Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Multistik på servo printkort BC9300

rated by 0 users
This post has 17 Replies | 1 Follower

riis
Top 500 Contributor
Denmark
Posts 270
Bronze Member
riis Posted: Tue, Mar 13 2018 10:44 AM

Hvordan afmonterer jeg de små hvide multistik på servo printkortet på en BC9300. Der er ingen "lås" som på stikkene på en BC9000. Jeg har desværre ødelagt et allerede. Jeg fik revet stikket af (med vold), men knækkede 2 ben på printkortet, da jeg ville montere stikket igen. 

Kan det mon fikses igen, eller skal jeg begynde at se mig om efter et nyt printkort?

/riis

Dillen
Top 10 Contributor
Copenhagen / Denmark
Posts 13,191
Founder
Moderator
Dillen replied on Tue, Mar 13 2018 11:24 AM

Du løfter toppen (kappen) ca 1-1½mm op og trækker fladkablet ud.
Der sidder ikke noget stik på kablet - det er helt fladt.

Martin

riis
Top 500 Contributor
Denmark
Posts 270
Bronze Member
riis replied on Tue, Mar 13 2018 11:53 AM

Det er ikke fladkablet, jeg mener. Det er de små hvide stik med 3 ledninger på, som presses ned over 3 meget tynde ben på printkortet.

/riis

Weebyx
Top 75 Contributor
Denmark
Posts 1,213
Bronze Member
Weebyx replied on Tue, Mar 13 2018 12:09 PM

riis:

Det er ikke fladkablet, jeg mener. Det er de små hvide stik med 3 ledninger på, som presses ned over 3 meget tynde ben på printkortet.

/riis

Hvis du mener dem der sidder rundt i kanten(og mener det print der sidde bagved laseren) ? Så er de alle  stik i 2 dele, hvor delen med ledning på nemt kan tages ud af stik huset. Ellers er det nok nemmest at lige smide et billede op af hvad du mener. Det burde nærmest ikke være til at ødelægge med mindre man tager fat I selve huset med en tang og hiver til.

/Jacob

Dillen
Top 10 Contributor
Copenhagen / Denmark
Posts 13,191
Founder
Moderator
Dillen replied on Tue, Mar 13 2018 12:44 PM

De tre stik langs kanten skal ikke trækkes OP af printet, de skal trækkes UD til siden, men først skal
låsen på undersiden (ned mod printkortet) trykkes ned, så stikket frigøres.
Som Jacob siger, sidder der hunstik på kablerne og hanstikket bliver siddende i prinrtkortet.

Hvis ikke det er dem, du mener, må du vise os et foto.

Martin

Dillen
Top 10 Contributor
Copenhagen / Denmark
Posts 13,191
Founder
Moderator
Dillen replied on Tue, Mar 13 2018 1:22 PM

Hov, er det et CdM 4 eller et CdM 12IND drev?

Foto!

Martin

riis
Top 500 Contributor
Denmark
Posts 270
Bronze Member
riis replied on Tue, Mar 13 2018 3:29 PM

Ja jeg er jo ikke meget for at indrømme det, men jeg har kvajet mig gevaldigt. Jeg har, som Jacob antyder, haft fat i en tang og simpelthen revet hele stikket af. Tilbage på printet sidder så 3 ganske tynde "pinde", dvs. der sidder faktisk kun en, da jeg brækkede de 2 andre under forsøget på at sætte stikket på igen.

Jeg kan nu godt se, at stikket består af to dele, en ydre del og en indre. Den ydre del sidder vel så fast på printet, og den indre del skal så trækkes ud. Men hvordan?

Er der nogen måde, at jeg kan gøre skaden god igen. Kan man lodde et nyt stik på? Og kan stikket stadig fås?

Jeg kan desværre ikke finde ud af at indsætte fotos fra min MacBook. CD drevet er det med klampen ovenpå.

/riis (nu med røde ører)

Weebyx
Top 75 Contributor
Denmark
Posts 1,213
Bronze Member
Weebyx replied on Tue, Mar 13 2018 5:22 PM

riis:

Ja jeg er jo ikke meget for at indrømme det, men jeg har kvajet mig gevaldigt. Jeg har, som Jacob antyder, haft fat i en tang og simpelthen revet hele stikket af. Tilbage på printet sidder så 3 ganske tynde "pinde", dvs. der sidder faktisk kun en, da jeg brækkede de 2 andre under forsøget på at sætte stikket på igen.

Jeg kan nu godt se, at stikket består af to dele, en ydre del og en indre. Den ydre del sidder vel så fast på printet, og den indre del skal så trækkes ud. Men hvordan?

Er der nogen måde, at jeg kan gøre skaden god igen. Kan man lodde et nyt stik på? Og kan stikket stadig fås?

Jeg kan desværre ikke finde ud af at indsætte fotos fra min MacBook. CD drevet er det med klampen ovenpå.

/riis (nu med røde ører)

Handelen skal bare trækkes ud af hundelen. De er bare "klikket" sammen, det er ingen hokus pokus. Man tager bare fat i de 3 ledninger, og så "vrikker" man lige stikket ud, det er kun nogle plastik tappe der kan give sig der holder dem sammen. Ingen låsemekanisme eller noget.

