ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Hoi, ik ben Hans en nieuw hier op het forum. Omdat mijn zoon voor zijn 17e verjaardag een platenspeler wilde zijn we ons gaan orienteren op wat dat dan moest worden. Al snel waren we het er over eens dat het oog ook wat wil dus op zoek naar een Beocenter.
Vandaag dus een Beocenter 7002 gekocht met twee Beovox S55 luidsprekers en een Beogram cd-x.
Zie mijn andere topic voor de cd-x
Aan alles mankeert wel iets en ik wil het weer allemaal goed werkend krijgen.
De luidsprekers hebben een nieuwe foamrand nodig want die is totaal vergaan. Die heb ik al besteld.
De 7002 heeft ook wat dingetjes. In eerst instantie speelde de platenspeler goed maar na een minuut werd het geluid erg slecht. Na afstellen van de naalddruk was dat probleem opgelost. Deze staat nu wel lager dan wat voorgeschreven wordt en er komt wel erg snel stof op dus een goede platenborstel (o nostalgie :-) moet er ook nog komen.
Het aluminium klepje sluit ook niet meer. Het lipje van het deksel is afgebroken, gebeurde tijdens het proberen bij de vorige eigenaar, dus daar moet ik ook nog iets op verzinnen. Waarschijnlijk is het lipje in de Beocenter gevallen maar ik vraag me af of dit nog wel te lijmen is en sterk genoeg blijft dan.
Het casettedeck doet het ook niet. Met enige moeite blijft een bandje wel zitten maar hij wil niet draaien.
Iemand tips? Iets met riempjes die kapot zijn of zo?
In ieder geval weer een, nee twee B&O liefhebbers erbij hier.
gr, Hans
O nog een vraagje: Voor zit er een 5 polige aux aansluiting. Is het mogelijk om daar met een verloop naar tulp de Beogram aan te sluiten?
Achter bij het netsnoer zit ook nog een 8 polige din stekker. Waar is die voor? Kan er niets over vinden in de handleiding.
Het niet draaien van het cassettedeck komt waarschijnlijk door versleten snaren. De DIN connector aan de achterkant is waarschijnlijk van de optionele kit om een extra ingang te maken. Leg geen plaat op de platenspeler en druk eens op Phono. Waarschijnlijk schakelt de BeoCenter dan gewoon in.
Het opknappen van deze BeoCenter (leeftijd 35+) red je overigens niet met alleen het vervangen van de snaren en het repareren van de klep. In deze BeoCenter zijn vrij veel rode kunststof elco’s gebruikt. Deze kunnen vrij veel problemen veroorzaken. Het advies is om deze allemaal te vervangen. Verder is het vervangen van de ruststroompotmeters ook geen overbodige luxe, deze kunnen door de leeftijd ook de nodige problemen veroorzaken (te warm worden van de eindversterker).
Er komt een prima geluid uit dus ik houd het even bij vervangen van riempjes. Mochten er meer problemen komen dan lossen we die dan wel weer op.
De elco’s kunnen gevolgschade geven. Voorkomen is beter dan genezen.
Zal me er eens in gaan verdiepen, ik ben niet zo’n electronicakenner maar ga altijd de uitdaging aan.