Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

brom in beocenter 3300

rated by 0 users
This post has 22 Replies | 1 Follower

drBibber
Not Ranked
Posts 12
Bronze Member
drBibber Posted: Fri, Oct 12 2012 3:10 PM

Dat was niet handig van mij. Zette ik m'n beocenter 3300 in de zon…

Nu klinkt er nadat ik de beocenter aanzet na 10 seconde een behoorlijk duidelijke brom. 

Wie kan mij zeggen welk onderdeel ik moet vervangen, en kan de wijze waarop uitleggen aan een leek, die wel kan schroeven en solderen, maar niet veel van elektriciteit, weerstanden en trafo's weet. 

alvast dank!!! Jan

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Fri, Oct 12 2012 5:11 PM

Hallo Jan,

Ook de BeoCenter 3300 staat bekend om problemen met de rode condensatoren. Mijn advies is om deze in het hele apparaat te vervangen. Ook de ruststroompotmeters van de eindversterkers zou ik vervangen.

drBibber
Not Ranked
Posts 12
Bronze Member
drBibber replied on Sun, Oct 14 2012 8:36 PM

Bedankt!

Ik ga morgen eens de 3300 openschroeven. 

In m'n 1900 zit ook een brom. Zou dat dezelfde oorzaak kunnen hebben?

drBibber
Not Ranked
Posts 12
Bronze Member

Bedankt!

drBibber
Not Ranked
Posts 12
Bronze Member

Bedankt!

(sorry reply ging niet zo snel weg, 3x op de knop gedrukt)

Leslie
Top 25 Contributor
the Netherlands City
Posts 5,423
Silver Member
Leslie replied on Sun, Oct 14 2012 9:33 PM

drBibber:

(sorry reply ging niet zo snel weg, 3x op de knop gedrukt)

Vandaar je nickname drBibberBig Smile

Brengen & Ophalen

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Sun, Oct 14 2012 10:27 PM

Ik zal gewoon proberen mijn antwoord in één keer te geven...... De BeoMaster 1900 heeft inderdaad dezelfde condensatoren, maar brom kan ook worden veroorzaakt door iets anders. En ook hier de ruststroompotmeters niet vergeten! En als je toch aan de slag bent, vervang ook gelijk de lampjes van het display. De BeoMaster 1900 is niet het fijnste apparaat om open te halen, vandaar deze tip!

drBibber
Not Ranked
Posts 12
Bronze Member
drBibber replied on Mon, Oct 15 2012 3:22 PM

Allereerst, allen bedankt voor het lezen en beantwoorden van m'n bericht!

Vandaag staat de kachel aan, mogelijk lukt het met minder gebibber dit bericht te versturen : )

Blackrix:
problemen met de rode condensatoren. Mijn advies is om deze in het hele apparaat te vervangen.

De 3300 ligt open, ondanks zijn leeftijd nog niet eens zoveel stof… Maar nu zie ik zoveel rood/oranje gekleurde condensatoren. Waar kan ik het beste beginnen, is dat aan te geven? 

En dan gelijk een vraag: waar kopen jullie je spullen? Ik wil er graag bij passende, dus goede kwaliteit in zetten. 

Blackrix:
En als je toch aan de slag bent, vervang ook gelijk de lampjes van het display. De BeoMaster 1900 is niet het fijnste apparaat om open te halen, vandaar deze tip!

Inderdaad het vraagt wat geduld de 1900 open te maken. Maar de lampjes heb ik een tijdje terug al allemaal vervangen. 

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Mon, Oct 15 2012 9:16 PM

De rode condensatoren die op korte termijn problemen veroorzaken kun je herkennen aan lekkage aan de bovenkant, het rode kapje is dan vaak gescheurd en er komt geel materiaal uit. Maar dit probleem krijgen op den duur alle rode condensatoren, vandaar mijn advies om alle rode condensatoren te vervangen. 

