ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
STRUER (AFN) - De Deense fabrikant van luxe beeld- en geluidsapparatuur Bang & Olufsen heeft zichzelf in de etalage gezet. Het bedrijf zou een investeringsbank in de arm hebben genomen die op zoek moet naar een geschikte koper, zo meldden Deense media.
De onderneming kampt al een paar jaar met de slechte economische omstandigheden in Europa, waardoor de verkopen fors daalden. Topman Ole Andersen zei al eerder dat Bang & Olufsen mogelijk te klein is om op eigen benen te staan, zeker gelet op de concurrentie uit met name Azië.
Afgelopen maand gaf Bang & Olufsen aan een negatief operationeel resultaat te behalen in het lopende gebroken boekjaar, vanwege productievertragingen en verstoringen in het distributienetwerk.
Tja, dat zat er natuurlijk al in.........gelet op de prijsstelling, slechte economie, enorme concurrentie een aantal bedenkelijke dealers (matige service) met een zeer beperkte spreiding is het voor B&O nauwelijks vol te houden. Voor luxe-merken is nauwelijks nog ruimte binnen de consumenten electronica. Helaas geldt hier ook dat alleen massa-productie tegen zeer kleine marges overlevingskansen biedt. Ben bang dat het voor een prachtig merk als B&O eigenlijk al veel te laat is...........
"Verstoringen in het distributienetwerk". Mooie omschrijving voor het eruit gooien van het grootste deel van de dealers. De slechte economie zal zeker van invloed zijn geweest, maar ze moeten een groot deel van de oorzaak ook echt bij zichzelf zoeken. Erg jammer dat het zo loopt.....
De prijs / kwaliteit verhouding is de laatste 10 jaar kompleet zoek. Tv's van 20,000,- , speakers van 15.000,- , leuk voor een heel klein select groepje klanten maar 99% van de consumenten durft toch amper nog zo'n winkel binnen te stappen
En dan het afscheid nemen van shop in shop dealers. Het grote positieve van een shop in shop is dat het voor de klanten veel laagdrempeliger is, ze stappen bij een B1 zaak veel sneller binnen. En een shop in shop kan een klant via een ander merk toch naar een B&O toestel dirigeren. De klant zou bij een B1 niet eens binnen komen.
De luidsprekers van €15.000,-- vind ik geen probleem. Op die manier hebben ze een hoop andere klanten binnen kunnen halen. In vergelijk met andere merken is de BeoLab 5 (ik neem aan dat die worden bedoeld) is de luidspreker eigenlijk best goedkoop. Koop maar eens een vergelijkbare set van een ander merk inclusief 8 eindversterkers en kijk eens wat dat kost. Het is wel een hele kleine markt, maar B&O heeft met deze luidspreker wel laten zien dat het niet alleen een leuk kastje is wat ze maken.
Met de TV's hebben ze zich echt uit de markt geprijsd. En de service wordt er niet beter op. Als bijvoorbeeld een BeoLab 1 defect gaat kan gebeuren, maar dat daar nu al geen onderdelen meer voor leverbaar zijn vind ik schandalig. Ik weet niet wat hier de filosofie achter is, maar als dat is dat een klant dan waarschijnlijk wel nieuwe speakers koopt hebben ze gelijk, alleen wel van een ander merk!
Ik kan die resultaten wel begrijpen. Als kind in de jaren 80 & 90 kon ik niet wachten tot de tijd dat ik er zelf een kon kopen. 3 jaar geleden heb ik een beosound 5 met beolab 9 gekocht om de 7 link rooms in ons huis aan te sturen, daarbij heb ik 2 Beo4 gekocht en omdat de bediening zo slecht ging, heb ik me na een jaar laten overhalen om een Beo6 afstandsbediening te kopen.
Ondertussen schaam ik me omdat ik daar zoveel geld aan heb uitgegeven. Na iets meer dan 2 jaar is op beide Beo4s een lijn in het LCD scherm stuk (voor ver over 200 euro per stuk). De Beo6 is een traag nutteloos onding en kost meer als een iPad. Alle updates ten spijt hangt er in mijn kelder een ouderwetse PC die me nog steeds niet toelaat om een fatsoenlijke playlist te maken om naar mijn muziek te luisteren zoals ik het wil. Qua gebruiksgemak zou men bv eens kunnen gaan kijken naar de Sonos app.
Met de beolab 9 luidsprekers, alhoewel duur, ben ik wel zeer tevreden.
Maar bij mij is de betovering over, ze mogen mij nog zoveel mooie designstukken voorleggen. De kwaliteit is ver verwijderd van wat je zou mogen verwachten van het prijskaartje.
