Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Erfaringer med Beomaster 5 Encore

rated by 0 users
This post has 19 Replies | 0 Followers

Carsten
Not Ranked
Copenhagen, Denmark
Posts 44
Bronze Member
Carsten Posted: Fri, Feb 10 2017 8:56 PM

Hej. Jeg overvejer køb af en brugt Beomaster 5 Encore som erstatning for min trofaste 2300. Til jer der har en Encore, er i glade for den? og er den nem og ukompliceret i det daglige? Den skal blot køre som daglig radio nu FM signalet forsvinder hos YouSee, samt kobles op på mit Sony Bravia TV så vi kan nyde TV lyd i BL 6000 højttalerne.  Ser frem til at høre jeres meninger, og i særdeleshed om jeg bør kigge efter noget andet :-)

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
Gold Member

Hej CJDEN - velkommen til Beoworld,

klart kan en Encore bruges som (en avanceret) radio - det vil den nok være god til.

Når du skriver 'TV lyd i BL 6000 højtalerne', går jeg ud fra at du mener, at du vil tage lyden fra tv'et og tilslutte til Aux-indgangen på Encoren.

Hvor vil du trække lyden ud?

Fra en hovedtelefonudgang eller fra en digital-udgang, der så først skal konvertres til et analogt signal?

I første tilfælde er lyden ofte ikke den bedste (kan dog bruges).

I andet tilfælde kan der opstå Lipsync-problemer.

MM

There is a tv - and there is a BV

Carsten
Not Ranked
Copenhagen, Denmark
Posts 44
Bronze Member
Carsten replied on Sat, Feb 11 2017 11:24 PM

Hej MM. Tak for indput. Der er en audio line ud på TV (benyttes i dag), og den vil blive sat til AUX/line indgang på Encoren. Sådan er opsætningen i dag på 2300'eren og du har ret - lyden er ikke brilliant når der skrues op, men den går an. Jeg forventer ikke noget bedre på Encoren.

Carsten
Not Ranked
Copenhagen, Denmark
Posts 44
Bronze Member
Carsten replied on Tue, Feb 21 2017 9:47 AM

Så er Beosound Encore købt, og TV sluttet til vil AUX indgangen (line). MEN MEN - det virker ikke, da lyd og billed ikke følges ad (lip-sync problem). Fæl overraskelse, som jeg så har forsøgt at afhjælpe med Almando Powerlink Switch. Den virker som sådan, men jeg synes der følger lidt brum med i højttalerne.

Jeg har kigget mig om efter en anden løsning, og faldt over Beolab Transmitter 1. her er jeg dog i tvivl om den kan anvendes i en ren kablet løsning (har ikke brug for trådløs til højttaler) som skitseret på billed.

Er der nogen der kender til Beolab Transmitter 1 og om ovenstående vil virke ? eller om man SKAL anskaffe BeoLab Reciever 1 og sætte på højttalerne for at det virker ?

Meget spænt på hvad I har af input til ovenstående :-)

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
Gold Member

Ovenstående løsning vil ikke være den rigtige - jeg undlader detaljer her, sorry!

Almando-løsningen bliver brugt en del - 'brum i højtalerne' tyder på dårligt afskærmede kabelforbindelser.

Prøv at kigge på BeoPlay S8-hub'en - sådan hedder den, men den kan sagtens bruges med dine BL'er.

Se f.eks her - linket er tilfældigt, det første der kom frem:

http://b-o-f.dk/produkter/beoplay-s8-connection-hub#prettyPhoto

Du kan også søge herom på Beoworld eller på Peter Pan's danske sider.

MM

Carsten
Not Ranked
Copenhagen, Denmark
Posts 44
Bronze Member
Carsten replied on Tue, Feb 21 2017 9:35 PM

Hej MM - og tak for bidrag :-) - den havde jeg ikke spottet. Kan Powerlink tilslutning benyttes på højttaleren, eller man skal benytte Line indgangen ?

/C. 

