Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

beolab 9 vs. 3+2 lyd

rated by 0 users
This post has 5 Replies | 1 Follower

JakobB
Not Ranked
Posts 4
Bronze Member
JakobB Posted: Sat, Jun 20 2015 3:45 PM

Hej BW

Jeg har et dilemma med en nyerhvervelse.

Jeg har for nyligt byttet mit beolab 3+2 sæt ud med Bl9, da jeg synes der manglede mellemtone i lydbilledet, samt bassen i beolab 2 til tider kan virke lidt upræcis. Dette regnede jeg med at finde i beolab 9 + mere lydtryk på bassen i fht. diskant, da jeg godt kan lide at mærke stortrommen i maven.

Spændt var jeg, da jeg fik sat strøm på det nye sæt og fyret op for yndlingsnumrene. Den store jubel udeblev dog, da det ikke var den store opgradering, jeg havde regnet med. Lydbilledet er måske mere præcist og instrumenterne adskilt, men mellemtonen og bassen virker lige så tam som før. En instilling til 'free' samt equlizer på 'basforstærker' giver ikke den ønskede effekt af fyldig bas.

Det skal siges, at jeg afspiller fra spotify på 320 kBit/s over en iPhone 6. Der går vel ikke så meget lyd tabt i det setup? Jeg har tidligere haft et sæt Cerwin Vega, der leverede bas i overflod.Er det ikke muligt med B&O uden at opgradere til bl 5? 

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
Gold Member

JakobB:

Det skal siges, at jeg afspiller fra spotify på 320 kBit/s over en iPhone 6. 

Så kan du vel ikke forvente megen forskel dér.

Men tillykke alligevel med dine BL9.

MM

There is a tv - and there is a BV

JakobB
Not Ranked
Posts 4
Bronze Member
JakobB replied on Sat, Jun 20 2015 9:01 PM

Du mener ikke jeg kan udnytte differencen ved mit nuværende setup? så er beolab9 vel overkill, når jeg afspiller over en playmaker.

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
Gold Member

Du skrev, at du afspiller 'over en iPhone 6'......

MM

JakobB
Not Ranked
Posts 4
Bronze Member
JakobB replied on Sun, Jun 21 2015 6:09 PM

Burde der alt andet lige ikke være mere knald på et sæt 9'ere uanset kilden? Er det ikke fidusen med aktive højtalere? 

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
Gold Member

Principielt har det jo ikke noget at gøre med 'aktiv' eller 'ikke-aktiv'.

Du tænker sikkert på højtalernes ydelse.

I moderne B&O højtalere er der indbygget et basregulerende system, hvilket betyder at du ikke overbelaster en mindre højtaler ved at 'spille for højt' - bassen reduceres simpelthen.

Dette er dog ikke tilfældet ved et sæt BL9 - dér skal vist ekstremt meget til, før bassen reguleres ned.

Ej heller ved din tidligere kombination.

Måske forventer - og ønsker - du blot mere bas, end det som de er lavet til?

Hvis de to subwoofere i et sæt BL9 ikke er nok, må du da være lidt af et 'bas-hoved' (som man siger) Big Smile

P.S. Har du prøvet at 'skrue op' for bassen i selve Playmakeren?

Har du prøvet at rilslutte en anden kilde til Playmaker'en - f.eks en CD-spille?

MM

Page 1 of 1 (6 items) | RSS