Precies, tegenwoordig begin ik steeds meer de indruk te krijgen dat er een aantal stuurlui en ontwerpers van de IKEA (bij hun zowat om de hoek..) zijn aangenomen bij B&O.
Ik denk naar schatting, dat het na 2003 was afgelopen met de kwaliteit van B&O.. althans dat het toen zo ongeveer begon.
Na de uitloop van de LCD schermen (Beovision 6, 7, etcetera) was het ook qua televisies met de B&O betrouwbaarheid afgelopen. Dat komt natuurlijk door al die modules die erin zijn gekomen, maar ook op kwaliteit en betrouwbaardheid van de schermen was niet erg meer te rekenen. Tegenwoordig is een LED HD tv van B&O met kapotte LED's af fabriek (hele stroken die weg zijn), al ''normaal geworden''.
Denk ook aan flops als de DVD1, Beocord V8000. Goedkope Philips of Pioneer rommel verbouwt met een B&O aanstuurmodule en kastje... meer was het niet. Getuige, de lasers van de DVD1 die nu al bijna van alle exemplaren totaal versleten zijn.
Met de komst van B&O play wisten ze wel een deel (rijke) jongeren te bereiken en de bekende groep 30'ers en 40'ers. Hier begon een tweede hoofdstuk beginnende afgrond van B&O, althans dat is mijn mening. Dingen als de draagbare Beosound 8 waren nog wel redelijk. Met de komst van de Beoplay A9, A8 (zelfde als Beosound 8, maar dan ook per WiFi bereikbaar) en de Beoplay A3 was het IKEA tijdperk officieel ingeluid. En dan nog de Beolab 17.... waardeloos product. Het gaat niet alleen om de klank, maar ook om service vriendelijkheid en montage vriendelijk. De standaards van deze luidsprekers zijn nog van minder kwaliteit dan een dergelijk opschuif voetje van een mediamarkt satelliet setje.
Dan de Essence, lachwekkend om te zien hangen in een Bang & Olufsen shop aan een presentatie muur. Een product waarvan je echt zou kunnen zeggen dat B&O dacht ''wat laten we nu eens uitbrengen''. Een raar, vreemd en niet vernieuwend ding.
Beolab 18, luidsprekers voor tussen de 3500 en 5000 euro (ligt aan de opties). Qua klank wel goed, ontwerp geen B&O en niet B&O afgewerkt (zeker niet voor de prijs). Luidsprekers die je ziet zitten door de houten of kunststof lamellen heen... een flinke domper.
Net als jhamers hierboven was ik vroeger helemaal weg van B&O, als klein jongetje moest en zou ik altijd bij een bezoek aan een stad/dorp met mijn moeder naar een B&O winkel... jaren lang fan geweest van B&O en helemaal weg ervan.
B&O had hoe hard de tijd ook is (geweest) zich ook kunnen vasthouden aan de kwaliteit van vroeger. Net zoals andere merken die wel nog dezelfde (handmade) kwaliteit maken als vroeger. Meegaan met kwaliteit van leveranciers (Philips, Samsung, Sharp, etc..) is soms niet geheel verstandig. Natuurlijk drukt wel de prijs er een beetje op, maar ik ben van mening dat de huidige kwaliteit van B&O apparatuur anno 2015 best nog hetzelfde had kunnen zijn als in de jaren '80 en '90 (en natuurlijk daarvoor). Al was B&O in de jaren '80 en '90 ook al een beetje bezig met het verlagen van de kwaliteitsnorm (neem als voorbeeld de plastic platenspeler en cassette loopwerken, gemaakt voor 10 jaar functioneren en daarna was het een drama (delen breken af, etc)
Overigens hoeft (deels) producten produceren in China niet te zeggen dat het daar ook fout gaat met de kwaliteit, kwaliteit managing en het goed tot stand laten komen van een product (ontwerpfase) zijn ook belangrijke aspecten.
