ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Hej.
Jeg er forholdsvis ny indenfor reparation af B&O. Ihvertfald elektronik på komponentniveau. Jeg har fået et par pladespillere kørende igen, så mekanisk og alm. elfejlfinding er rimelig. Mine evner er lidt rustne indenfor fejlfinding på komponentniveau. Derfor følgende spørgsmål.
Jeg kan se på de medfølgende diagrammer, at man stort set kan måle spændingen overalt på printet. Smart. Da jeg tænder for min nyerhvervede Beomaster, mangler den højre kanal. Jeg for det lokaliseret til en brændt modstand på udgangsforstærker-printet. Skifter modstanden, men den brænder omgående igen. Jeg måler lidt på printet, og sammenligner med venstre kanal, som er OK, og finder ud af at den høje spænding (60V) er tilstede mange steder, hvor den ikke skal være. Nu til selve spørgsmålet. Hvordan opfører komponenter sig, når de "brænder af". En modstand brænder vel bare over, nærmest som en sikring, så der ikke længere er forbindelse? Hvad gør transistorer, dioder og kondensatorer når de "brænder af"? Bliver der forbindelse gennem alle tre ben på transistorer? Tillægsspørgsmål: Skal komponenterne have en speciel kvalitet, for at bibeholde den gode lyd? Kan man evt. købe et "kit" med de mest nødvendige komponenter?
Håber I kan/vil "oplyse" mig lidt. Jeg har nemlig også en Beogram 4004, der springer sikringer. Så der er nok at øve på. Og helt fantastisk hvis jeg kunne få sådan et midthalvfjerser-anlæg op at køre:)
Henrik Hyre
Elektroniske komponenter kan fejle på mange forskellige måder.
Transistorer typisk kortslutter eller taber en forbindelse til basen. Begge dele er skidt.
En modstand brænder ikke fordi den går i stykker. Den brænder fordi noget andet er helt galt.
Men at reparere et DC-koblet komplimentært push-pull udgangstrin som det i Beomaster 3000 er nu altså heller ikke
et job for begyndere - med al resepekt. Mange, selv trænede og veluddannede reparatører med mange års erfaring,
er ofte sat på en hård opgave med et brændt udgangstrin som disse.
Det er sikkert en emittermodstand, der brænder og det er sikkert fordi den tilhørende eller den tilsvarende transistor i den anden
fase er kortsluttet eller bliver holdt helt åben af en eller anden årsag.
Dette overbelaster så igen den transistor med den brændte modstand - og dens driver osv. osv.
Nogle komponenter ser måske ud til stadig at virke, men har fået indvendige skader ("ar") som før eller siden bryder frem og fremkalder en ny fejl.
"En modstand brænder vel bare over, nærmest som en sikring, så der ikke længere er forbindelse?"
Den brænder ikke "bare" over. Den brænder over af en årsag som skal findes og rettes, ellers brænder den næste også bare.Og når en modstand "slipper taget", ændres spændingerne omkring den, hvilket i DC-koblede trin er som at starte en lavine.
"Skal komponenterne have en speciel kvalitet, for at bibeholde den gode lyd"
Hmm.. både og.
De skal i hvert tilfælde overholde god skik og brug i forstærkere af denne type, hvilket vil sige ingen
metalfilm modstande, ingen low-ESR kondensatorer, ingen høj-hFe transistorer osv.
"Kan man evt. købe et "kit" med de mest nødvendige komponenter?"
Nej. For at være sikker på at man får repareret fejlen skal alle komponenter i den pågældende kanals udgangstrin skiftes - og det skal være på een gang. Det ville være et stort arbejde.Det er hurtigere og også langt billigere at diagnosticere og udskifte det, der er skadet eller potentielt kan være det.
Elektronikmekaniker er en 3½ år lang uddannelse med såvel skoleophold med teori og praktik med
fysiske reparationer i omgivelser med erfarne teknikere, som man kan lære af og fra.
Derefter skal man ud og bygge erfaring.
