
Bronze Member

Amazone
Top 500 Contributor
Netherlands
Posts 187
Bronze Member
Amazone replied on Thu, Jan 22 2015 5:04 PM

Ja klopt die bedoel ik. Ze zijn misschien niet mooi maar spuiten of fineren lijkt mij veel makkelijker dan van scratch beginnen...

En misschien staat er volgende week een beter stel op. Goed in de gaten houden lijkt mij. Zelf maken lijkt mij ondoenlijk, maar ik ben ook geen timmerman.

BeoVision 11-55, BeoLab 8000, BeoRemote One BT, AppleTV 4, 2x BeoPlay A2, BeoPlay A1

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Thu, Jan 22 2015 7:54 PM

Ik ben een keer met een vriend aan het kijken geweest naar een set MS150 in Almelo, prijs die de verkoper per mail gaf bleek prijs per stuk te zijn. Twee man naa Almelo gereden voor een set speakers die gerepareerd moesten worden voor de absolute hoofdprijs! Als dit dezelfde verkoper is zou ik uitkijken.

habakuk
Not Ranked
Posts 14
Bronze Member
habakuk replied on Sat, Jan 24 2015 9:58 AM

Bedankt voor de waarschuwing. Heb de verkoper i.i.g. gemaild met de vraag aan welk bedrag hij zelf denkt. Maar nog geen reactie. Merkte net ook dat een van de midden dome speakers uitgevallen is. Straks maar even gaan schroeven om te kijken wat er aan te doen is.

Amazone
Top 500 Contributor
Netherlands
Posts 187
Bronze Member
Amazone replied on Sun, Jan 25 2015 11:00 AM

Nou ja als ze ook niet goed meer werken hou je eigenlijk alleen wat losse oude woofers en tweeters over. Misschien kan je hiermee nog iemand een pleziertje doen. Heb je zelf je handen vrij om wat nieuws uit te zoeken. Of om aan de beomaster te gaan sleutelen.

habakuk
Not Ranked
Posts 14
Bronze Member
habakuk replied on Sun, Jan 25 2015 5:24 PM

Wat vroeg die kerel in Almelo als vraagprijs aan jou?

habakuk
Not Ranked
Posts 14
Bronze Member
habakuk replied on Sun, Jan 25 2015 5:24 PM

Wat vroeg die kerel in Almelo als vraagprijs aan jou?

habakuk
Not Ranked
Posts 14
Bronze Member
habakuk replied on Sun, Jan 25 2015 5:35 PM

Daar zou je eigenlijk wel gelijk in kunnen hebben. Ik denk alleen dat ik de Beomaster ga uitbesteden. Te weinig tijd en met de gezinsuitbreiding te weinig klusruimte. Kan je me tippen op een goede reparateur niet te ver van Rotterdam? 

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Sun, Jan 25 2015 9:00 PM

Ik weet niet meer wat de vraagprijs was, het is alweer een aantal jaren geleden. Maar in ieder geval te hoog. 

Het opknappen van een BeoMaster 8000 is geen eenvoudige klus, daar gaan wel de nodige uren en materialen in zitten. En daar hangt dan weer een prijskaartje aan........

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Sun, Jan 25 2015 9:39 PM

Hier Utrecht. 

Stuur maar een pm. 

habakuk
Not Ranked
Posts 14
Bronze Member
habakuk replied on Mon, Jan 26 2015 9:15 AM

De middenspeaker heb ik inmiddels losgeschroefd en als ik andere posts op het forum mag geloven is dit nog te lijmen. Er zit natuurlijk ook wat emotionele waarde aan Wink

habakuk
Not Ranked
Posts 14
Bronze Member
habakuk replied on Tue, Jan 27 2015 6:13 PM

De BM8000 laat ik opknappen en dat gaat dus helemaal in orde komen. Inmiddels heb ik een goede optie om de kasten voor de MS150 te laten maken.

Ik werk op een ROC en via een collega kan ik een handige student hier in lestijd op loslaten.

Nu alleen de afmetingen van de behuizing nog... wie kan mij wijzer maken?

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Tue, Jan 27 2015 8:51 PM

Misschien verstandig om een voorbeeld te hebben die je kan namaken? Dan kun je ook zelf meten. Verder weet ik niet of er in de kasten ook nog bepaalde constructies zitten. Je zal in ieder geval een flinke baspoort aan de onderkant moeten maken. Dus ik denk dat je het beste geholpen bent met een voorbeeld die je eventueel kan demonteren om goed af te kunnen kijken hoe hij eigenlijk opgebouwd is.

habakuk
Not Ranked
Posts 14
Bronze Member
habakuk replied on Wed, Jan 28 2015 1:26 PM

Een voorbeeld zou zeker "verstandig" zijn. Bedoel je te zeggen dat je er één hebt?

Ik heb inmiddels wel de volgende buiten afmetingen gevonden;

360 mm x 835 mm x 340 mm

Wanneer ik nu de dikte van het materiaal weet schiet het al enorm op.

De baspoort zit volgens mij rond de tien centimeter diameter. Daar zou een van de onderstaande in moeten passen. Kan iemand mij de lengte van de baspijp bevestigen?

http://www.speakerland.nl/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=866&virtuemart_category_id=41&Itemid=95

http://www.speakerland.nl/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=862&virtuemart_category_id=41&Itemid=95

Premiumverum
Top 500 Contributor
Netherlands
Posts 115
Gold Member

Leuk project!

De baspijp is 17cm exact, en inderdaad 10 cm diameter, misschien net een millimeter minder, door de ronding aan het uiteinde kan ik hem niet exact meten met mijn meetlintje. Het is een kaarsrechte pijp.

Ik ga ze niet openschroeven, genoeg werk aan gehad bij het recappen, :)  maar het MDF van de kasten zal een centimeter dik zijn, met een uitsparing aan de voorkantwaar het front in valt.

Het vulmateriaal is gewoon schuim, op de site van sonavor wat foto's, moet je wel mee uit de voeten kunnen: http://www.sonavor.com/audio/bang_olufsen/bv150/bv150_04.html

Succes, en post je wat foto's van het project hier?

habakuk
Not Ranked
Posts 14
Bronze Member
habakuk replied on Fri, Feb 27 2015 8:25 PM

Ik zal zeker foto's gaan posten. Alleen gaat het nog heel even duren tot ik een weekje vrij heb. Ik heb inmiddels een tweede paar MS150's op de kop getikt waar ook het een en ander mis aan is.

Voor de zelfbouwbehuizing heb ik besloten geen fineer te nemen. Met € 95,- per m2  wordt dat wat te duur. De kasten bouw ik op uit MDF en laat ik daarna spuiten.

Een groter probleem is dat ik nog steeds zit met een defecte SEAS H226 dome speaker. Het vervangen van de spoel en dome kost volgens Audiolab 125,- per stuk. Dat moet volgens mij goedkoper kunnen. Heeft iemand nog een tip?

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Fri, Feb 27 2015 9:41 PM

Beter duur dan niet te koop. En Audiolab levert topkwaliteit!

Page 1 of 1 (21 items) | RSS