ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Na 21 jaar in het bezit te zijn van mijn trouwe Penta's vond ik het tijd om eens een nieuwe speaker aan te schaffen.
Alle speakers beluisterd, kwamen we (mijn vriendin en ik) tot de volgende conclusie:
Beolab 5 Beetje aan de prijzige kant, Beolab 9 mooi geluid en vooral prachtige lens, maar een zware, minder strakke bas en voor mijn vriendin geen optie want ze zien er volgens haar niet uit. Beolab 3 en andere speakers zijn geen optie als vervanging van de Penta's.
Maar toen kwam de Beolab 12 uit. Mooi design, mooi geluid door de lens. Bas is duidelijk minder dan de Beolab 9, maar een goed compromis. Deze zouden het gaan worden... Maar 's avonds sloeg de twijfel toe. Was niet eerder hier op het forum gesproken door ene Beobuddy over het upgraden van de Penta's d.m.v. nieuwe, andere filters en revisie van de eindversterkers? En zou het niet fantastisch zijn als mijn Penta's weer als nieuw zouden klinken?
Dus maar eens een mailtje gestuurd naar Beobuddy met de vraag of hij de tijd en zin had mijn Penta's een tweede leven te gunnen. Ik kreeg snel een berichtje terug en vervolgafspraken waren snel gemaakt.
Na zo'n 4 weken had ik nieuwe filters, zonder vooraf te luisteren hoe het zou gaan klinken (deze optie werd wel door Beobuddy geboden, maar had ik geen gebruik van gemaakt). Toen ik daarna de eindversterkers langsbracht voor de revisie, kon ik de Penta's van Beobuddy horen.
Ik schrok in positieve zin van het verschil! Deze Penta's had ik niet eerder gehoord en klinken beter dan de Penta's ooit nieuw hebben geklonken. De hoge tonen zijn gedetailleerd en minder schrel dan het originele geluid. De middentonen zijn warm en maakt dat de Penta's levensecht klinken, maar het meest werd ik verrast door de bas. Deze kreeg veel meer fascetten, en het klinkt alsof de basspeakers opnieuw vast zijn gezet. Ze zwabberen niet, maar klinken zeer strak, als bijvoorbeeld de Linn Kaber (active). Veel neutralere bas dan de Beolab 9 die minder strak klinkt (mijn persoonlijke mening).
Nooit gedacht dat een revisie / upgrade zo'n enorm verschil zou uitmaken!
Toen mijn versterkers en filters een week later klaar waren, heb ik ze natuurlijk meteen thuis ingebouwd en ja, de mijne klinken nu ook fantastisch!
Beobuddy hartelijk bedankt voor deze geweldige klus. Wat een genot dat er fanatici zijn die een geweldige speaker als de Penta's weten te onderhouden en in dit geval echt te verbeteren.
Hoop dat ik nog veel van je hoor als je weer een verbetering hebt weten te realiseren.
Maar moet nu stoppen, want het typen lijdt af van het muziek luisteren....
Beobuddy:
Great job Beobuddy (as always....)
Brengen & Ophalen
Ik heb de Penta's van Beobuddy vorige week nog even mogen beluisteren, en ik moet zeggen, elke keer is het weer een genot. Mijn Penta's zullen er t.z.t. ook aan moeten geloven, ben ik bang. Dus voor wie een echte wauw ervaring wil met zijn eigen Penta's, ik kan jullie wel een goed adres aanbevelen......
Altijd leuk om te vernemen dat dergelijk ombouw/aanpassing/renovatie zoveel plezier kan opleveren!
Je hele muziekcollectie opnieuw beluisteren geeft je voorlopig genoeg luisteruren. Op zoek naar nog niet eerder gehoorde details :-)
Hallo!
Nou dit zal wel een veel gevraagde vraag zijn, maar wat vervang je nu precies? Heb dus ook de penta's van ongv. 13 jaar oud. dus de 3e serie met groene display. die trouwens niet meer werken met mijn beovision 10. Zit er ook wel aan te denken om of ze te vervangen door een gebruikte set beolab 5 (nog steeds erg duur) of de penta te reviseren. Kun je mij een indicatie geven van de kosten, en kan ik dat zelf allemaal in en uit bouwen?? (ben niet mega handig..) Graag hoor ik van je!
