ARCHIVED FORUM -- March 2012 to February 2022READ ONLY FORUM
This is the second Archived Forum which was active between 1st March 2012 and 23rd February 2022
Goedemiddag!
Ik ben zojuist lid geworden van dit forum, vooral omdat ik zojuist mijn eerste B&O producten heb mogen ontvangen. Ik heb 2x de Beoplay M5 en 1x de Beoplay M3 als multiroom opstelling gekocht, na lang wikken en wegen.
Uiteraard ging ik meteen aan de slag toen ik het thuis kreeg. 1 op 1 via airplay werkte het direct, en het geluid is inderdaad schitterend zoals gehoopt (/verwacht). Toen begonnen wel de problemen: ik wilde natuurlijk alle speakers laten communiceren als multiroom oplossing, maar op de één of andere manier krijg ik dit totaal niet voor elkaar.
De bijgeleverde handleiding is uitermate beperkt: hier staat in dat de doos een stekker bevat, dat ik de beoplay-app moet gebruiken om de speakers te installeren/configureren. Dit lukt in de Beoplay app voor alledrie de apparaten, ook gaat het vervolgens om bijvoorbeeld radio af te spelen via de app over alledrie de speakers.
Alle speakers hebben als het goed is chromecast ingebouwd, maar zodra ik de google home app open begrijp ik er echt niets meer van. Ondanks meerdere keren aan en uit zetten wordt slechts 1 vd 3 apparaten herkend, en de andere 2 niet. Opnieuw installeren heb ik ook 3x geprobeerd zonder resultaat. Ik wil graag dingen af kunnen spelen via Soundcloud of Spotify, maar ook via AirPlay vanaf mijn telefoon. Volgens mij heb ik hier toch echt google home voor nodig.
Kan iemand mij verder helpen? Als het een domme vraag is, dan sorry, maar ik begrijp er echt even helemaal niets meer van
alvast dank!!!
Hoi Timba,
Staat op alle apparaten ChromeCast aan? Als je YouTube oid opent, kun je dan alle speakers selecteren? (Zorg ook voor correcte naamgeving van de speakers trouwens).
Dat is een terechte opmerking/vraag, als ik via de BeO-app kijk dan staat chromecast aan, maar in Youtube of Soundcloud kan ik de specifieke speaker ook niet terugvinden!
Wat is er qua naamgeving?
Kijk, dan zijn we al een stapje verder. Google kan niet werken met identieke speakernamen. Heb je alle speakers over wifi aangesloten?
Om de speakers via Google Home spraakopdrachten te geven is inderdaad een product met Google Voice Assistant nodig. Dat kan een Google Home-product zijn, maar ook een BeoSound 1 / 2 / A9 in de variant met GVA.
Misschien heb je nog iets aan deze B&O-brochure over Chromecast en Google Home?
https://beointegration.com/uploaded/Google_Home_and_BangOlufsen_ver1.1.pdf
Bij het gebruik van Chromecast kun je geen multiroomfunktie gebruiken.
Als je de B&O app installeert, dan zul je zien dat deze aangeeft in het multiroomscherm, dat deze bron niet gedeeld kan worden.
Als je middels de app TuneIn of Music start, dan kun je wel de multiroom gebruiken en dus ook de "join" funktie op de speakers zelf.
Hetzelfde geldt voor de Beosound 1 en 2 waarbij je de voorkeurtoetsen bovenop kunt toewijzen aan bijvoorbeeld radio 2 van TuneIn, deze zul je niet kunnen delen met andere speakers. Ondanks dat het vrouwtje van Google meldt dat ze de radio via TuneIn start.
Je moet dan toch een keer de B&O app gestart hebben om de Beosound zelf te koppelen aan het favoriete radiostation.
Beobuddy: Bij het gebruik van Chromecast kun je geen multiroomfunktie gebruiken.
Volgens mij lopen hier twee dingen door elkaar. Elke nieuwe B&O-speaker heeft drie Multiroom-systemen ingebouwd: BeoLink multiroom, AirPlay 2-multiroom en Chromecat Multiroom. Deze zijn niet door elkaar te gebruiken (behalve: een AirPlay2-stream is wel te delen via BeoLink multiroom als dat zo is ingesteld).
Wat Timba wil is geloof ik multiroom via Chromecast. Dus je gebruikt een Android/Google Home apparaat om de stream van Deezer/Tunein te starten en te multiroomen. In die app selecteer je meerdere speakers en voila, je hebt ook multiroom. Eventueel aangestuurd per stem als je een Google Home of BeoSound GVA hebt. Daar is de Beo-app in het geheel niet voor nodig (alleen voor de setup).