Carsten
Not Ranked
Copenhagen, Denmark
Posts 44
Bronze Member
Carsten replied on Wed, Feb 22 2017 10:12 AM

Jeg kan iøvrigt bekræfte (desværre), at Beolab Transmitter IKKE virker i det tiltænkte set-up. Jeg fik fat i en boks for teste af, men tilslutningerne er indgange, så der komme ikke lyd eller trigger signal til højttaler.

Og det svage brum i mine højttalere forsvinder når PowerLink Switchen tages ud, så det ser ud til, at den er synderen. Leverandør er spurgt til råds.

Carsten
Not Ranked
Copenhagen, Denmark
Posts 44
Bronze Member
Carsten replied on Wed, Feb 22 2017 10:12 AM

double post ...

Carsten
Not Ranked
Copenhagen, Denmark
Posts 44
Bronze Member
Carsten replied on Thu, Feb 23 2017 10:11 PM

Nu har jeg fået lagt min CD samling over på et 128 GB USB stick som er sat bag på Encoren som "harddisk". En udfordring var jo hvilket format, og at få alle album cover art med og til at blive vist på Encoren. Måske kan nedenstående være til hjælp for Mac brugere:

Jeg benytter iTunes til at rippe mine CD'ere med, og har valgt Apple Lossless som importformat.

Jeg benytter XLD (link - klik) til at konvertere Apple Lossless filerne til FLAC formatet som Encoren kan læse.

Album art: Her drillede det noget - nogen kom med, andre ikke - men jeg fandt løsningen i programmet Yate (link - klik). Super brugervenligt, det er blot "træk og slip" af et komplet album, og så "træk og slip" album cover ind i YATE. Her er den nemme vej at overføre album art fra iTunes til YATE. Højreklik på dit album - Vis info - Artwork, og så træk billed over i YATE.

Og her kommer det vigtigste !!! I YATE skal "Picture Type" sættes til "Cover (front) så vises de på Encoren :-)

Albums købt direkte i iTunes konverteres ikke i XLD, men kopieres fra iTunes musikfolderen direkte over til USB stick/harddisk/NAS. MEN! de kopierede numre behandles i YATE for at sikre at al Album Art er registreret som "Cover (front).

Håber ovenstående kan hjælpe med at løse evt. udfordringer med Album Art :-). 

Carsten
Not Ranked
Copenhagen, Denmark
Posts 44
Bronze Member
Carsten replied on Mon, Mar 6 2017 10:28 PM

Og en tilbagemelding skylder jeg på MM's forslag om at anvende BeoPlay S8 connection hub for at løse Lip Sync problemet; Jeg var forbi den lokale B&O forhandler og fik en med hjem, men det virkede ikke, og jeg måtte aflevere den tilbage. Problemet var, at når jeg tændte for Encoren (sluttet til Powerlink indgang på S8 connection hub) slukkede højttalerne (sluttet til Powerlink ud).

Og nu ved jeg ikke om jeg skal takke MM, men det er en rigtig dårlig ide at gå til en B&O butik for at få løst et problem. For løses det kan det jo, det er blot et spørgsmål om hvilken af de fristelser der står i butikken der skal til Unsure. Så lang historie kort - jeg afleverede S8 connection hub, og gik hjem med et par nye Beolab 18 højttalere og satte i min Beolab Transmitter 1 - problem løst (dvs problemet er flyttet til bankkontoen).

Så min opsætning endte med at se sådan ud:

Det skal dog tilføjes, at jeg går og venter på Yamaha'en, i mellemtiden er TV sat direkte i Transmitters optiske indgang, og der fungerer fint. Lydstyrken reguleres via RCV-3000 som kan læse Sony fjernbetjeningen. Formålet med Yamahaen er, at kunne regulere på lyden fra TV (bas/diskant mm.), samt benytte den till Apple Airplay streaming eller Yamaha's egen Webcast. Jeg har også et ønske om at kunne tænde for TV uden at højttalere tændes. Jeg håber den vil virke efter hensigten, og giver en tilbagemelding på den, når den er sat op.

