Sign in   |  Join   |  Help
Untitled Page

ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022
READ ONLY FORUM

This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022

BeoLab Penta mrk 2 - hvor renovering og komponenter

rated by 0 users
This post has 13 Replies | 1 Follower

Helleristen
Not Ranked
Denmark
Posts 6
Silver Member
Helleristen Posted: Mon, Jul 2 2018 9:13 AM

Hej

Hvem kan (Dillen?) renovere gummikanterne på  8 mellemtonehøjtalere og levere et kondensatorsæt til mine 2 nyanskaffede højtalere.

Fritz
Top 500 Contributor
Posts 272
Bronze Member
Fritz replied on Wed, Jul 4 2018 3:10 PM

Hej

Det kan en autoriseret B&O værksted.

Højtalerne skal sikkert skiftes. Her på Beoworld er en den how to do samt en stk. liste over kondensatorer

mvh/Fritz

Helleristen
Not Ranked
Denmark
Posts 6
Silver Member

Hej Fritz

Tak for svaret.

Jeg prøver - drømte ikke om, at B&O værkstederne stadig beskæftigede sig med dét.

Hilsen Helleristen

Dillen
Top 10 Contributor
Copenhagen / Denmark
Posts 13,191
Founder
Moderator
Dillen replied on Thu, Jul 5 2018 11:58 AM

Det overrasker også mig.
Hvor gør de det, Fritz?

Martin

Fritz
Top 500 Contributor
Posts 272
Bronze Member
Fritz replied on Thu, Jul 5 2018 5:17 PM

Prøv hos SBR

Jeg fik renoveret mine Penta MK II, men det er absolut ikke gratis

mvh/Fritz

Fritz
Top 500 Contributor
Posts 272
Bronze Member
Fritz replied on Thu, Jul 5 2018 5:44 PM

Hej igen

Forvent at mellemtoneenhederne skal skiftes. Der er 8 stk. De koster 400-500 kr. pr. stk. Kan købes hos BB elektronik. BB i Humlebæk kan sikkert også renovere pentaerne. Sikkert også Bremdal i Stuer..

SBR renoverede mine pentaer MK II og opgraderede dem til MK III (Den berømte modstand) Monteringen af det grønne display gjorde jeg selv.

Nedenstående komponenter kan købes hos Brink Elektronik

Kondensatorerne, der skal skiftes er:

Mellemtone filter

C1: 22 uF 10% 35 V 

C2: 8,2 uF 10% 35 V

C3: 82 uF 15% 35 V

C4: 3,3 uF 10% 100 V

C5: 10 uF 10% 35 V

C6: 680 nF 10% 63 V -  kaldes 0,68 uF

C7: 680 nF 10% 63 V -  kaldes 0,68 uF

C8: 22 uF 10% 35 V

Bas and dikast filter

C1: 68 uF 10% 35 V

C2: 220 uF 20% 35 V

C3: 47 uF 10 % 35 V

C4: 2,2 uF 10% 100 V   (tweeter)

C5: 3,9 uF 10% 100 V   (tweeter)

C6: 680 nF 10% 63 V -  0,68 uF   (tweeter)

mvh/Fritz

Helleristen
Not Ranked
Denmark
Posts 6
Silver Member

Hej Fritz

Tak for supplerende svar.

Har bemærket at "Dillen" er til stede.

Fritz, med dine supplerende oplysninger er der lidt at arbejde med. Tak for det.

Opdatering fra mrk. 2 til 3 ser jeg ingen grund til, måske du kan begrunde det nærmere. Displayet anser jeg som en gimmick - jeg ved jo, hvad jeg i øjeblikket hører, idet jeg selv har valgt det.?

Jeg vil prøve at høre hos de foreslåede  servicecentrer. Håbe jeg må vende tilbage med nyt.

Tak for indsatsen

Med venlig hilsen Helleristen

Dillen
Top 10 Contributor
Copenhagen / Denmark
Posts 13,191
Founder
Moderator
Dillen replied on Thu, Jul 5 2018 11:00 PM

Kondensatorerne skal naturligvis være bipolare typer (axiale), og der er ingen grund til at udskifte polyesterkondensatorerne.
Derimod kan der være en spole eller to, der skal kontrolleres, hvis højttalerne har underholdt til højlydte fester.