Og så afslutningsvis - og ikke som sådan møntet på dig;
Der synes at være en sær holdning blandt især unge, at i den nye verden med internet, 3D-printere og
alskins tekniske vidundere, kan alle sagtens alt, og alt der tidligere krævede lange uddannelser og
erfaring for at udføre nu er blevet latterligt simpelt og kan laves af alle personer, der kan betjene en smartphone ognavigere rundt på Youtube.
Som generel holdning og antagelse er dette forkert.
Det synes påfaldende at være de samme unge mennesker, der ikke kan finde vej, endsige huske blot en håndfuld 8-cifrede telefonnumre uden elektronisk assistance.
Det er helt umuligt for selv en meget erfaren tekniker at gætte på hvad og hvor meget der skal skiftes i din forstærker uden at have den på bordet og måle lidt på den.
Du må diagnosticere og reparere.
Martin
Hej Martin.
Mange tak for dine konstruktive svar. Det er en stor hjælp ved fejlfinding at vide hvordan en komponent typisk opfører sig når den er defekt, så man ved hvad man skal måle efter.
Mht. dine betragtninger angående holdningen til reparationer mm., vil jeg som sådan give dig ret i en del af det, men ikke alt. For at starte med mig selv, så har jeg arbejdet med fejlfinding indenfor el, køl og mekanisk, i over tredive år, så der er blevet kigget på en del diagrammer og el tegninger. Jeg mener selv jeg er rimelig grundig og ydmyg omkring det at lære nyt.
Indenfor alle brancher er der "amatører". Folk der brænder for forskellige ting, som de ikke er uddannet indenfor, men hvor det er nysgerrighed og kærlighed, til et bestemt produkt/område, der driver værket. Disse amatører ser jo ikke ned på den etablerede branche, med dygtige uddannede folk. Tværtimod er der jo stor respekt omkring de personer der ved en masse indenfor det felt man interesserer sig for, og man er taknemmelig for den viden dedikerede sjæle, gider dele ud af. F.eks. i et forum som dette. Typiske "***" der er ramt af dette er: Gamle biler, fotografering og musik. Brancher med dedikerede amatører, som alle har stor respekt for de professionelle. En ekstra bonus for de professionelle er også, at amatørerne, en gang i mellem giver op, hvorefter projektet så bliver indleveret på værkstedet, så fagfolkene kan udbedre skaderne:-)
Til sidst vil jeg sige, at jeg tror vi nok ser nogenlunde ens på tingende, men jeg måske formulerede mig lidt uheldigt i mine spørgsmål. Tusind tak for den hjælp og dedikation, der er på flere, men især dette forum. Hvilket dit lange og uddybende svar også viser. God dag
Jeg har skam stor respekt for folk, der gerne vil "gøre det selv".
Og jeg har stor respekt for folk, der indser, når de er kommet til et punkt, hvor de nok ikke
bør gå længere men istedet overlade opgaven til nogen med erfaring.
Beomaster 3000 er en udmærket og forholdsvis almindelig stereo receiver og den synes måske ikke
at fremtræde som noget højt avanceret apparat. (Hvorfor skulle den dog også det - det er jo bare en stereo receiver..).
Men at reparere B&O er ikke sammenligneligt med meget andet stereo og det behøver ikke være et
avanceret apparat for at sætte reparatøren på en svær opgave.
Der er temmelig meget elektronik i B&Os modeller (før ca. 1995) og der er ofte anvendt snedige, usædvanlige og
forholdsvis avancerede kredsløb - som f.eks i Beomaster 3000, hvor man er gået ret kraftigt ind på
designet af forstærkeren.
Selv med grundighed og ydmyghed i store mængder, vil jeg sige, at det vel nok er de færreste gør-det-selv folk eller "køkkenbords-amatører",der får repareret en brændt udgang så alt igen er i orden.
Og selvom du ved præcis hvad hver eneste komponent og del-kredsløb kan og gør, kan det være svært at overskue hvad og
hvor meget der kan være ramt af en given fejl.
Med andre ord, en brændt udgang i en Beomaster 3000 er ikke en god begynder-opgave.
- Men naturligvis giver det en del erfaring - og den skal jo også komme et sted fra. :-)
God arbejdslyst og spørg endelig.