Met vr gr,
Peter Wind
De lijst met de te vervangen onderdelen is best lang. Zowel bij de filterprinten als de versterkerblokken is het best precies werken.
Bij de filterprinten worden (bijna) componenten vervangen en worden vervangen door andere en betere waardoor het terugplaatsen best nauw luistert. Anders passen ze niet meer in de penta zelf.
Bij de blokken moet onder meer de transformator eruit en dat is voor menigeen al best een lastige klus. Deze zit heel precies in behuizing, waardoor bij het verkeerd terugplaatsen onderdelen beschadigd kunnen raken en of zelfs de complete behuizing uit zijn verband wordt gehaald.
Door de flinke (dure) lijst met onderdelen en het aantal (niet gerekende) uren, kom je toch rond de € 650,- uit. Daarbij hoort dan ook het weghalen van plof bij het inschakelen.
Bij interesse kun je altijd een pm sturen.
Beobuddy.
Hello Beobuddy.
I have a problem by connecting the
receiver and the beolap mk 3.
I cant see the difference beetween the plus and minus wire from the receiver.
I forgot to sign the plus and minus wire by deconnecting the beolab penta mk3 from the receicer in the bottom.
Both wires are grey and they have noe sign on plus or minus.
I got an answer from Leslie.
He was sugesting asking you.
I hope you can answer me.
Pag
On the outside on one of the grey wires is a smal stripe hardly visible.
That's the positive lead.
Hallo,
Dat up-date voor de penta's kan dat met elke of alleen de MK III, hoe kun je dat zien of je de MK I II of III heb? Ik weet dat de MK III groene display heeft en ik heb orange dus de III heb ik niet. Het zou wel geweldig zijn als de mijne ook weer als nieuw zouden klinken want ik wil ze niet kwijt,geld voor nieuwe is er niet,heb eerst de Beolab 6000 of 8000 nodig voor de Beovisoen 4. Ik heb nu alleen maar stereo. Hoorde wel dat de 8000 beter zijn.Die prijs is dat voor één speaker of voor alle twee?
Groetjes Bert
De 8000 beter dan de Penta's? In mijn beleving totaal niet!
Type is herkenbaar aan het type nummer onder de voet (6601 off 6611).
Bert van Loon: Hallo, Dat up-date voor de penta's kan dat met elke of alleen de MK III, hoe kun je dat zien of je de MK I II of III heb? Ik weet dat de MK III groene display heeft en ik heb orange dus de III heb ik niet. Het zou wel geweldig zijn als de mijne ook weer als nieuw zouden klinken want ik wil ze niet kwijt,geld voor nieuwe is er niet,heb eerst de Beolab 6000 of 8000 nodig voor de Beovisoen 4. Ik heb nu alleen maar stereo. Hoorde wel dat de 8000 beter zijn.Die prijs is dat voor één speaker of voor alle twee? Groetjes Bert
Voor de set.
Exclusief eventuele ringen, dat wel.
De mk1 kan inprincipe ook, maar heeft andere filters.
De mkII heeft de oranje en de mkIII de groene. Beide geen probleem.
De mk1 heeft de display die uit 8 segments units bestaan. Die heeft een heel basic display.
Laatst een Beo-collector op bezoek gehad die ook Penta III in huis had. Ik heb hem mijn Penta's laten horen en ook hij was meteen verrast door het verschil. Bleef 2 uur zitten om zoveel mogelijk verschillende muziek te beluisteren... Daarna had hij alleen maar complimenten voor het werk van Beobuddy.
Altijd weer leuk om te horen dat degene die hun penta's weer terug hebben, er weer zoveel plezier van kunnen hebben!
Mocht 'ie ook interesse hebben, dan stuurt hij maar een pm via Beoworld of een mailtje naar beobuddy@kpnmail.nl