Til flere modeller (men ikke alle) af Beovox Penta og Beolab Penta,  findes der til delefiltrene kondensatorkits, der
indeholder de korrekte komponenter i en kvalitet svarende til de originale komponenter (da de var nye).
Der findes også kits med kondensatorer (og nye trimmere og bedre operationsforstærkere) til forstærkerdelen i Beolab modellerne.

Hvis dine mellemtoneenheder er i orden, bortset fra kantophængene, kan de renoveres væsentligt billigere end den nævnte pris for nye enheder.

Martin

Fritz
Top 500 Contributor
Posts 272
Bronze Member
Fritz replied on Fri, Jul 6 2018 9:54 AM

Hej Igen

Opgraderingen er i mellemtone delefiltret nemlig R1 der oprindelig var 3.3 ohm men blev ændret til 2.2.

Som Dillen skriver, der skiftes kondensatorer i delefiltret, men også i selve forstærkeren inkl. trimpotmetre. og alt skal så justeres igen jvf servimanualen. Og ja man kan få gummeringe som påsættes de enkelte melllemtone enheder, i stedet for at udskifte selve højtaleren. Det kommer an på hvor stor skaden er.

Det er arbejdslønnen, der koster. Jeg fik 8 stk. nye mellemtone enheder, komplet renovering af delefiltrene, som blev ombyttet via B&O, endvidere blev begge forstærkere efterloddet og kondensatorene samt trimpotmetre skiftet og begge forstærkere justeret korrekt. Da jeg fik dem tilbage kunne man høre englene synge. 

Helleristen
Not Ranked
Denmark
Posts 6
Silver Member

Hej Fritz
Tak for oplysningen vedr. opgraderingen af mellemtone-delingens R1.

Det er mit indtryk, at mine Penta 2'ere er godt brugt; men ikke beskadiget. Samtlige højtalere afgiver lyd; men gummikanterne på mellemtonenhederne er alle gennembrudt - ser ud som træthed eller forvitring. Derfor forsøger jeg at forny gummikanterne og ser, hvad der sker.

Det var og er min plan at udskifte kondensatorer, der hvor jeg kan komme til det. Det har jeg tidligere haft succes med på min Beogram 8002.

....og

Hej Martin (Dillen)

Tak for oplysningerne.
Ved du mere om, hvor jeg evt. kan købe de kit, som jeg skal bruge til filtre og forstærkere i mine 2'ere, type 6621 - det er jo noget nemmere, i stedet for at sidde og tælle op. 

Venlig hilsen til jer begge

PS: Øvrige erfaringer og fiduser er velkomne

Helleristen
Not Ranked
Denmark
Posts 6
Silver Member

Hej

Med jeres hjælp, er jeg kommet i gang med renoveringen - det går langsomt.

Jeg har bestilt højtalerophæng til mellemtonerne (de er ikke kommet endnu), købt 2 sæt kondensatorer til forstærkerne osv..

Nu er jeg faldet over et "problem" i forbindelse med gennemlæsning af servicemanualen. Net delen (trafoen) er sat op til 220V ind. Da BeoLab Penta kom på gaden i sin tid var - så vidt jeg husker - el-værks-spændingen i vores stikkontakter 220V - vi er tilbage omkring 1988.

På et tidspunkt herefter blev el-værks-spændingen sat op til 230V og - i teorien - har Pentaen og anden forbrugerelektronik kørt med 10V overspænding (jeg ved ikke, hvad det giver på den anden side af trafoen).

Det er imidlertid muligt at ændre ledningsføringen, så Pentaen kan håndtere 240V i stedet for 220V. Det giver så - i teorien - 10V underspænding.

Er der nogen, der kan komme med en god forklaring på, hvad der er bedst for Pentaen - eller er det måske ligegyldigt?

