Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

Beolab 5, Beosound Ouverture and Beoplay V1 – best connection setup

rated by 0 users
This post has 8 Replies | 2 Followers

oleaa
Not Ranked
Posts 4
OFFLINE
Bronze Member
oleaa Posted: Sat, Jun 2 2012 11:47 PM

Har I et bud på bedste måde at tilslutte?

Jeg anvender pt. V1 monteret til BL5 via PowerLink, og det er perfekt at krydre den gode lyd fra V1 med den eventyrlige lyd fra BL5 (V1 som centerhøjttalere, BLA front) – uanset om vi taler, film, tv eller lydfiler via den indbyggede Mediaplayer. Men jeg vil nu fortsat gerne have mulighed for at lytte til en CD eller to fra den aldrende Beosound. What to do?

Masterlink er jo ikke en option til V1.
Digital ikke en option fra Beosound Ouverture?

Synes at have læst et sted, at det skulle være muligt at trække et digitalt signal fra Beosound med noget teknisk indsigt.  Anyone?

V1 kan klart anbefales, meget lækkert produkt IMO.

MVH Ole

Michael
Top 50 Contributor
Sweden
Posts 2,578
OFFLINE
Bronze Member
Michael replied on Sat, Jun 2 2012 11:51 PM

Hej Ole,

Grattis till din V1 och dina fina högtalare. Ouverture skickar inte digitalt ljud, bara analogt (headphones & a. aux). Detta ljud kan du få in via AV-porten på V1, men jag vet ej om det går använda V1 med bild avstängd utan att aktivera Picture mute. 

Det kanske finns bättre lösningar, har ännu inte fått min V1 :)

Mvh Michael

Beolab 50, Beolab 8000 x 2, Beolab 4000 x 2, 
BeoSound Core, BeoSound 9000, BeoSound Century, 
BeoLit 15, BeoPlay A1, BeoPlay P2, BeoPlay H9 3rd Gen, BeoPlay H6, EarSet 3i, 
BeoVision Eclipse Gen 2 55", BeoPlay V1-40, 
BeoCom 6000 and so much else :)  

oleaa
Not Ranked
Posts 4
OFFLINE
Bronze Member
oleaa replied on Sun, Jun 3 2012 12:26 AM

Hej Michael

Tak for dit svar.

Ja, det var måske en mulighed. Har selv tænkt på at gå den anden vej, hvis muligt. Dvs. bevare PL forbindelse til BL5 fra Beosound og så koble PL (konfigureret som front) til AUX på Beosound?

Glæd dig til V1!

MVH Ole

Michael
Top 50 Contributor
Sweden
Posts 2,578
OFFLINE
Bronze Member
Michael replied on Sun, Jun 3 2012 1:00 AM

Du har nog rätt, det är en möjlighet. V1 kan ju skicka "line out" på PL. Volymen regleras antagligen bra via Beo4 på BL5 men det gör väl bara det om den är ansluten via SP/DIF, inte Power link?

Troligtvis är ljudsystemet i V1 bättre än Ouverture så ljudet blir nog bättre via V1 till BL5 än via Ouverture tror jag, men vet ej.

Vill du behöva ha Ouverture på för att se på TV med ljud i BL5?

Beolab 50, Beolab 8000 x 2, Beolab 4000 x 2, 
BeoSound Core, BeoSound 9000, BeoSound Century, 
BeoLit 15, BeoPlay A1, BeoPlay P2, BeoPlay H9 3rd Gen, BeoPlay H6, EarSet 3i, 
BeoVision Eclipse Gen 2 55", BeoPlay V1-40, 
BeoCom 6000 and so much else :)  

oleaa
Not Ranked
Posts 4
OFFLINE
Bronze Member
oleaa replied on Sun, Jun 3 2012 9:16 AM

V1 har indbygget surround modul, så det administrerer lyden fra TV (og film) perfekt via PL porte, som kan konfigureres individuelt. Og du kan oprette forskellige højttalergrupper, som nemt skiftes via "speaker" i "list, eksempelvis "standard tv-lyd" via V1 alene (gruppe 1), film lyd med V1 som center og BL5 som front (gruppe 2) og endelig mediaplayer med BL5 alene (gruppe 3). Men anvendes AUX  som jeg beskriver til Ouverturen, ja, så er det eneste vej til BL5. Hovedproblemet er, at jeg ikke kan tilslutte både V1 og Ouverturen til PL på BL5, jeg bliver nødt til at vælge.

