ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Ingen ideer, forslag eller kommentarer.....anyone?
Det ville komme meget bag på mig, hvis alting bare virker umiddelbart.
Det er ret normalt, at elektronik og mekanik generelt ikke bare skal have et par reparationer men snarere en
gennemgribende overhaling efter 25-35 år.
Du har et fint system med de dele, der var toppen af poppen i sin tid og selvom det hverken er billigt eller
let at renovere B&O (hvor B&O ikke længere kan levere noget som helst og mange værksteder afviser af samme årsag),
er det langt fra umuligt og hvis tingene er optisk i orden kan det godt betale sig at gøre det i stand.
Jeg har repareret og renoveret mange.
Martin
Hej Martin.
Tak for svaret.
Ja som sagt var jeg også lidt nervøs da jeg tilsluttede det efter så lang tid - det skal siges at det fungerede perfekt da jeg pakkede det ned, hvilket jeg gjorde meget ud af gøre ordentligt i originale kasser osv. og det så da også meget fint ud, da jeg pakkede det ud.
Du har selvfølgelig ret i at man må forvente diverse fejl på et så gammelt anlæg og at det rigtige vil være at give det en gennemgribende check/reparation. Rent kosmetisk er det meget flot og de eneste egentlige "fysiske" fejl er på højttalerne - først og fremmest at de der skum membraner på bas og mellemtone enhederne er gået i opløsning(er de ikke næsten altid det?), men det er jo selvfølgelig også er en funktionsmæssig fejl.
Pladespilleren ser ud til at virke perfekt(den har endda en MMC1 pickup) - den starter, registrerer hastighed of afspiller som den skal. Ligesom med båndoptageren er der ingen forbindelse(kontrol eller lyd) til forstærkeren efter den beskrevne "mishap" med beomasteren, men man kan høre afspilningen svagt, hvis man stikker hovedet ned til pladespilleren mens den kører.
Båndoptageren derimod ser mere suspekt ud - som sagt registrerer den ikke at der er et bånd ilagt og det var da jeg rodede med den at der øjensynligt opstod en kortslutning i beomasteren. Så den skal da ihvertfald gås grundigt igennem.
Mit spørgsmål gik mere konkret på om man kan sige noget om det sandsynlige skadesomfang på Beomasteren jvf. den beskrivelse jeg gav - om det kan være koncentreret omkring datalink til de externe enheder og i givet fald hvor omfattende en reparation det vil kræve. Umiddelbart er jeg "cautiously optimistic", da forstærker/tuner ser ud til at virke ok - den spiller fint og alle funktioner virker.
Men jeg aner ikke noget som helst om elektronik og har derfor ikke ingen ide om prislejet for reparation/renovation.
- Jens.
alfa: Hej Martin. Tak for svaret. Ja som sagt var jeg også lidt nervøs da jeg tilsluttede det efter så lang tid - det skal siges at det fungerede perfekt da jeg pakkede det ned, hvilket jeg gjorde meget ud af gøre ordentligt i originale kasser osv. og det så da også meget fint ud, da jeg pakkede det ud. Du har selvfølgelig ret i at man må forvente diverse fejl på et så gammelt anlæg og at det rigtige vil være at give det en gennemgribende check/reparation. Rent kosmetisk er det meget flot og de eneste egentlige "fysiske" fejl er på højttalerne - først og fremmest at de der skum membraner på bas og mellemtone enhederne er gået i opløsning(er de ikke næsten altid det?), men det er jo selvfølgelig også er en funktionsmæssig fejl. Pladespilleren ser ud til at virke perfekt(den har endda en MMC1 pickup) - den starter, registrerer hastighed of afspiller som den skal. Ligesom med båndoptageren er der ingen forbindelse(kontrol eller lyd) til forstærkeren efter den beskrevne "mishap" med beomasteren, men man kan høre afspilningen svagt, hvis man stikker hovedet ned til pladespilleren mens den kører. Båndoptageren derimod ser mere suspekt ud - som sagt registrerer den ikke at der er et bånd ilagt og det var da jeg rodede med den at der øjensynligt opstod en kortslutning i beomasteren. Så den skal da ihvertfald gås grundigt igennem. Mit spørgsmål gik mere konkret på om man kan sige noget om det sandsynlige skadesomfang på Beomasteren jvf. den beskrivelse jeg gav - om det kan være koncentreret omkring datalink til de externe enheder og i givet fald hvor omfattende en reparation det vil kræve. Umiddelbart er jeg "cautiously optimistic", da forstærker/tuner ser ud til at virke ok - den spiller fint og alle funktioner virker. Men jeg aner ikke noget som helst om elektronik og har derfor ikke ingen ide om prislejet for reparation/renovation. - Jens
- Jens
Selvom jeg ikke kan hjælpe med en estimering af pris på reparation, så lyder det til at det kan betale sig at fikse det. Hvis du har originale kasser osv, og det hele er flot, inkl MMC1 pickup endda(selvom den nok er ved t være træt i ophæng også), så tror jeg du har et anlæg den rette samler vil være ivrig i at få fat i.