Desværre bliver det nok ikke nemt at lodde de originale stik på igen, især ikke nu da hele stikket er brækket af. Jeg kan ikke lige nu huske om der er et stik i den anden ende, men det er jeg ret sikker på, dvs på processorbard(blank firkantet kasse) kan du finde det modsvarende stik til det du har hevet af. 

Du kan så tage stikket af ved processor og lodde ledninger direkte på dit servo print, og så montere ledning ved processor efter du har sat CD på plads.

Bare husk at forbinde de 3 ledninger rigtigt. Du kan se det i den hanstik de sidder i, og så må du følge stik-ben på PCB og finde et godt sted at lodde dem fast, men vær sikker på du lodder dem så der stadig er længde nok til at forbinde til processor bagefter.

Forhåbentligt har du ikke ødelagt alle 3 stik ? De skal bare hives ud af hundelen, og de kan godt sidde fast, men vrik dem ud ved at holde fast i ledninger helt nede ved stikket.

/Jacob

riis
Top 500 Contributor
Denmark
Posts 270
Bronze Member
riis replied on Tue, Mar 13 2018 7:06 PM

Tak for dit svar Jacob. Jeg må nok i gang med loddekolben.

/riis

riis
Top 500 Contributor
Denmark
Posts 270
Bronze Member
riis replied on Wed, Mar 14 2018 2:34 PM

Jeg har nu glohede ører, da jeg ikke mere er sikker på, hvor de 2 stik, jeg har ødelagt, hører til på servo printkortet. Det drejer sig om stikkene til AUDIO og uP BUS. Jeg kan følge det ene stik med 3 ledninger over på processorboardet, hvor det er sluttet til P38. Kan jeg mon finde P38 i servicemanualen, og på den måde finde ud af, hvor den ender på servo kortet.

Det positive ved alt dette rod er dog, at jeg har lært to ting.

1. Man skal aldrig bruge vold på et printkort.

2. Man skal huske, at mærke ting, man afmonterer.

/riis

Weebyx
Top 75 Contributor
Denmark
Posts 1,213
Bronze Member
Weebyx replied on Wed, Mar 14 2018 8:15 PM

riis:

Jeg har nu glohede ører, da jeg ikke mere er sikker på, hvor de 2 stik, jeg har ødelagt, hører til på servo printkortet. Det drejer sig om stikkene til AUDIO og uP BUS. Jeg kan følge det ene stik med 3 ledninger over på processorboardet, hvor det er sluttet til P38. Kan jeg mon finde P38 i servicemanualen, og på den måde finde ud af, hvor den ender på servo kortet.

/riis

Er der ikke forskellige antal ledninger i de 2 stik ? Det plejer nærmest at være umuligt at montere stik forkert, derfor laver de ofte forskellige antal ledninger så stik kun passer 1 sted.

9300 er bare en Beosound Ouverture lagt fladt ned, så det burde være muligt at finde ud af det via servicemanual, men i Ouverture service manual er der ingen P38 der går til CD.

Hvilken cd model har du ? Det står i bunden af drev lige under laser på en hvid label.

/Jacob

/Jacob

Dillen
Top 10 Contributor
Copenhagen / Denmark
Posts 13,191
Founder
Moderator
Dillen replied on Wed, Mar 14 2018 10:01 PM

riis:

/riis

- Bare du så ikke også kommer og fortæller, at du ikke har arbejdet i ESD-sikret miljø...
Det er CMOS og tro mig, - det er følsomt. 

Martin

riis
Top 500 Contributor
Denmark
Posts 270
Bronze Member
riis replied on Thu, Mar 15 2018 8:29 AM

De to stik er fuldstændig identiske, d.v.s. der er tre ledninger på begge.

CD-drevet hedder CDM-4/68

/riis

riis
Top 500 Contributor
Denmark
Posts 270
Bronze Member
riis replied on Thu, Mar 15 2018 9:37 AM

riis
Top 500 Contributor
Denmark
Posts 270
Bronze Member
riis replied on Thu, Mar 15 2018 9:43 AM

Det andet og tilsvarende stik gemmer sig under drevet. Det er de tre midterste ledninger.

/riis

riis
Top 500 Contributor
Denmark
Posts 270
Bronze Member
riis replied on Thu, Mar 15 2018 10:52 AM

Jeg har fundet P38 på side 8 i servicemanualen til BC9300, men jeg kan ikke finde ud af, hvortil den går på servokortet.

riis
Top 500 Contributor
Denmark
Posts 270
Bronze Member
riis replied on Thu, Mar 15 2018 10:54 AM

Weebyx
Top 75 Contributor
Denmark
Posts 1,213
Bronze Member
Weebyx replied on Thu, Mar 15 2018 11:24 AM

Det er meget svært at se hvad der står, men P38 går jo til PCB8, og det eneste andet 3 benede stik fra PCB8 går til pre-amp, så du skal have AUDIO til preamp, og det andet til P38. Hvis du følger diagram burde det være meget nemt at fikse.

/Jacob

Page 1 of 1 (18 items) | RSS