Mit håb er, at det er muligt at undgå hhv. V1 og Beosound som mellemled. Men så er der sikkert ikke nogen udvej udenom SPDIF eller line in direkte fra Ouverturen til BL5, og SPDIF muligheden er noget usikker, og i hvert fald ikke en mulighed uden indgreb i teknikken – det er jeg nu frisk på, hvis nogen kan oplyse mig, hvor lodekolben skal anvendes.

Interessant tanke mht. lydsystemerne, som jeg heller ikke kan svare på. Jeg forventer nu ikke den store forskel, når vi taler et liniesignal til aktive højttalere.

Casen er, at det skal være simpelt at betjene, og lyden skal være i top. Og jeg ved jo godt, at vi (og ungerne) oftest smider en CD på Ouverturen eller ser TV med V1 højttalererne som ”stand alone”, hvilket taler for V1 via Ouverture til BL5.  Men måske det blot er indtil, vi har har vænnet os til at anvende mediaplayeren på V1’eren, herunder oprettet playlist til ungerne.

Michael
Top 50 Contributor
Sweden
Posts 2,578
OFFLINE
Bronze Member
Michael replied on Sun, Jun 3 2012 4:00 PM

Det blir nog en bra lösning. Kanske man kan bygga en aktiv pl-adapter som väljer första källan som spelar ljud i taget. T.ex. Sätt på ouverture och ljudet kommer till bl5, sätt sen på v1 och ljudet kommer bara i den. Stäng av ouverture och välj speakermode med ansöutna högtalare och bl5 startar igen.

Förstår du tanken? Dvs pl från v1 & ouverture till en aktiv automatisk switch som sen går vidare till bl5.

Spdif från ouverture är troligtvis praktiskt taget omöjligt, men om det går får du nog bara ljud från cd då den har egen digital utgång, ej radio och kassett.

Beosound 9000 har dock spdif men samma sak, bara ljud från cd.

Beolab 50, Beolab 8000 x 2, Beolab 4000 x 2, 
BeoSound Core, BeoSound 9000, BeoSound Century, 
BeoLit 15, BeoPlay A1, BeoPlay P2, BeoPlay H9 3rd Gen, BeoPlay H6, EarSet 3i, 
BeoVision Eclipse Gen 2 55", BeoPlay V1-40, 
BeoCom 6000 and so much else :)  

Magnus
Top 200 Contributor
Norway
Posts 331
OFFLINE
Gold Member
Magnus replied on Sun, Jun 3 2012 5:41 PM

Sjekk ut DENNE. Har ikke prøvd den selv, men vil anta at det blir den beste løsningen. Da vil du kunne bruke begge som om de var koblet rett til høyttalerne.

Burde fungere å koble TV-en til den Ouverture (eller omvendt) også, men da blir det fort mye styr for å slå på. Og at det er lett å bruke er jo litt av sjarmen med B&O!

 

Magnus

Michael
Top 50 Contributor
Sweden
Posts 2,578
OFFLINE
Bronze Member
Michael replied on Sun, Jun 3 2012 5:58 PM

Magnus:

Sjekk ut DENNE. Har ikke prøvd den selv, men vil anta at det blir den beste løsningen. Da vil du kunne bruke begge som om de var koblet rett til høyttalerne.

Burde fungere å koble TV-en til den Ouverture (eller omvendt) også, men da blir det fort mye styr for å slå på. Og at det er lett å bruke er jo litt av sjarmen med B&O!

 

Magnus

Bravo, perfect solution! I think I might have good use for one of those also!

Beolab 50, Beolab 8000 x 2, Beolab 4000 x 2, 
BeoSound Core, BeoSound 9000, BeoSound Century, 
BeoLit 15, BeoPlay A1, BeoPlay P2, BeoPlay H9 3rd Gen, BeoPlay H6, EarSet 3i, 
BeoVision Eclipse Gen 2 55", BeoPlay V1-40, 
BeoCom 6000 and so much else :)  

oleaa
Not Ranked
Posts 4
OFFLINE
Bronze Member
oleaa replied on Sun, Jun 3 2012 9:07 PM

JA, det ser bestemt spændende ud.

Page 1 of 1 (9 items) | RSS