Har du tænkt dig at bruge det selv, eller vil du sælge det ? Hvis du vil sælge det, så skal du stadig have "nogle penge for det" for jeg tror en rigtig entusiast der kan fikse delene sagtens kunne være interesseret.
Der kommer helt sikkert til at gå mange timer med en total restaurering, så tvivler på det kan betale sig at gå til en "alm fagmand" og få det fikset.
En gut som Martin er den helt optimale til at komme med et overslag, men da det er svært uden at se det, så er det nok et overslag forbundet med stor usikkerhed.
Men flot anlæg at finde på loftet :) "Giv" det nu ikke bare væk....
/Jacob
Hej Jacob,
Med hensyn til hvad jeg har tænkt mig at gøre med det, så har jeg ikke tænkt mig at sælge det. Jeg har sådan en lidt vild plan om at lave en "vintage garage" med HI-FI og biler fra 80'erne og 90'erne.
Fra 80'erne har jeg udover mit 8000 system også en Beogram CDX(med omskifter til TP2), et Beovision 8902(60 års jub. model) og en Beocord VHS 91.2. Bil - Alfa Romeo GTV.
Fra 90'erne: Beocenter 9300, 2x Beolab 4000, Beovision MX7000 og en DVD1. Bil - Alfa Romeo 33 1.7IE. Alt sammen sort og stadig i brug .
Bilerne kan jeg selv renovere - elektronikken derimod...
Med hensyn til MMC1 pick-up'en så tror jeg nu ikke den fejler noget. Kort før jeg nedpakkede 8000 systemet knækkede nålen på den gamle pick-up, hvorefter jeg købte en ny. Så den er så godt som splinterny(ihvertfald slitage mæssigt) og da jeg pakkede systemet ned afmonterede jeg pick-up'en og lagde den i den originale æske.
Jeg tror du har ret i at det kan blive en bekostelig affære at få renoveret 8000 systemet ved en autoriseret B&O reparatør - i den udstrækning at de overhovedet vil røre ved det. Det er derfor jeg først ville konsultere experterne på dette forum og høre hvad de mener.
Jeg kan forstå at Martin er en sådan og har et godt renomme som en dygtig reparatør, så måske er det ham jeg skal forlade mig på. Desværre bor jeg i Jylland og da 8000 systemet jo er ret "voluminøs", indebærer det en vis udfordring med hensyn til transport.
