Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

RIAA til beogram 1100

rated by 0 users
This post has 9 Replies | 0 Followers

PabloGunther
Not Ranked
Posts 5
OFFLINE
Bronze Member
PabloGunther Posted: Tue, Aug 7 2012 11:27 PM

Hej,

Jeg er i færd med at få liv i en beogram 1100. I den sammenhæng har jeg anskaffet mig en dynavox TC-4 pre-amp. Idet DIN-stikket var klippet af har jeg loddet to phonostik på til indgangen på pre-amp´en. Problemet er lyden. Den både "skratter" og det er som om der er ekko eller gentagelser. Jeg har loddet til indre skærme på 5-leder kablet til minus på phono´en og de "indre" på plus. Den ydre skærm er koblet til jord bagpå mit anlæg. 

Hvori kan problemet ligge? Jeg tror pick-uppen er ok. Kan det være pre-amp´en der ikke er korrekt til formålet?

Med venlig hilsen

Martin

Søren Mexico
Top 10 Contributor
Mexico City
Posts 6,411
OFFLINE
Bronze Member

Ekko eller gentagelser kommer ikke fra BGen, skratte lyd kan komme fra pladen, fra en dårlig forbindelse, fra et dårligt loddested, fra dårligt justeret pickup (vægt, vinkel og højde), eller fra pickupen.

Yderste skærm er forbundet til stil på BGen, den skal også forbindes til stel på forstærkeren, Inde i BGen har du en Stumme kontakt (Silent switch), kontroler at den virker, kontroler også loddesteder i lydvejen og at der er stelforbindelse til pickupen, og når du nu har den åben, rengør og smør det hele.

Hvilken forstærker bruger du ? Og rengør alle stik forbindelser også pickup stikket.

Der er en god manual på forummet, for sølv eller guld medlemmer.

Velkommen til forummet

 

Collecting Vintage B&O is not a hobby, its a lifestyle.

Søren Mexico
Top 10 Contributor
Mexico City
Posts 6,411
OFFLINE
Bronze Member

Din TC4 er ikke den ideelle for MMC pickups, MMC pickups giver lavere lyd ud end MM pickups, kig på den her og læs lidt om det. Jeg har selv en forforstærker af dette mærke.

Forforstærkeren skal også tilsluttes til stel.

Collecting Vintage B&O is not a hobby, its a lifestyle.

PabloGunther
Not Ranked
Posts 5
OFFLINE
Bronze Member

Hej Søren,

 

Tak for dit svar. Jeg er endnu ikke kommet til bunds i problemet. Stedet hvor jeg har købt RIAA´en hævder at den ikke bør være problemet og at købe en anden(dyrere) RIAA ville være overkill. Istedet overvejer jeg at gå igang med en restaurering af beogram´en, da den har stået i en garage i små ti år. Tænker problemet kan ligge der, da forbindelserne fra afspilleren til min forstærker burde være ok. Min forstærker er i øvrigt en Sony fra engang i midten af 90´erne. Du nævner en manual for sølv- og guldmedlemmer. Indeholder denne, eller andre manualer, en forklaring på hvordan man selv kan kontrollere de vitale dele inden i afspilleren? 

/Martin

Søren Mexico
Top 10 Contributor
Mexico City
Posts 6,411
OFFLINE
Bronze Member

Problemet med RIAAen er ikke kvaliteten, men det lave signel som MMC pickuper afgir og Phonopreamp har løst dette med gain kontrollen, den er jo heller ikke meget dyrere end TC 4eren, min første BG 2404, kørte i flere år med en ganske simpel Sony forstæker og en billig, men udmærket for forstærker.

Problemet med det lave signal er ikke graverende, men hvis du skifter fra f.eks CD til Phono, skal man, for at få samme lydstyrke som CDen havde, øge volumen på forstærkeren

For vintage modeller er der næsten alle bruger og service manueller, Service manuellerne har el-diagrammer og justerings vejledninger, både mekanisk og El. For din 1100 er den ganske kort men med de nødvendige beskrivninger og justeringer, Manuellerne indeholder også sprængskitser og reservedelslister, mekanisk og El.

Som s'lv eller guld medlem har du tilgang til alle, En service manual koster på Ebay 10 - 20 USD, så hvis du har planer om at købe mere B&O er medlemskab en god ide.

Collecting Vintage B&O is not a hobby, its a lifestyle.

PabloGunther
Not Ranked
Posts 5
OFFLINE
Bronze Member

Frustrationerne vil ingen ende tage; jeg har nu anskaffet mig en beogram 1500 med DIN-stik. Her er problemet det samme, hvis jeg sender den gennem RIAA´en. Lav lyd og lettere brummen. Jeg har søgt lidt på min forstærker, SONY STR-DE315, men kan ikke helt lure om den har forforstærker. I manualen er input sensitivity sat til 2,5mV og impedancen til 50kiloohm - andetsteds står der under System, General at preamplifier section er en low-noise NF-type equalizer. Er dette forforstærker til LP? Her på sitet kan jeg se at outputtet på beogram 1100 er 2*0,6mV. Jeg begynder at tro det er min RIIA den er gal med. I øvrigt er pickuppen på 1500´eren en mmc20s og på 1100´eren en mmc20e. Kan jeg smide mmc20s´eren på min beogram 1100?

Måske en lettere forvirrende omgang, men jeg aner ikke hvor problemet ligger.

/Martin

PabloGunther
Not Ranked
Posts 5
OFFLINE
Bronze Member

Hov, lige et spørgsmål til. Hvis min forstærker har en phono-indgang betyder det så at der er en indbygget forforstærker?

Søren Mexico
Top 10 Contributor
Mexico City
Posts 6,411
OFFLINE
Bronze Member

PabloGunther:

Hov, lige et spørgsmål til. Hvis min forstærker har en phono-indgang betyder det så at der er en indbygget forforstærker?

Tilslut din BG directe til forstærkeren og prøv, og da du har 2 BGs prøv med begge 2, 2 x preamp giver problemer, Du kan også skifte pick upperne fra den ene til den anden, den ene er bedre end den anden husker ikke hvilken er bedst, men kig i Main site, Products, og scroll ned til din pick up type

 

Collecting Vintage B&O is not a hobby, its a lifestyle.

PabloGunther
Not Ranked
Posts 5
OFFLINE
Bronze Member

Intet af ovenstående dur. Smider jeg BG´en direkte i phono-indgangen er lyden enormt lav, man kan næsten ikke høre den, lige meget hvor meget man skruer op. Sætter jeg RIAA´en til og tilslutter den en anden indgang eks. tape eller cd er problemet det samme, lav lyd og lettere brummen. Det skal siges at lyden er enormt lav og har høj diskant. Kan fornævnte RIAA fra USA løse dette? Kan der ikke være andre RIAA´er her fra DK der kan bruges? Nogen der evt kender et værksted i Aarhus der kan kigge på det? Er ved at gå kold i det.

Søren Mexico
Top 10 Contributor
Mexico City
Posts 6,411
OFFLINE
Bronze Member

Hvis du har samme fejl med begge BGs, er fejlen garanteret preampen, eller forstærkeren, men da du har samme fejl i alle indgange i forstækeren, tror jeg at det er preampen, dette hvis dine kabler er orden. en anden preamp fra DK er OK, det betyder bare at du skal skrue lidt op for volumen når du bruger BGen, forskellen i lydstyrken er 15-20%. Kan du låne en preamp som du ved fungerer, til at prøve med, der er en B&O rep. i Højbjerg, han laver meget i vintage B&O

Collecting Vintage B&O is not a hobby, its a lifestyle.

Page 1 of 1 (10 items) | RSS