Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

ønsker brugt B&O anlæg , spørgsmaal til dette

rated by 0 users
This post has 5 Replies | 1 Follower

ans999
Not Ranked
Posts 3
Bronze Member
ans999 Posted: Sat, Jan 27 2018 6:38 PM

Hej

Her i huset har vi stadig CD'er ( konen har stadig bånd Crying ).

Jeg er paa udkig efter et brugt anlæg men hart ikke saa meget forstand paa det, er bare vild med B&O design.

Har kigget paa:

BeoCenter 2

BeoSound 3000

BeoSound Ouverture ( naar nu konen har baand :( )

BeoSound 9000

Maaske BeoSound 4 - Synes bare de andre design er mere B&O

Jeg ville saa sætte det sammen med :

BeoLab 4000 ( skal den have 2 kabler for hver hojttaler, 1 til strom og en til anlagget ? )

BeoLab 6000

BeoLab 8000

Har andre forslag ?

Men som jeg skriver længere nede er jeg blevet vild med Beosound 2 og BeoSound 35 , kan jeg bruge disse istedet for de Gl alm højttalere ?

Men men jeg vil gerne høre radio og FM forsvinder jo paa et tidspunkt og tilbage er DAB+

VI vil ogsaa gerne kunne lytte til musik som vi har paa vores PC / Mac og Android telefoner , saa tænker noget Bluetooth / WiFi.

Ogsaa gerne lytte til internet Radio, noget Spotify, Deezer og hvad alt det nye fine hedder, vi har dog ingen konto endnu der.

Er der paa nogen maade muligt at lave disse ældre anlæg morderne saa man kan høre DAB radio, koer musik fra PC / smartphone over anlagget og ud i hojttalerne ?

NU har jeg kigget lidt paa B&O's side og er blevet lidt vild med

BeoSound 2 og Beosound 35, jeg ser at de har alt det her BT, WIfi, Internet radio Deezer etc indbygget.

Men kan jeg sætte en af disse sammen med et af de gamle anlæg som jeg kigger paa ? Saa jeg kan syre volume etc via anlægget ?

Jeg hørte BeoSound 2 idag i en B&O forretning og wow den spiller da okay ! Vi bor i en lille lejlighed saa Beosound 2 ville være fin til os tæbnker jeg, Rigtig go lyd.

De havde desvarre ikke Beosound 35,den kan jeg godt lide bl;a pga Displayet som Beosound 2 ikke har.

Naa men en lang smøre jeg ved ikke om I kan hjælpe med at afklare lidt af det her for mig :-)

Tak

Mvh

Anders

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
Gold Member

Hej Anders - og velkommen på Beoworld.

Her så mit bud.

Alle tre højtalere kan bruges til de førstnævnte anlæg - alle B&O-højtalere kan!

Enhver BeoLab skal have strøm - så ja, et strømkabel er nødvendigt.

I et PowerLink-kabel (B&O’s højtalerkabler) er der både højre og venstre kanal.

Det er indstillingen på højtaleren, der afgør, hvilken kanal den skal gengive.

Man kan altså sløjfe PL-kablet videre fra en til sen næste højtaler - enten direkte i højtaleren eller mha en splitter.

Dette kan være praktisk alt efter opstillingen i rummet.

Pas på ikke at købe de alt for gamle (og derfor billigere) højtalere!

De gamle anlæg er beregnet til de ‘gamle’ kilder. Dog har de en Aux-indgang, der kan bruges til tilslutning af diverse lydkilder.

F.eks en DAB+ modtager, en bluetooth-modtager, en AirPlay-modtager, en ChromeCast-Audio....

I de fleste tilfælde skal disse så betjenes/fødes af en mobil-telefon/tablet...

Meget kan lade sig gøre, men det kan også være noget bøvlet....hvis man efterhånden går mere og mere over til ‘nye’ kilder.

Kig engang på denne (meget lange) tråd - her er mange eksempler, der kunne inspirere...hvis det drejer sig om de ældre anlæg:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20679&PN=1&TPN=1

Den kører nu på sit 13. år - så spring bare i den!

I et ikke alt for stort rum ville (den nævnte) BeoSound 2 være fin - men hvad så med cd’er/bånd?

Tag et lyt på BeoSound 35 ved lejlighed (den skal en god B&O-forhandler have) - den har den fordel at den kan betjenes med en Beo4-fjernbetjening.

Se f.eks denne (engelsk-sprogede) video https://youtu.be/UuEw1FVtS-I

Begge er en ‘alt-i-en’-løsning, ikke noget med at trække højtalerkabler ;-)

Vær dog opmærksom på, at de forudsætter en stabil netværks-/internet-opsætning.

Der er ved begge iøvrigt en mulighed for at tilslutte f.eks en seperat CD-afspiller (er de bånd vigtige?)

MM

There is a tv - and there is a BV

ans999
Not Ranked
Posts 3
Bronze Member
ans999 replied on Sat, Jan 27 2018 8:22 PM

Hej

Mange tak for dit svar.

Millemissen:
Pas på ikke at købe de alt for gamle (og derfor billigere) højtalere!

Hvornaar er de alt for gamle :) ? Jeg ser bl.a de her til https://beostaeren.dk/beolab-4000-gron og https://beostaeren.dk/beolab-4000-alu til henholdvis 4000 og 2000 kr. , ville det være nogen af dem som er for billige ?  Hvorfor er det at jeg skal passe paa dem , har de det med at gaa til ?