alfa: Hej Jacob, Med hensyn til hvad jeg har tænkt mig at gøre med det, så har jeg ikke tænkt mig at sælge det. Jeg har sådan en lidt vild plan om at lave en "vintage garage" med HI-FI og biler fra 80'erne og 90'erne. Fra 80'erne har jeg udover mit 8000 system også en Beogram CDX(med omskifter til TP2), et Beovision 8902(60 års jub. model) og en Beocord VHS 91.2. Bil - Alfa Romeo GTV. Fra 90'erne: Beocenter 9300, 2x Beolab 4000, Beovision MX7000 og en DVD1. Bil - Alfa Romeo 33 1.7IE. Alt sammen sort og stadig i brug . Bilerne kan jeg selv renovere - elektronikken derimod... Med hensyn til MMC1 pick-up'en så tror jeg nu ikke den fejler noget. Kort før jeg nedpakkede 8000 systemet knækkede nålen på den gamle pick-up, hvorefter jeg købte en ny. Så den er så godt som splinterny(ihvertfald slitage mæssigt) og da jeg pakkede systemet ned afmonterede jeg pick-up'en og lagde den i den originale æske. Jeg tror du har ret i at det kan blive en bekostelig affære at få renoveret 8000 systemet ved en autoriseret B&O reparatør - i den udstrækning at de overhovedet vil røre ved det. Det er derfor jeg først ville konsultere experterne på dette forum og høre hvad de mener. Jeg kan forstå at Martin er en sådan og har et godt renomme som en dygtig reparatør, så måske er det ham jeg skal forlade mig på. Desværre bor jeg i Jylland og da 8000 systemet jo er ret "voluminøs", indebærer det en vis udfordring med hensyn til transport. - Jens.
Lyder som en god ide at gemme det :) MMC kan få problemer med mørnet gummi i ophæng, jeg er faktisk ikke klar over om den kan renoveres og beholde den originale nål, men under alle omstændigheder skal du jo ikke gøre noget hvis den fungerer som den skal :)
Martin er vildt dygtig, så jeg ville da forhøre mig hos ham, evt i en privat besked, og så se hvad der kan findes ud af. Om ikke andet kan han helt sikkert guide dig bedre end mig :)
Nå ok jeg var ikke klar over det med mørnet gummi - det kunne selvfølgelig godt være tilfældet.
En lille update.
Jeg er ikke sikker på at jeg har lyst til at fortælle dette, men....nu tror jeg at jeg har jeg fundet ud af hvorfor det røg fra beomasteren. Jeg havde simpelthen byttet om på link kablerne til henholdsvis pladespiller og båndoptager - dvs. sat dem i de forkerte stik på beomasteren[smack!].
Så nu virker link forbindelsen til pladespilleren(lol) og den spiller ok.
Da båndoptageren stadig ikke virker, kan jeg ikke umiddelbart teste TP1 udgangen. Udover at den ikke kan registrere båndtype er displayet på beocorden underligt svagt med undtagelse af standby "punktum" og når man ser på det fra en lidt skæv vinkel(lyset falder rigtigt) ser det ud som om der er dug på indersiden - måske har jeg pakket den lidt for godt ind.
Altså det lyder som en dårlig undskyldning da Martin kan sit kram og bagefter vil du genopdage hvor fedt det er at eje og nyde i en lang tid fremover.
Tilbage i efteråret 2007 havde jeg en Beogram 8002 der ikke kunne virke ordentligt selvom en radio forhandler prøvede for en 2200 kroner. Martin ville gerne se på den og til sidst tog jeg toget fra vest til Kbh med den.
Den spillede fantastisk og gør det sikkert stadig væk. Siden blev hurtigt til både 6000 der var totalt dødt i alle 3 enheder og resten af 8000 hvilket blev en besværlig Beomaster 8000.
Beosystem 6000 spilller stadig fint og jeg fortryder ikke de mange gange frem og tilbage det har taget.
Senere blev det Beosystem 6500 hvor jeg er på nummer 2 og Martin har serviceret det inden.
Få mennesker kan servicere gammelt B&O og butikker tager 300 forud for så at sige desværrre ingen stumper.
Hvis det ikke var for Martin så kunne jeg glemme alt om 6000,6500 og 8000 med mindre jeg betalte prisen på noget der virker hvilket er et spil i et lotteri selv hos brugt B&O forhandlere.
Hvad mener du med "en dårlig undskyldning"?
Hvis du tænker på min "transport udfordring", så tror jeg nu ikke jeg er parat til at slæbe et komplet 8000 system inklusiv 2 stk Beovox MS150 højttalere med på toget. Jeg kan faktisk ikke engang se hvordan jeg skulle kunne proppe det hele ind i den bil jeg har til rådighed i øjeblikket.
Iøvrigt har jeg ikke sagt at jeg ikke overvejer det. Jeg vil bare gerne prøve at danne mig et overblik over hvor omfattende en reparation jeg står overfor og hvor meget jeg skal regne med at det vil komme til at koste.