Ik was vroeger zeker van plan om een Bang & Olufsen televisie te gaan kopen, nu sla ik dat zeker over en kies ik wel voor een strak gedesigned merk wat militaire kwaliteit levert.
jhamers: Ik kan die resultaten wel begrijpen. Als kind in de jaren 80 & 90 kon ik niet wachten tot de tijd dat ik er zelf een kon kopen. 3 jaar geleden heb ik een beosound 5 met beolab 9 gekocht om de 7 link rooms in ons huis aan te sturen, daarbij heb ik 2 Beo4 gekocht en omdat de bediening zo slecht ging, heb ik me na een jaar laten overhalen om een Beo6 afstandsbediening te kopen. Ondertussen schaam ik me omdat ik daar zoveel geld aan heb uitgegeven. Na iets meer dan 2 jaar is op beide Beo4s een lijn in het LCD scherm stuk (voor ver over 200 euro per stuk). De Beo6 is een traag nutteloos onding en kost meer als een iPad. Alle updates ten spijt hangt er in mijn kelder een ouderwetse PC die me nog steeds niet toelaat om een fatsoenlijke playlist te maken om naar mijn muziek te luisteren zoals ik het wil. Qua gebruiksgemak zou men bv eens kunnen gaan kijken naar de Sonos app. Met de beolab 9 luidsprekers, alhoewel duur, ben ik wel zeer tevreden. Maar bij mij is de betovering over, ze mogen mij nog zoveel mooie designstukken voorleggen. De kwaliteit is ver verwijderd van wat je zou mogen verwachten van het prijskaartje.
2x beo4 stuk...dan heb je ze goed laten vallen.ik heb ze al jaren en ze werken nog steeds helemaal Top
Met die playlist van de beosound 5 geef ik je gelijk.dat is gewoon een lach film.4 playlists die je kan aan maken.
Denk dat het met de beosound moment niet veel beter zal gaan.
koning: 2x beo4 stuk...dan heb je ze goed laten vallen.ik heb ze al jaren en ze werken nog steeds helemaal Top
Als ik ze had laten vallen, had ik dat wel gezegd, ze zijn nooit gevallen. Om het nog erger te maken hebben we een tweedehands Beo4 gekocht van god weet wanneer (er staat nog A.TAPE op). Die gebruiken wel in de slaapkamer en die is al ettelijke keren op de grond gedonderd, en het display geeft geen kik.
Ik vermoed eerder dat, zoals vaak, boekhouders enz zich hebben beziggehouden met kijken waar ze goedkopere componenten kunnen gebruiken om meer marge te halen.
jhamers:Als ik ze had laten vallen, had ik dat wel gezegd, ze zijn nooit gevallen. Om het nog erger te maken hebben we een tweedehands Beo4 gekocht van god weet wanneer (er staat nog A.TAPE op). Die gebruiken wel in de slaapkamer en die is al ettelijke keren op de grond gedonderd, en het display geeft geen kik. Ik vermoed eerder dat, zoals vaak, boekhouders enz zich hebben beziggehouden met kijken waar ze goedkopere componenten kunnen gebruiken om meer marge te halen.
Het is gewoon jammer dat B&O niet met zijn tijd is meegegaan, en maar blijft hangen in een succesvol verleden.
De beosound 5: Op zich een prima apparaat, maar een gewone shufflefunctie wordt er niet opgezet, ook niet na herhaaldelijk verzoek.
mijn beovision 3 begint nu toch echt uit de tijd te raken, hoewel het beeld toch nog steeds een stuk beter is dan een gewone lcd scherm. Maar ik pieker er niet over om weer een b&o aan te gaan schaffen. Voor rond de 2500 euro kan je ook een prachtige loewe (ik noem maar een zijstraat) aanschaffen.
Plus dat ze rond 2006 hebben besloten dat de dealers "professioneler" moesten worden. Dus een heleboel geld investeren in een nieuwe showroom, want "dat was het merk b&o wel waard".
Dat de wereld in 2008 sterk is verandert, heeft hun niet op een andere gedachte gebracht.
Secondlife:Wellicht is een gebruikte B&O tv een mooi compromis? Toch je favoriete merk, maar een stuk voordeliger.
Lol. Kiezen tussen een B&o van zoveel jaar oud en een nieuwe van Loewe voor dezelfde prijs. moeilijk, moeilijk, moeilijk.
ik heb ook al gekeken bij de vrienden in the UK. Blijven toch, ondanks secondlife, best wel prijzige toestelletjes.
Alle fabrikanten in deze tak van sport hebben het moeilijk...dus helaas ook B&O, alleen als "kleintje" heb je nu eenmaal vaak wat minder tijd om door de ellende heen te zeilen.
Er is vaak terecht kritiek op diverse producten ("probeersels?"), maar het is niet alleen maar slecht:
-mbt de Beo4: helaas is B&O ook afhankelijk van wat ze toegeleverd krijgen, de displays van oude Beo4's lijken idd minder vaak stuk te gaan dan de nieuwere.
maar...van welk merk kun je vrijwel alle delen van een afstandsbediening los kopen ?....en...de prijs van de display is zelfs recent gezakt.