Det her ser da ok ud af tilbud synes jeg https://bbuy.dk/en/stereo-system-radio-and-cd-players/beocenter-2-and-beolab-4000.html

Millemissen:
I et ikke alt for stort rum ville (den nævnte) BeoSound 2 være fin - men hvad så med cd’er/bånd?

ja det er jo lige det, hvad med cd og baand :). Ville jeg kunne købe en af de anlæg som jeg kigger paa og kunne have en Beosound 2 eller 35 tilsluttet. Skal det gaa den moderne vej bliver det nok Beosound 2 bl.a pga budget. og den er da retf ed at se paa.

Altsaa afspille en CD og have Beosound som højttaler ? Tænker hvis man køber noget BT og slutter til anlægget skulle den vel kunne snakke med Beosound 2 , ikke ?

Tak for linket til traaden den vil jeg læse op paa. Og ja ham fra B&O i manchester  har jeg set :) han laver nogen gode vidoer.

Millemissen:
Der er ved begge iøvrigt en mulighed for at tilslutte f.eks en seperat CD-afspiller (er de bånd vigtige?)

Nej baand er ikke vigtige, jeg spurgte damen og heldigvis vil hun bare lytte til dem paa sin walkmann , jo det har vi stadig :).

Ja jeg kan slutte en CD til via AUX , men ville jeg ikke  ogsaa gøre det saadan  som jeg spørger oven over via BT fra en af de gl anlæg ?

beklager hvis jeg gentager mig selv og maaske ik helt fatter det :-)

PS/ ham i B&O butikken sagde at BeoSound 35 udgaar snart, den var vist ikke saa populær og han mente ogsaa han Beosound 2 spiller bedere.

mvh

anders

Millemissen
Top 10 Contributor
Flensborg, Denmark
Posts 14,680
Gold Member

1: Selvfølgelig kan jeg ikke sige noget om de tilbud, du nævner - ved jo ikke noget om dem.

Det var generelt ment - men begge sælgere er, efter hvad jeg ved, seriøse.

Jo ældre en højtaler er, jo større er chancen for at højtaler-membranerne er mørnede.

Desuden er der et udbredt problem med de ældre BL4000 - at det materiale, der brugtes dengang til at ‘dæmpe’ med indeni, opløser sig selv

og skader elektroniken i højtaleren (er ofte omtalt her på sitet).

En seriøs sælger giver garanti/skal give den!

2: Man kan ikke (umiddelbart) ‘have en BS2/35 tilsluttet til et af de anlæg’.

Men man kunne tilslutte en BS Essence (kun boksen) til en Aux-indgang, ja! Det gør jeg selv derhjemme.

Teoretisk vil man kunne gøre det omvendt - altså at tilslutte ‘det gamle anlæg’ til Aux’en (også kaldet line-indgangen) på BS2/35.

Man vil da blot have to anlæg at styre lydstyrken på, hvilket gør det bøvlet i hverdagen.

3: Ja, man kunne tilslutte en BT-modtager til Aux’en - og har så ikke brug for ‘de mere moderne’ B&O-systemer.

En simpel og billig løsning - man streamer så blot det, man vil, fra en mobil/tablet. (Ikke alle BT-modtagere er lige gode mht lydkvalitet).

4: At BS35 er ved at udgå, er - så vidt jeg ved - ikke officielt.

Og det ville vel også være lige meget, hvis det var den løsning, i har brug for!

Ej heller er det vigtigt, om han mener, at det ikke er populært.

Mht ‘spiller bedre’ - det kan kun en test og i selv afgøre.

Hvad med en BS2 med en B&O CD-afspiller (f.eks en BeoGram CD4500) tilsluttet (med kabel)?

Cd’en skal så selvfølgelig betjenes manuelt.

I sidste ende afgøres det vel nok af, hvad i prioriterer højest - afspilning af CD’er eller brug af de ‘moderne muligheder’ (netradio, Spotify, AirPlay osv).

Ðet skal jo være en løsning, der er praktisk for jer (begge).

MM

There is a tv - and there is a BV

Soren
Top 500 Contributor
Denmark
Posts 115
Bronze Member
Soren replied on Sat, Jan 27 2018 11:03 PM

Hej Anders

De ældre systemer fungerer via et netværk der hedder Masterlink som kopler de forskellige enheder sammen, de nyere anlæg sammenkobles enten via wi-fi eller Ethernet i et netværk der hedder Netlink.

De 2 systemer er ikke umiddelbart kompatible, men der kan købes en såkaldt NL/ML converter der får systemerne til at snakke sammen, men da den har en nypris på 5000,- (den kan dog efterhånden købes brugt til omkring det halve) er det nok primært brugere der allerede har et ældre system som ønsker at udvide med nyere produkter der investere i den.

En Beosound 2 spiller ganske fremragende, men det undre mig at en B&O forhandler anbefaler den fremfor en Beosound 35 som er en stereohøjtaler.Beosound 2 er mono og som primær højtaler synes jeg at stereo perspektivet mangler.

ans999
Not Ranked
Posts 3
Bronze Member
ans999 replied on Sun, Jan 28 2018 9:03 AM

Hej Millemissen og Soren

Mange tak for jeres hjælp, jeg har lidt at se og tænle paa :-)

Jeg vil ogsaa lige tage en til en af de 2 andre B&O butikker her i byen og se om ikke de har BeoSound 35 saa jeg kan se og høre den. DEn kan ogsaa være ret lækker at have paa væggen :)

Mvh

Anders

PS: BeoGram CD4500), ja ser godt ud klassisk B&O

Page 1 of 1 (6 items) | RSS