ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
The best way to connect your devices is via an ethernet cable.
Also, the best way, is setup fixed IP-adresses in your router with DHCP-binding (not in the B&O-app). After a reboot of your modem/router and devices everything should be stable. Try this suggestion en Suc6!
BeoHut:The best way to connect your devices is via an ethernet cable. Also, the best way, is setup fixed IP-adresses in your router with DHCP-binding (not in the B&O-app). After a reboot of your modem/router and devices everything should be stable. Try this suggestion en Suc6!
Maak je geen illusies, het gaat nooit voor de volle 100% werken zoals je verwacht. Alles bedraden is de beste oplossing en nog steeds de meest stabiele. Toch zul je verder af en toe problemen ondervinden, net zoals je deze opsomt en dit zelfs met pro netwerkapparatuur.
Mijn netwerk is UBIQUITI compleet doorheen de woning met 3 access punten en alle B&O bedraad.
Na enkele jaren alles geprobeerd te hebben op netwerkgebied met B&O, zelfs deel uitmakend van het beta team bij B&O en techniekers van B&O Nederland over de vloer gehad te hebben is het nog steeds niet wat je ervan verwacht. Namelijk een onberispelijke werking.
Er zit gewoon niet meer in en je moet er maar mee leven. Ik gebruik verder mijn systeem van B&O, met uitsluiting van de Moment die het grootste probleem vormde, maar investeer niet meer in deze firma. Hun netwerk gebonden apparatuur doet gewoon niet wat je ervan verwacht voor de premium prijs die je hebt betaalt.
Decennia lang tevreden klant geweest nochtans...
"Believe nothing you read and only half of what you see, let your ears tell you the truth."
Dag jans,
Er staat nog een paar bestanden (tekeningen) hoe de configuratie was. Intussen is die wel geüpdated met o.a. de M5, Essence...
Je moet maar eens zien onder mijn profiel en mijn bestanden bekijken. Eerstdaags start ik mijn andere PC met de Microsoft tekensoftware eens op, want ik vermoed dat daar een recentere lay-out nog op staat. Vind ik de nieuwere files dan laat ik het wel via deze weg weten.
Ja Naim is stabieler, heel wat zelfs. Hoewel ik mijn V1 koester, want die is toch wel zijn geld waard, helaas is de software van bij de nieuwaankoop al verouderd geweest... Stel je voor géén Netflix app hierop!
Uit pure noodzaak ben ik van Telenet naar Proximus verhuist, gewoon omdat Proximus een Netflix app heeft op hun decoder. Hoewel Proximus nu ook niet de goedkoopste is bespaar ik bovendien toch wel elke maand wat euros tegenover Telenet, die voor hun onbeperkte download reteduur zijn.
Ik had nog een echte ouderwetse Telenet uitsluitend modem met één uitgang waarbij ik tussen de Telenet modem en Ubiquiti router een kleine goedkope switch had, daarop was dan de tv-decoder netwerkgebonden aangesloten. Dus die tv-decoder staat voor je feitelijke netwerk aangesloten. Maar nu heeft Telenet dus al een tijd die nieuwere types met een switch in dus kan je net zoals ik nu doe bij mijn Proximus modem de ingebouwde switch ervoor gebruiken. Wat betekend dat je de modem/router van hun moet configureren naar een gewone modem zonder router en via één RJ45 uitgang kun je dan naar de Ubiquiti router en een tweede RJ45 uitgang gebruiken voor je tv-decoder.
Ik zou toch investeren voor bijvoorbeeld die kleine Ubiquiti router (50 euro?) wat toch als router een 500% upgrade is tegenover die telenet/proximus router in dat kastje van hen.
Je kunt die duivels kleine Ubiquiti router configureren naar smaak en eigen wil, maar pas op dat dit dan geen nieuwe hobby van je word want het kan een verslaving worden eens je het onder de knie hebt.
Ik heb hier anders redelijk goede en stabiele resultaten.
De Telenet decoder(s) rechtstreeks op de Telenet router aansluiten (IP range 10.X.X.X). De Wifi van de Telenet router (IP range 192.168.0.XXX) wordt niet gebruikt (ook al staat die eventueel aan).
Daarnaast een (oude) Linksys EA6900 router op één van de LAN poorten van de Telenet router aansluiten en enkel de Wifi van de Linksys gebruiken alsook de Powerlines (of Devolo's) op de Linksys router aansluiten (IP range 192.168.1.XXX).
PS: Het zal waarschijnlijk evengoed werken met andere routers dan Linksys (Linksys was ooit wel eigendom van Cisco, tot 2013).
