Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

Limning af glaspaneler BC9000?

rated by 0 users
This post has 11 Replies | 1 Follower

riis
Top 500 Contributor
Denmark
Posts 270
Bronze Member
riis Posted: Sat, Mar 31 2018 12:03 PM

Jeg overvejer at lime glaspanelerne fast på plastikrammerne i stedet for at bruge dobbeltklæbendende tape.

Er der nogle, som har gode eller dårlige erfaringer med at lime, og hvilken lim har man brugt?

Jeg synes ikke, at jeg kan finde en lim, som limer glas på plastik.

/riis

alfa
Not Ranked
Posts 11
Bronze Member
alfa replied on Sat, Mar 31 2018 4:09 PM

Hej,

Tør man spørge hvorfor du har besluttet dig for at bruge lim istedet for dobbeltklæbende tape?

Jeg har selv brugt dobbeltklæbende tape(sådan noget meget stærkt langtids holdbart noget) både til det nederste glaspanel på mit BC 9300 og til "toppladen" på min Beogram 8002, og i begge tilfælde er jeg meget tilfreds med resultatet.

skolesen
Not Ranked
Hvidovre, Denmark
Posts 34
Gold Member
skolesen replied on Sat, Mar 31 2018 4:34 PM

Jeg har anvendt klar Bostik universal silicone på 3 sæt BC glaspaneler i mangel af bedre og det holder endnu Wink

Husk uanset hvad du burger, at rense glaspanelerne og plastikrammerne grundigt.

/steffen

riis
Top 500 Contributor
Denmark
Posts 270
Bronze Member
riis replied on Sat, Mar 31 2018 4:48 PM

Jeg har prøvet med dobbeltklæbende tape, men det var for tykt (5-6 mm), så det gav en dårlig kontakt. Jeg har ikke set tape tyndere end 5 mm, så det er derfor, at jeg overvejer at lime.

Det er nok ikke uproblematisk at lime. Man skal finde den rigtige lim, og man skal dosere limen, så der ikke løber lim ind under "kontakterne".

Jeg er nok stadig i tvivl om, hvilken metode jeg vil bruge, så jeg hører gerne flere erfaringer.

/riis

alfa
Not Ranked
Posts 11
Bronze Member
alfa replied on Sat, Mar 31 2018 7:24 PM

5-6 mm tykt?! - nå så kan jeg bedre forstå du vil lime! Surprise

Det jeg brugte er ikke mere end ca. 1 mm i tykkelsen - derimod var det lidt for bredt, så jeg klippede det på langs(lidt træls men det gik) for at holde den samme dimension som det originale.  

Jeg købte det i jem & fix . Det er en lille rød rulle(ret dyr), som vist egentligt er beregnet til hænge billeder op med - det er ihvertfald meget stærkt og skulle være langtids holdbart.

Det eneste problem er at man skal være meget påpasselig når man monterer panelet - når først det klæber får man det ikke derfra igen. 

I den forbindelse en lille "heads-up";

På min BC-9300 ligger det nederste(soft touch) panel i en tre-delt plastic "skuffe" - den store midterste del har lidt spillerum(ligger løst) mellem de to yderste - det ser fjollet ud hvis den ikke ligger helt lige mellem dem, så det vil det nok være en god ide at fæstne den med et stykke tape, så den ikke rykker sig mens man monterer glaspanelet - når først det sidder der kan man nemlig ikke justere på "midter skuffen" mere.

riis
Top 500 Contributor
Denmark
Posts 270
Bronze Member
riis replied on Sat, Mar 31 2018 7:57 PM

Ups! Jeg mener selvfølgelig 0,5-0,6mm. 

Havde du ingen problemer med kontakterne med tapen på 1 mm?

/riis

alfa
Not Ranked
Posts 11
Bronze Member
alfa replied on Sun, Apr 1 2018 3:07 PM

Næh det synes jeg nu ikke og jeg tror faktisk at det var lidt tyndere end det der sad der originalt.