Helleristen

Fritz
Top 500 Contributor
Posts 272
Bronze Member
Fritz replied on Fri, Jul 20 2018 10:25 AM

Hej

Hvis du læser servicemanualen, kan du se at der kommer to spændinger ud: plus og minus 68 volt samt plus og minus 15 volt. de 68 volt er ustabiliseret, men er til push pull forstærkeren. På push-pull forstærkeren har det ikke sig meget sige at det er 230 volt. Den skal have omkring 68 volt +/-.  I UK er det noget andet, her kan spændingen komme op på 250 volt (240 volt).Ændring af inputspændung sker ved at flytte ledninger på transformeren.

Resten er spændingsreguleret +/- 15 volt (IC reguleret)

I virkeligheden kan pentaerne uden problemer køre på 220-240. volt. Bor du tæt på en transformer station, ligger spændingen typisk på 235 til 240 volt. Brug ikke tid op at opsætte transformerne til 240 volt.

mvh/Fritz

.

Helleristen
Not Ranked
Denmark
Posts 6
Silver Member

Hej Fritz

Tak for svaret.

Så glemmer jeg alt om dét med at ændre indgangstrafoen fra 220V til 240V.

Vi er ret konstant på 230V, målt på stikkontakten, over døgnet og uafhængigt af vores eget forbrug.

Bemærk venligst spørgsmålet til sidst (*)

Jeg har nu skilt én højtaler-forstærker, Penta version 2, ad og sammenholdt servicemanualen, din kondensatorliste og virkeligheden dvs. printene.

Det er min plan, jf Martin (Dillen), kun at skifte de dipolære elektrolytter i delefiltrene.

I forhold til printene og de monterede komponent er der faktisk fejl på symbolerne i kredsløbsdiagrammet over bas- og diskant for C5 og C7 og for mellemtonen er der fejl ved C1, såvidt jeg kan se.

Med hensyn til den liste, du venligst skrev, må den være til version 1 eller 3. På min version 2 fandt jeg følgende kondensatorer på printene - og bortset fra voltangivelsen på lyt'erne, er den i overensstemmelse med servicemanualen for version 2 (type 6621):

PCB 14 Bas- og diskantfilter

C1: 68 uF 10% 35 V bipolar lyt skiftes (der er monteret en 100V version)

C2 findes ikke

C3: 68 uF 10 % 35 V bipolar lyt skiftes (der er monteret en 100V version)

C4: 2,2 uF 10% 100 V (mrk: 2.2K100)

C5: 3,9 uF 10% 100 V (mrk: 3.9K100)

C6: findes ikke

C7: 5,6 µF 10% 35 V bipolar lyt skiftes (der er monteret en 100V version)

C8: 1 uF 10% 100V (mrk: 1.0K100)

C9: 680 µF 10% 63V (mrk: .68K)*

C10: 680 µF 10% 63V (mrk:.68J63)*

PCB 15 Mellemtonefilter

C1: 27 µF 10% 35 V bipolar lyt skiftes (der er monteret en 100V version)

C2: 8,2 µF 10% 35 V bipolar lyt skiftes (der er monteret en 100V version)

C3: 68 µF 10% 35 V bipolar lyt skiftes (der er monteret en 100V version)

C4: 3,9 µF 10% 100 V (mrk: 3.9K100)

C5: 8,2 µF 10% 35 V bipolar lyt skiftes (der er monteret en 100V version)

C6: 680 µF 10% 63 V (mrk: .68J63)*

C7: 680 µF 10% 63 V (mrk: .68K)*

C8: 22 µF 10% 35 V bipolar lyt skiftes (der er monteret en 100V version)

* er der forskel på disse 2 kondensatorer - de er ikke mærket ens? I servicemanualen ses ingen forskel.

mvh Helleristen

Fritz
Top 500 Contributor
Posts 272
Bronze Member
Fritz replied on Mon, Jul 23 2018 7:58 AM

Hej

Fejl fra min side omkring C6

Omkring 680 uf , den har samme b.nummer 4130312 på begge filtre, så det er ligegyldigt, idet B&O havde forskellige leverandører, der leverer samme komponent,

Når du er i gang med at lodde, tjek lodninger på bundprint etc, Hvis dine pentaer har været hårdt presset, kan varme give dårlige lodninger, der kræver lidt ekstra tin.

Mvh Fritz

Page 1 of 1 (14 items) | RSS