Ik bestel mijn matialen vaak bij Conrad.nl. De condensatoren van BC/Vishay zijn over het algemeen wel goed, heb er nooit klachten over gehad. 

drBibber
Not Ranked
Posts 12
Bronze Member
drBibber replied on Wed, Oct 17 2012 7:47 PM

Ai, ik durf nog niet zo goed te beginnen. (Beginners vrees). 

Ik zie b.v. op printplaat 1 kleine condensatoren zitten met een rood bovenkantje (1 op foto), maar ook grotere die rood zijn met een zwarte streep (2 op foto). Moet ik beide soorten vervangen? 

[View:http://archivedforum2.beoworld.org/themes/hawaii/utility/G6z6I:800:0]

Nummer drie is rood oranje (meer oranje dan rood, maar toch) moet die ook worden vervangen?

Dan nog een vraag, waar zit de ruststroompotmeter?

drBibber
Not Ranked
Posts 12
Bronze Member
drBibber replied on Mon, Nov 26 2012 9:21 AM

niemand?

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Mon, Nov 26 2012 4:56 PM

Het ziet er heel erg naar uit dat de condensatoren hier al zijn vervangen, dit zijn niet de originele. De problematische condensatoren zijn bordeaux rood. Weet je overigens hoe je een transistor moet doormeten?

drBibber
Not Ranked
Posts 12
Bronze Member
drBibber replied on Mon, Nov 26 2012 10:25 PM

Bedankt voor het antwoord!!!

Nu snap ik waarom ik je niet goed begreep mbt de rode condensatoren. 

'k Ben benieuwd wat de kwaliteit is van wat er nu in zit. Er moet in ieder geval een of meerdere problematisch zijn. 

En, nee helaas ik heb geen verstand van elektronica. Ik kan prima solderen, zie er niet tegenop het een en ander uit elkaar te halen, maar heb van elektronica geen kaas gegeten. Dat begint al met de meter. Het enig wat ik hier heb liggen is een eenvoudige meter van de Gamma zo'n gele. 

Welke meter moet je hebben voor zo'n karwei?

Ik hoor graag van je!

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Tue, Nov 27 2012 8:23 PM

Je zal in ieder geval een diodetest op de multimeter moeten hebben. Maak anders eens een foto van de meter!

in welk deel van ons mooie Nederland woon je overigens?

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Wed, Nov 28 2012 2:05 PM

Misscien kun je een grotere foto in zin van overzicht maken.

In totaal zijn er tussen de 60-70 elco's die vervangen moeten worden. Met een andere foto kunnen we beter zien of err een enkele of meerdere zijn vervangen.

Brom kan veroorzaakt worden door de slechte elcootjes, maar ook door een gelijkrichtersbrug die slecht wordt of is.

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Wed, Nov 28 2012 4:36 PM

TR14 (BC327) PCB2 bodemprint in de 28V voedingslijn wil ook nog wel eens brom veroorzaken.

drBibber
Not Ranked
Posts 12
Bronze Member
drBibber replied on Wed, Nov 28 2012 5:44 PM

Allereerst bedankt allen voor het meedenken en antwoorden!!

ok dan hier de meter:

[View:http://archivedforum2.beoworld.org/themes/hawaii/utility/meter:800:0]

Ik geloof niet dat hiermee diodes te meten zijn. 

Zuid-Holland is overigens ons woongebied.

drBibber
Not Ranked
Posts 12
Bronze Member
drBibber replied on Wed, Nov 28 2012 5:52 PM

De poging een foto te maken is matig gelukt. 

Ik dacht in Photoshop het een en ander aan elkaar te kunnen plakken, maar met al die onderdeeltjes had PS wat moeite. Het is dit geworden:

1 overzichtsfoto:

[View:http://archivedforum2.beoworld.org/themes/hawaii/utility/33001:800:0]

Verduidelijkt dat iets?