Carsten
Not Ranked
Copenhagen, Denmark
Posts 44
Bronze Member
Carsten replied on Mon, Mar 6 2017 10:41 PM

Men lige et indspark til "Erfaringer med Encoren"; Den kan jo synes en smule overflødig i mit setup, hvor der jo kan streames direkte til de trådløse højttalere. Og det er helt korrekt, min iPad kan levere det indhold Encoren kan, men jeg er af den gamle skole, og elsker B&O's fede finish og design. Jeg glæder mig hver gang jeg kigger på dens smukke facon, drejer på de fede aluknapper som giver et feedback som kun B&O kan give. Og med gæster på besøg er Encorens spacy brugerinterface altid en samtale værd, og man undgår at skulle sidde og glo ned i en usocial telefon eller tablet når der skal vælgers musik Smile

Købt brugt er prisen for at have den hængede som et stykke "industrielt kunst" til at retfærdiggøre Wink

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
Gold Member

Beklager, men det lyder lidt underligt -det med at højtalerne slukkede ;-(

Jeg håber dog, at du allerede er glad for dine nye BL18 ;-)

MM

Carsten
Not Ranked
Copenhagen, Denmark
Posts 44
Bronze Member
Carsten replied on Mon, Mar 6 2017 10:56 PM

Det var mærkligt - men jeg fandt efterfølgende denne forklaring: "OBS: Vær opmærksom på at tilkobles et B&O TV eller B&O anlæg til Connection Hubben via Powerlink ind, vil udgangen på hubben gå over i line-mode og kan i den forbindelse kun benyttes med BeoPlay S8 sættet og ikke andre BeoLab højttalere der kræver en trigger spænding for at tænde – Beolab 5 kan ikke benyttes med hubben!

Hvorfor man ikke kan sætte et B&O produkt til hubben er mig en gåde...

Og Beolab 18'erne som jeg kan takke dig for Wink - ja, meget glad. De behøver ikke engang spille musik - jeg bliver glad bare af at sidde og kigge på dem Smile . At de så spiller rigtigt godt er jo kun en fin bonus.

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
Gold Member

Er det problem da ikke blevet løst med en software-update af hub'en engang - hvis jeg husker ret?

BL18 ---- der skal der da både kigges og lyttes ;-)

MM

Carsten
Not Ranked
Copenhagen, Denmark
Posts 44
Bronze Member
Carsten replied on Sun, Mar 26 2017 10:09 PM

En lille opdatering på mit Beosound 5 Encore set-up. Der er leveringstid hos min lokale HiFi butik på Yamaha WXC-50 for-forstærkeren, så ventetiden er fordrevet med at finde et lille NAS på Den Blå Avis som kan rumme CD samlingen. Jeg fandt det lidt enerverende manuelt at skulle kopiere over på USB stikket (fungerende som Hard Disk) og min kone ville også gerne kunne kopiere musik over til Encoren fra sin PC.

Det er endt med en Netgear ReadyNAS 102 (fint lille NAS), som var nemt at sætte op og nemt at sætte til Encoren.

MEN der er dog et lille problem (hvorfor ligger der altid et uventet problem og lurer om hjørnet..). Album art vises ikke i fuld størrelse på Encoren, kun som lettere sløret "thumbnails". Jeg har her på forum kunnet læse mig til, at det tilsyneladende er NAS'et det sender nedskaleret album art til Encoren, da DNLA standarden foreskriver 200 x 200px ?. Det skal siges, at album art er embedded i FLAC filerne i 600 x 600 px., og at de vises fint når der afspilles fra USB disken. På ReadyNAS 102 kan jeg ikke finde nogen settings der kan hjælpe, men måske er der et klogt hoved her på forum der har løst udfordringen Big Smile Bud på løsning modtages gerne.

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
Gold Member

Hvilken DLNA-server bruger du (på NAS'en)?

MM

Carsten
Not Ranked
Copenhagen, Denmark
Posts 44
Bronze Member
Carsten replied on Mon, Mar 27 2017 7:08 AM

Jeg anvender den indbyggede ReadyDLNA server. Twonky server kan ikke installeres da NAS kører med en ARM processor. 