-2de hands B&O tv's aan de prijs...hmm..die prijs is toch vaak bepaald door vraag en aanbod, dus blijkbaar zijn er genoeg mensen die ze wel willen.
Zelf kijk ik ook met plezier naar mijn (best goedkope) BV7-32 mk2 als hij uit staat, dat kan ik van andere merken niet zeggen (plastic meuk).
Geen HD enz, maar 166 ofzo digitale kanalen en weinig boeiends, veel oud of recycling/herhaling dus waar hebben we het over :)
Voor mij is de BV6 (en daarachter de 7) veruit de mooiste flatpanel tot nu toe gemaakt op de planeet, zeker niet qua beeld, maar zeker wel qua design.
Qua bediening, al jaren B&O tv gewend zijnde, ben ik vaak na 10 minuten wel weer uitgespeeld met een ander gemiddeld merk :), dan maar 'ouderwets'.
Ok, ik rij ook liever in een 30 jaar oude Volvo dan een 3 jaar oude Toyota, waarmee ik wil zeggen: die mensen zijn er (gelukkig) ook....:)
Zoals blackrix ook al schreef , mis ik de shop in shop winkels. Er zat er altijd een in het dorp waar ik woon maar deze is helaas gestopt met b&o. Ik kwam hier regelmatig als ik iets met een stekker eraan nodig had of liep gewoon even binnen om even rond te neuzen. Nu moet ik naar een andere stad om iets van b&o te kunnen bekijken. Mooie winkel hoor maar als je binnenkomt ben je meestal de enige klant en je hebt het gevoel dat de verkoper achter zijn buro al een paar uur op je heeft zitten te wachten. Ik ga er evengoed wel even naar binnen als ik er ben maar kan me goed voorstellen dat dit een veel te hoge drempel is voor de gemiddelde consument. En als ze dan binnen zijn en voorzichtig vragen wat die tv kost krijgen ze een prijs te horen die je bij een autodealer verwacht als je een auto wil kopen. Die komen er nooit meer terug
Beoik:Zoals blackrix ook al schreef , mis ik de shop in shop winkels. Er zat er altijd een in het dorp waar ik woon maar deze is helaas gestopt met b&o. Ik kwam hier regelmatig als ik iets met een stekker eraan nodig had of liep gewoon even binnen om even rond te neuzen. Nu moet ik naar een andere stad om iets van b&o te kunnen bekijken. Mooie winkel hoor maar als je binnenkomt ben je meestal de enige klant en je hebt het gevoel dat de verkoper achter zijn buro al een paar uur op je heeft zitten te wachten. Ik ga er evengoed wel even naar binnen als ik er ben maar kan me goed voorstellen dat dit een veel te hoge drempel is voor de gemiddelde consument. En als ze dan binnen zijn en voorzichtig vragen wat die tv kost krijgen ze een prijs te horen die je bij een autodealer verwacht als je een auto wil kopen. Die komen er nooit meer terug
Een paar tientjes voor het vervangen van een Beo4 display ? Oplichting zou ik zeggen :)
Die dingen kosten tussen de 10 en 15 euro.
Soms is niet het display kapot, maar de printsporen waar het display rubbertje op drukt... sommige dealers proberen dan gelijk een nieuwe print aan te smeren... niet alle, maar die zullen vast wel bestaan :) Die printsporen zijn dan een beetje onderbroken, even met een fijne soldeerbout erlangs met wat tin en het is weer als nieuw.
De oudere displays zijn van een betere kwaliteit dan de nieuwe. De eerste twee Beo 4's waar AV , DVD, VIDEO etc op staat (iig géén A.MEM en V.MEM), zijn de meest robuuste.
De nieuwe displays hebben ook óf een groene lichtweerkaatsing óf een beetje roodachtig... dat zie je als je hem in het licht houd en beweegt...
BayernTechnik:Een paar tientjes voor het vervangen van een Beo4 display ? Oplichting zou ik zeggen :) Die dingen kosten tussen de 10 en 15 euro. Soms is niet het display kapot, maar de printsporen waar het display rubbertje op drukt... sommige dealers proberen dan gelijk een nieuwe print aan te smeren... niet alle, maar die zullen vast wel bestaan :) Die printsporen zijn dan een beetje onderbroken, even met een fijne soldeerbout erlangs met wat tin en het is weer als nieuw. De oudere displays zijn van een betere kwaliteit dan de nieuwe. De eerste twee Beo 4's waar AV , DVD, VIDEO etc op staat (iig géén A.MEM en V.MEM), zijn de meest robuuste. De nieuwe displays hebben ook óf een groene lichtweerkaatsing óf een beetje roodachtig... dat zie je als je hem in het licht houd en beweegt...