2 Meer gedetailleerd ziet het er dan zo uit:

[View:http://archivedforum2.beoworld.org/themes/hawaii/utility/33002:800:0]

Blackrix
Top 100 Contributor
Posts 947
Bronze Member
Blackrix replied on Wed, Nov 28 2012 7:18 PM

Zo te zien zijn alle elco's vervangen. Op je multimeter zit overigens geen diodetest, helaas.

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Wed, Nov 28 2012 10:04 PM

Als ik het zo zie, is dat hier geen rode elco's gebruikt zijn, maar wel de latere ook minder wordende types.

De befaamde rode elcootjes zaten in de eind jaren zeventig masters, begin tachtiger jaren. Deze gaat alweer naar het einde daarvan.

Dus de elco's die ik hier zie, zie ik ook in de penta-versterkerblokken zitten. En die gaan er ook uit.

Verder heeft deze master 3300 geen ruststroom potmeters, omdat er gebruik gemaakt werd van de grote(re) STK blokken.

Desalnietemin een mooie design versterker die het beste weer tot zijn recht komt met nieuwe elco'tjes, potmeters en dergelijke.

Oorzaak van de bron lijkt mij nog steeds voort te kunnen komen uit enkele uitgewerkte elco's. Met een scoop kun je dat wat makkelijker waarnemen.

Als je hulp nodig hebt, stuur maar een pm.

drBibber
Not Ranked
Posts 12
Bronze Member
drBibber replied on Thu, Nov 29 2012 9:06 AM

Ok allen bedankt voor de antwoorden. 

Om het kort samen te vatten. 

Er zitten al andere elco's in dan de rode. Aan het soldeerwerk te zien, vermoed ik dat ze nog nooit vervangen zijn. 

Ik schaf mezelf een metertje aan om diodes te meten (tips voor een goede maar niet te dure?)

Vraag nu is:

1) hoe meet ik de diodes door? Kunnen ze gewoon vast blijven of moet ik ze eerst los solderen?

2) waar kan ik het beste beginnen? Gewoon van links naar recht van voor naar achter of zijn er 'verdachte' diodes waar ik het meeste kans heb dat die kapot zijn?

3) waaraan zie ik of er één fout is?

Voor mij een spannende reis door electro-land. Ik voel me als een reiziger door de binnenlanden van Afrika. Het lukt wel, als je maar weet wat je doet. Allen dank die met me mee willen trekken en de broodnodige tips en tricks  geven.

Beobuddy
Top 25 Contributor
Utrecht, The Netherlands
Posts 3,972
Founder
Beobuddy replied on Thu, Nov 29 2012 9:25 PM

Ik zou mij in eerste instantie niet te blind staren op de diodes. 

Eerst zou ik beginnen met het nameten van de voedingsspanningen.

Met een ohmmeter kun je ook de diodes doormeten, alleen dan krijg je niet de drempelspanning/ doorlaatspanning te zien. Een diode mag in geval van gebruik van de ohmmeter maar op 1 manier uitslaan. Dus bij het aansluiten van de rode positieve meetsnoer op de positieve kant (anode) en de zwarte meetsnoer op de negatieve (kathode), mag de ohmmeter uitslaan. Andersom mag hij dat niet. Doet hij dat wel, dan is ie stuk. 

Dat geldt alleen als de diode losgehaald is. Meten in het circuit geeft een vertekend en dus onjuist beeld.

drBibber
Not Ranked
Posts 12
Bronze Member

ok

betekent dat op printplaat 6 C1 doormeten of die twee joekels 8832 en elna ce-w die dwars gemonteerd zijn? 

Het is een beetje lastig want op een schema dat ik van internet heb staan andere nummers dan op de printplaten van m'n 3300. 

Bij mij staat b.v. op printplaat 6: 8002896C

terwijl op het schema staat: 8002943

Page 1 of 1 (23 items) | RSS