Jeg har dog lige læst et sted, at man i albumfolder kan lægger coverart billed med navne cover.jpg - det må så lige testes af om det giver noget der er bedre end det embedded billed.

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
Gold Member

I indstillingerne til nogle DLNA-servere kan man vælge om billedet skal nedskaleres eller ej.

At nedskalere er et levn fra tider, hvor man skulle spare på dataoverførslen.

Ja, prøv med et billedet som cover.jpg eller som folder.jpg i hver album-mappe.

MM

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
Gold Member

I indstillingerne til nogle DLNA-servere kan man vælge om billedet skal nedskaleres eller ej.

At nedskalere er et levn fra tider, hvor man skulle spare på dataoverførslen.

Ja, prøv med et billede som cover.jpg eller som folder.jpg i hver album-mappe.

MM

Carsten
Not Ranked
Copenhagen, Denmark
Posts 44
Bronze Member
Carsten replied on Mon, Apr 24 2017 9:03 PM

Så er det s l u t med investeringerne i denne omgang - jeg tror mit endelige set-up vil kunne tjene mig super i et godt stykke tid fremover. Min endelige opsætning blev så:

Det er ikke lykkedes at få Album Art vist i høj opløsning på Encoren, og jeg tror ikke den ReadyNAS model jeg har købt (brugt og billigt) kan. Det er til at leve med, men perfektionisten i mig kæmper med tanken. Hvad der fungere super godt er at få TV lyd ud i Beolab 18'erne via Yamaha forforstærkeren. Ingen "lip-sync" problemer, og da jeg har RCV-3000 IR øjet på Transmitter 1, kan jeg styre lydniveauet med TV fjernbetjeningen alene (behøver ikke regulere på forforstærkeren når den først er indstillet). Yamaha'en har desuden indbygget AirPlay + deres egen MusicCast system. Der er en glimrende app med internet radio, dlna tilgang osv. Jeg havde gerne valgt et B&O produkt, men der var ingen med digital ind- og udgang.

Hvad der ikke er med på min tegning er YouSee's nye TV boks. Den og min Transmitter har givet problemer, idet jeg først havde sat dem oven på hinanden i TV møblet. Det gav signalforstyrrelse som kunne resultere i mærkelige udfald på min ene Beolab 18. YouSee's boks kører på 5Ghz Wi-Fi, og placeret så tæt på Transmitter 1 var en dårlig ide. Efter at have skruet Transmitter boksen op på væggen med lidt afstand til YouSee boksen, har alt kørt snorlige.

Nu har jeg så kun tilbage at finde anvendelse for et par ældre Beolab 6000 højttalere jeg har stående. Jeg har luftet ideen om at anvende dem som PC højttalere, men fruen har sagt nej, men der arbejdes på at finde gode argumenter for sagen.

Update på Encoren efter nogle få måneders brug:

Jeg kan lide:
- Design og samlekvalitet
- Det "spacy" brugerinterface
- Internet radio, sjovt at gå på opdagelse i
- At kunne bladre i hele vores indscannede musiksamling
- MOTS; rigtigt smart funktion, som hiver gamle glemte CD numre frem

Jeg kan ikke lide/savner:
- Man kommer til at "rode" efter "laser pegepinden" når den skal betjenes. Den kunne med fordel stikke lidt ud så den var nemmere at få fat i.
- Man kan ikke se bit-rate på internet stationer
- At man ikke kan se sin musik inddelt i kategorier (synes jeg er lidt af en bommert af B&O)
- Ingen søgefelt nogen steder, så der skal bladres en del.
- Album art måtte gerne være større når der skal findes et nummer/CD
- Ingen grafik når der høres Radio, og stationsnavne kunne være med større font, så navn nemmere kunne ses på afstand.
- Ingen Spotify mulighed. Svært underligt når Beosound 5 har muligheden
- Opstartstiden er lidt til den lange side når tiden til at tænde de trådløse højttalere lægges til.
- Jeg savner CD afspilleren (der er nu ikke noget som at stå med et fysisk medie)

Det var det sidste i denne omgang.

Page 1 of 1 (20 items) | RSS