Helemaal mee eens Secondlife.
Als een display €15,-- kost, en je bent een half uurtje bezig met het vervangen, dat ga je al snel richting of over de €50,--. En dat noemen we een aantal tientjes. Lijkt me een nette prijs.
Sorry, maar dat is beetje een dwaze 'fanboy' opmerking. Je draait daar de rollen om.
Ze zijn inderdaad kansloos verloren als ze mensen verneuken door ze 240 euro te doen betalen voor een afstandsbediening die na 2 jaar kapot gaat en nadien verwachten om 50 euro te betalen voor de 'goede service'.
jhamers:Sorry, maar dat is beetje een dwaze 'fanboy' opmerking. Je draait daar de rollen om. Ze zijn inderdaad kansloos verloren als ze mensen verneuken door ze 240 euro te doen betalen voor een afstandsbediening die na 2 jaar kapot gaat en nadien verwachten om 50 euro te betalen voor de 'goede service'.
Leko: mijn beovision 3 begint nu toch echt uit de tijd te raken, hoewel het beeld toch nog steeds een stuk beter is dan een gewone lcd scherm. Maar ik pieker er niet over om weer een b&o aan te gaan schaffen. Voor rond de 2500 euro kan je ook een prachtige loewe (ik noem maar een zijstraat) aanschaffen.
jhamers: Sorry, maar dat is beetje een dwaze 'fanboy' opmerking. Je draait daar de rollen om. Ze zijn inderdaad kansloos verloren als ze mensen verneuken door ze 240 euro te doen betalen voor een afstandsbediening die na 2 jaar kapot gaat en nadien verwachten om 50 euro te betalen voor de 'goede service'.
B&O verwacht niet dat er binnen twee jaar €50,-- wordt betaald voor een reparatie, ze geven drie jaar garantie. Als een dealer toch de reparatiekosten rekent, kunnen daar verschillende oorzaken voor zijn. Ik reageerde alleen op de opmerking dat een paar tientjes rekenen voor het vervangen van een display oplichting zou zijn. Voor een normale reparatie van het display die defect is gegaan is dit een vrij normaal bedrag.
Ik had het eerder over de prijs tegenover de huidige kwaliteit van het scherm zelf... wat de dealer/ het servicepunt aan uren rekent is per winkel verschillend en natuurlijk logisch.
Ik vind het nogal lachwekkend om 50 euro (of meestal zelfs nog meer...) te moeten betalen voor een net nieuwe Beo4 met kapot display als reparatie. Hoe later het scherm gemaakt is, hoe slechter het is. En nee, ook bij zorgvuldig gebruik gaan deze displays uit zichzelf gauw stuk. Dan zit je alweer op de om en nabij 300 euro totaal, met een onzekere toekomst over (weer) het display... dat mag toch niet voor zo'n merk en die prijs ? Ik vind dat het na drie jaar zorgvuldig gebruik nog best voor deze prijs geheel als nieuw kan functioneren, zonder pixelfailures... zeker voor de prijs van 255€ (al komt die verhoogde prijs ook zeker door de verhoogde BTW).
Ik denk dat de Beo4 binnenkort wel eens uit de running gehaald zou kunnen worden, maargoed dat kan ook nog best jaren duren. Ik vind die nieuwe Beoremote maar een apart ding, zeker met die vreemde knik erin.
Pluspunt van de laatste Beo4 is wel de joystick, erg handig voor in de menu's en veel sneller.
Van dit soort dingen is de dealer zelf dan ook weer de dupe, minder tevreden klant (lees: is verbaast over het zo snel stuk gaan van een duur product) en moet zelf tijd gaan besteden aan iets wat voor een geruime tijd naar volle functionaliteit hoort te werken. Daarmee zet B&O dan de dealer zelf weer voor schut.
Ik vind het zo jammer dat ze tegenwoordig met veel zorg dingen met de hand doen en dan alsnog die laatste puntjes op de i (software, onbetrouwbaarheid electronica door goedkopere leveranciers, etc) laten zitten tegenwoordig. Dat kleine stukje meer tijd of extra werk dat een product een hogere betrouwbaarheid kan geven...
Het enigste product waarbij ik (sinds jaren) sinds jaren weer een beetje hét B&O product naar voren zag komen was de nieuwe Beovision Avant met zijn mooie moves die hij kan maken.
Maar naar mijn mening is de kwaliteit en vormgeving van B&O de afgelopen jaren sterk verminderd, zeker qua betrouwbaarheid met software, service en het strakke design.