Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

 

Koppla ihop BeoPlay V1-40 med BL8000 + BL4000 + BL2

rated by 0 users
This post has 2 Replies | 1 Follower

beo123
Not Ranked
Posts 3
OFFLINE
Bronze Member
beo123 Posted: Mon, Sep 3 2012 5:34 PM

Hej alla Bang Olufsen ägare!

Mitt system består av, BeoPlay V1-40, BeoLab 2, BeoLab 8000, Beolab 4000

Jag undrar vad för kablar jag ska använda för att koppla in allt i tv:n.

(BeoPlay har 3st RJ45 uttag och stöd för 5.1)

Planerade att göra såhär:

Höger BL4000 -> PL kabel -> Vänster  BL4000 -> PL-RJ45 kabel -> BeoPlay

Höger BL8000 -> PL-RJ45 kabel ->  B&O Splitter dosa
Vänster BL8000-> PL-RJ45 kabel -> B&O Splitter dosa
B&O Splitter dosa -> RJ45 kabel -> BeoPlay

BL2 -> powerlink-RJ45 kabel -> BeoPlay

Kändes som att detta var en perfekt lösning fram till att jag läste "Cat7/Class F New Installation
Concept, New infrastructure, Handbook". Där det står:

"6 Non balanced speakers
Pre-ICEpower loudspeakers with non balanced input must be mounted with a special
non balance converter box.
Part number 3376078
This is only necessary if BeoLab loudspeakers without ICEpower amplifiers are used.
Present versions: BeoLab6000, BeoLab8000 and older versions of BeoLab4000, as well as
older models."

http://www.abo-center.dk/Abo_center_2/reptips/diagrammer/Link/Cat7%20New%20B&onet%20handbook.pdf

Måste jag alltså ha en sån box per högtalare? Vad händer annars? Finns det något bättre sätt jag kan koppla allt på?

Jättetack för svar om någon vet!

Hubbe
Top 500 Contributor
Posts 90
OFFLINE
Bronze Member
Hubbe replied on Thu, Sep 6 2012 5:03 PM

Bra fråga. Jag har själv en V1 på ingång med leverans inom kort. Har även beställt en Bosscom switch för att kunna koppla in mitt Beosystem 7000 så att tv´n och stereon kan dela på högtalarna som består av ett par BL8000. Har ännu inte satt mig in vad jag behöver komplettera. Såg den där länken i en annan tråd. Pratade som hastigast med B&O återförsäljaren som sa att man bara skulle behöva byta högtalaresladd där ena änden är RJ45 och den andra ändan den gamla sortens kontakt som hängt med sedan urminnes tider på BL högtalarna. Men han kan ju så klart ha fel och inte vara riktigt uppdaterad. Men jag tycker i så fall det vore lite märkligt med tanke på att man ändå sålt V1 ett tag nu. Man borde ha koll på vad som gäller. Många befintliga B&O kunder som uppdaterat tv och redan äger äldre BL högtalare.

Hubbe
Top 500 Contributor
Posts 90
OFFLINE
Bronze Member
Hubbe replied on Thu, Sep 6 2012 5:03 PM

Bra fråga. Jag har själv en V1 på ingång med leverans inom kort. Har även beställt en Bosscom switch för att kunna koppla in mitt Beosystem 7000 så att tv´n och stereon kan dela på högtalarna som består av ett par BL8000. Har ännu inte satt mig in vad jag behöver komplettera. Såg den där länken i en annan tråd. Pratade som hastigast med B&O återförsäljaren som sa att man bara skulle behöva byta högtalaresladd där ena änden är RJ45 och den andra ändan den gamla sortens kontakt som hängt med sedan urminnes tider på BL högtalarna. Men han kan ju så klart ha fel och inte vara riktigt uppdaterad. Men jag tycker i så fall det vore lite märkligt med tanke på att man ändå sålt V1 ett tag nu. Man borde ha koll på vad som gäller. Många befintliga B&O kunder som uppdaterat tv och redan äger äldre BL högtalare.

Page 1 of 1 (3 items) | RSS