Kiwi:Ik heb hier anders redelijk goede en stabiele resultaten. De Telenet decoder(s) rechtstreeks op de Telenet router aansluiten (IP range 10.X.X.X). De Wifi van de Telenet router (IP range 192.168.0.XXX) wordt niet gebruikt (ook al staat die eventueel aan). Daarnaast een (oude) Linksys EA6900 router op één van de LAN poorten van de Telenet router aansluiten en enkel de Wifi van de Linksys gebruiken alsook de Powerlines (of Devolo's) op de Linksys router aansluiten (IP range 192.168.1.XXX). PS: Het zal waarschijnlijk evengoed werken met andere routers dan Linksys (Linksys was ooit wel eigendom van Cisco, tot 2013).
Dag Jan,Ik heb een vergelijkbare setup met een Essence MKII en een A9. De Essence heeft de laatste software update van februari.Deze is wel bekabeld aangesloten. Na iets meer dan een uur luisteren geen dropouts bij TuneIn (standaard Belgische radio's).
De Telenet router is inderdaad een HGW (Home Gateway Wireless) met DOCSIS3, de zwarte (en dus niet het witte model). Laat de Telenet router maar zoals deze standaard is.
Op de Linksys is alles ingesteld op DHCP maar alle toestellen krijgen telkens dezelfde IP adressen (ook na een restart van de Linksys router).
Het is best dat je de digibox/digicoder, die standaard een 10.X.X.X. range krijgen van Telenet, rechtstreeks op de HGW aansluit (zo kan je ze eventueel ook vanop afstand programmeren). Op de Linksys sluit je alles met een standaard 192.168.1.XXX range aan (B&0, PC, Apple, enz …). De digibox/digicorder op de Linksys installeren gaat je in de problemen brengen. De digibox/digicorder krijgen dan een 192.168.1.XXX range toegewezen van de Linksys maar Telenet verwacht een 10.X.X.X range voor hen.
Hopelijk helpt je dit wat verder.
Kiwi: De Telenet router is inderdaad een HGW (Home Gateway Wireless) met DOCSIS3, de zwarte (en dus niet het witte model). Laat de Telenet router maar zoals deze standaard is. Op de Linksys is alles ingesteld op DHCP maar alle toestellen krijgen telkens dezelfde IP adressen (ook na een restart van de Linksys router). Het is best dat je de digibox/digicoder, die standaard een 10.X.X.X. range krijgen van Telenet, rechtstreeks op de HGW aansluit (zo kan je ze eventueel ook vanop afstand programmeren). Op de Linksys sluit je alles met een standaard 192.168.1.XXX range aan (B&0, PC, Apple, enz …). De digibox/digicorder op de Linksys installeren gaat je in de problemen brengen. De digibox/digicorder krijgen dan een 192.168.1.XXX range toegewezen van de Linksys maar Telenet verwacht een 10.X.X.X range voor hen. Hopelijk helpt je dit wat verder.
Dag Jan,Ik heb inderdaad de 2 routers achter elkaar staan waarbij de Telenet HGW enkel gebruikt wordt voor de digiboxen/digicorders (en telefoon). De WAN poort van de Linksys wordt aangesloten op één van de LAN poorten van de Telenet HGW.
Alle andere mogelijke toestellen zijn aangesloten op de Linksys (zowel bedraad als via Wifi). De Linksys geeft een IP adres aan de toestellen via DHCP.
Kiwi:Dag Jan, Ik heb inderdaad de 2 routers achter elkaar staan waarbij de Telenet HGW enkel gebruikt wordt voor de digiboxen/digicorders (en telefoon). De WAN poort van de Linksys wordt aangesloten op één van de LAN poorten van de Telenet HGW. Alle andere mogelijke toestellen zijn aangesloten op de Linksys (zowel bedraad als via Wifi). De Linksys geeft een IP adres aan de toestellen via DHCP.
All
after all the valuable feedback from fellow Beoworlders, I think it's time for an update.
I did a number of changes to my set-up and I can now happily report that B&O setup is behaving "as expected" with good stability both when streaming from one device stand-alone and in multi-room! It was about time, as I was growing more and more dissatisfied, and was about to switch back to Sonos or another multi-room player.
At this moment in time, I am happy again with my B&O gear, and doing what I was supposed to be doing over the last months, ie. enjoying the music rather than trying to fix the system...
Here are the things I have changed in my setup
The combined result of the above changes is that B&O setup finally became stable and performant. It is now running for a couple of weeks, and I didn't have to restart once (whereas I previously used to restart my Essence almost on a daily basis). I still have the feeling that B&O is much more sensitive to network/wifi quality than other devices, nevertheless, I am very happy that the set-up is now working and behaving as expected.
I found this interesting enough to share with the broader (Belgian) Beoworld community!