ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Hey, is er iemand in Antwerpen die goed word geacht met een Beomaster 8000?
Ik heb er net 1 gekocht in visueel uitmuntende staat, moederbord lijkt ook prima (is getest), alle lichtjes etc ook maar hij springt gewoon niet aan. Volgens de verkoper een soort veiligheid tegen oververhitting en hij denkt dat de transformators vervangen moeten worden.
mvg
Tja. Er zijn hier die dat voor je kunnen regelen.
Blackrix, iPaul en ondergetekende. Maar alle hier in nederland.
Heb je wel een standby ledje? Hoe is het moederbord getest als hij niet wil werken? en wat is dan aangeduid als zijnde moederbord? Er zitten maar een stuk of 10 printen in. Alle met een funktie.
Mocht je de master willen inschakelen en hij schakelt direct weer uit, dan zou het een fout in de eindtrappen kunnen zijn, waardoor de beveiliging in werking treed. en dat wordt geregeld door de processor die direct op de print onder het toetsenbord zit. Meestal is die klacht terug te leiden naar elco's die niet meer juist funktioneren. op de eindtrapprinten
Maar het kan ook zomaar zijn dat de eindtrappen al zoveel warmte te verduren hebben gehad (door verlopen instelpotmeters), dat de eindtrappen zelf al defect zijn. Ook dan wordt het een flinke klus.
Deze masters zijn in verband met hun leeftijd toch redelijk instabiel. Verlopen of kapotte elco's, zwarte geoxideerde potmeters, losse contacten (bergen), maken dat alleen een uitgebreide onderhoudsbeurt zinvol is.
Probleem oplossen en dichtgooien is gewoon wachten tot de volgende klacht ten tonele verschijnt. Helaas.
Maar desalniettemin. Als je master dan weer speelt en hij is cosmetisch ook in mooie staat, dan heb je prachtige versterker die aardig wat muziek kan wegzetten.
Mochten er overigens toch transformatoren defect zijn (wat ik nog niet heb meegemaakt bij deze), dan wordt het zoeken naar een donor.
Beobuddy.
Bedankt voor je snelle respons :)
Ik kan enkel maar uitgaan van wat mij verteld is, ik heb geen enkele technische kennis helaas.
Standby doet het gewoon ja en door alle functies gaan lijkt ie ook prima te doen.
Het metertje onder het klepje beweegt ook ff bij bepaalde handelingen.
Als ik hem aanzet maakt ie een dof start geluid maar niet de “klik” uit speakers die ik van andere versterkers gewend ben.
Gevoelsmatig heb ik niet het idee dat ie erg misbruikt is of ooit overhit geweest is ofzo, zoals gezegd, cosmetisch gezien is hij werkelijk mint.
De bedoeling is dat ie goed herstelt wordt zodat ie jaren meekan, niet opgekalefaterd…
Tja, het blijft een beetje gokken op afstand.
Een BM8000 hoort zonder bijgeluiden in te schakelen. De gescheiden voedingen voor links en rechts worden samen trapsgewijs middels een voorloopweerstand ingeschakeld. Rare ploffen horen, of komen er normaliter niet voor.
Wel ligt voor de hand dat de elco's niets meer doen en de eindtrappen uit balans halen en daarvoor dit soort geluiden gaan geven. maar nogmaals, het blijft koffiedik kijken. voor het zelfde geld zit er in de voeding van de audiolijn een kortgesloten condensator. Dat kan dan weer verklaren dat op beide kanalen geen geluid waarneembaar is.
Tussen cosmetisch en innerlijke staat kunnen grote verschillen zitten. en dat heeft enkel met veroudering van de componenten te maken en niet door het gebruik ervan. Alhoewel een krachtig opentrekken van de versterker de klacht(en) aardig kunnen versnellen.
Ik zeg altijd dat er een groot verschil zit tussen werkend maken en werkend houden. De eerste is vaak vlot voor elkaar. De tweede kost meer tijd en onderdelen en daar heb je uiteindelijk meer plezier van. Je wilt niet dat je met dergelijke zware versterker (13 kg!) herhaaldelijk moet blijven slepen. Al is het alleen maar de gevoelige bekabeling in de versterker zelf, die er ook niet beter van wordt bij iedere keer dat de versterker wordt geopend.
21kg zelfs :D
Ik heb hem nog eens aangezet en dat doet ie idd geruisloos hoor, enkel een mooiklinkend "ploinkje" als ik hem weer in standby zet.
Ik heb niets om me te staven, maar ik denk dat het dan idd de condensator is zoals je zegt, het toestel voelt gewoon echt erg goed aan.
Stel nu dat het enkel dat euvel is en buiten dat de zwakke punten preventief vervangen/aanpakken, heb je er dan enig idee van hoeveel dat zou kunnen kosten?