Jeg skal lige sige at jeg ikke ved om den tape jeg brugte faktisk er 1 mm i tykkelsen - det var bare omtrentlig(pr øjemål), men ihvertfald ikke mere.

riis
Top 500 Contributor
Denmark
Posts 270
Bronze Member
riis replied on Sun, Apr 1 2018 4:21 PM

Jeg brugte noget gammelt tape, som nok havde ligget i hvert fald 5 år. Det havde en tykkelse på 0,5 mm (målt med en elektronisk skydelære), men problemet var, at jeg ikke kunne fjerne "beskyttelsesdelen" uden at rive den klæbende del af. Resultatet var som jeg begyndte, tapen skulle renses af igen.

Inden da havde jeg jeg prøvet at lægge glaspanelet ned i rammen uden at fjerne "beskyttelsesdelen". Det var her, at jeg oplevede den dårlige kontakt, men det kan jo være, at det hjælper, når panelet klæbes fast.

Jeg tror nok, at jeg vil forsøge mig med noget nyt tape, så jeg har bestilt 10 m 6 mm x 0,5 mm ved Ali Express i Kina.

Har du monteret panelet, når rammerne sidderpå Beocentret, eller har du monteret rammerne på panelet og derefter sat det på Beocentret?

/riis

alfa
Not Ranked
Posts 11
Bronze Member
alfa replied on Sun, Apr 1 2018 5:57 PM

Ja der er en del arbejde i at rense den gamle tape af - så hvis du har gjort de to gange kan jeg godt forstå, hvis du efterhånden er blevet lidt forbeholden over for tape Smile .

Men afstanden er ikke noget problem i forhold til kontakterne - ihvertfald ikke hvis vi taler tape der 1 mm eller mindre i tykkelsen, da det der sidder der originalt ikke er tyndere.

Jeg afmonterede rammerne og rensede både dem og glaspanelet omhyggeligt(tog en pokkers tid), så monterede jeg først rammerne og til sidst glaspanelet. Som sagt er det en god ide at få styr på den midterste ramme(evnt. med et stykke almindeligt tape ned på forkanten) før du monterer glaspanelet. Jeg havde placeret det meget præcist, så de to små "gaps" der er til hver side til de ydre rammer var den samme, men i "kampens hede" forrykkedede det sig alligevel en anelse mens jeg mosede med glaspanelet - ikke meget(vel en halv mm) og man lægger ikke mærke til det med mindre man stirrer intenst på det, men det var mere held end forstand Smile .

Jeg kan ikke huske hvordan rammerne er monteret og hvorvidt  man evnt. kan montere glaspanelet i rammerne først - ihvertfald sidder der en lille skrue, som går op igennem bunden af "skroget" til den ene ydre ramme(i venstre side) for at holde den på plads - så den ramme skal sidde præcist ud for dette hul og alene af den grund tror jeg det vil blive svært at få det hele til at sidde rigtigt hvis du monterer glaspanelet i rammerne først.

skolesen
Not Ranked
Hvidovre, Denmark
Posts 34
Gold Member

Uanset om der anvendes tape eller som jeg har brugt silicone, er min anbefaling at montere plastrammen på glaspanelet først. Derefter at montere det hele på BC, da man derved orskyder glaspanelet en smule til den ene side og derved får berøringskontakterne bedere fat I berøringsfladerne på glaspanelet. Evt test berøringskontaktorene på printet (de sorte gummirør det stikker op) med en finger inden glaspanelet monteres, samt se om de matsorte flader på glaspanelet er intakte. Sollys gennem tiden kan få den sorte maske bag på glaspanelet til at forvitre.

/steffen

riis
Top 500 Contributor
Denmark
Posts 270
Bronze Member
riis replied on Mon, Apr 2 2018 9:45 AM

Mange tak for jeres input.

/riis

Steffen
Top 75 Contributor
Denmark
Posts 1,408
Bronze Member
Steffen replied on Tue, Apr 3 2018 8:54 PM

Jeg brugte noget der hedder "Pattex Power lim". Det er i en sort/gul tube. Kan købes i byggemarkeder.

Jeg har brugt det til glaspanelerne på både et Beosystem 4500 og et BC 9500. Bare sørg for at rense det gamle "snask" fra det dobbeltklæbende tape af - og så vær naturligvis omhyggelig med doseringen, når du opfører limen. Den er dog rimelig nem at dosere fra tuben.

Page 1 of 1 (12 items) | RSS